Az UNICEO szerepéről Mantuano Mónikával

Művészet által épülni

Nagy vacsora a múzeum impozáns termében, vagy közösségi festés? Népszerű előadó meghívása a vállalati karácsonyra, vagy céges kórus? A művészet régóta jelen van a forprofit cégek életében, de a szerepe már más – nem egymás mellett élve, inkább egymást segítve lehetnek igazán erősek. A kultúra cégek életében betöltött szerepéről Mantuano Mónikával, a HP marketingmenedzserével, az UNICEO magyarországi vezetőjével beszélgettünk.

A céges rendezvények ma már jóval többet jelentenek feszengős vacsoráknál, hivatalos, unalmas konferenciáknál. Ha valamely vállalat le akarja nyűgözni munkavállalóit, partnereit, és erre még pénze is van, a rendezvényét rendre impozáns, kulturális helyszínre szervezi, a vacsora után pedig lehetőleg egy népszerű művész zenél. A kultúra és a cégek élete azonban ennél progresszívebben is össze- kapcsolódhat, úgy, hogy azzal mindkét fél jól járjon – vallja Mantuano Mónika, az UNICEO nemzetközi szervezet magyarországi vezetője.

„Az UNICEO összehozza azokat, akik a cégeiknél a rendezvényekért felelnek. Szakmai közösség vagyunk, a célunk pedig, hogy ne csak figyeljük a tendenciákat, de meg is beszéljük azokat, tanuljunk egymástól, egyre jobbak és kreatívak legyünk” – magyarázza Mónika. „A céges rendezvény egészen mást jelent egy rendezvényszervezőnek és mást az UNICEO tagjainak. Előbbi csoportnak a rendezvény cél, nekünk pedig eszköz. A célunk – cégtől függően –, hogy eladjuk a termékünket, legyen az autó vagy gyógyszer, hogy új munkavállalókat találjunk, vagy éppen megtartsuk a régieket, illetve oktassuk őket. Mi stratégiai szinten gondolkodunk a rendezvényünkről.”

A nemzetközi szervezet 2016 óta hozza össze a magyar cégek vezetőit, HR-eseit, marketingeseit. A csapat igazi közösségé formálódott az évek során, és egyre csak bővül. Nemzetközi konferenciákon találkozhatnak más országokban működő közösséggel, de itthon is aktívak: február 28-án például megszervezik a Leaders Forumot a budapesti Marriott Hotelben. „Izgatottan várjuk az eseményt, a második fórumunkat. Nem véletlenül hívjuk így: a lényeg, hogy beszélgessünk egymással, tapasztalatot cseréljünk, az egész esemény interaktív legyen. A tavalyi fórumunk témája a digitális világ volt, az idei középpontjába a művészetet helyeztük.”

VÁLLALATI KARMESTEREK

A céges és a művészvilág kapcsolata egyre szorosabbra fonódik. „Mi, akik a rendezvényekért felelünk, és a HR-en vagy a marketingosztályon dolgozunk azért, hogy a rendezvény a lehető legjobban sikerüljön, amolyan karmesterfélék vagyunk. A mi esetünkben a rendezvény a zenemű – mi koordináljuk azt a sok embert, aki létrehozza, és mindez csak akkor sikerülhet jól, ha a karmester mindenkire odafigyel, nemcsak a szólistára, de a zenekar összes tagjára. Nem véletlen, hogy a februári rendezvényünket Fischer Iván beszédével kezdjük.” De nemcsak a helyszínen, hanem a szervezés ideje alatt is hasonlóképpen dolgoznak, mint egy művész. „Van rendezvény, amire hónapokat, bizonyos esetekben akár egy évet is készülünk – attól függően, mekkora a művünk. A felkészülési időszakban ez tölti ki szinte minden gondolatunkat, hiszen kreatívnak kell lennünk, időnként újra át kell gondolnunk, mit is szeretnénk. Aztán elérkezik a rendezvény, amelyre olyan sokat készültünk. És ha vége a napnak, feltesszük a kérdést magunknak: hogyan tovább? Könnyen érezheti úgy az ember, kiégett, nem tud tovább haladni szakmai életével. Pedig a munka folytatódik, újabb rendezvények várnak ránk, kreatívnak kell lennünk továbbra is. Segíthet ilyenkor egy tapasztalt művész, aki megosztja gyakorlatait: honnan és hogyan inspirálódik valaki, aki évek, évtizedek óta a pályán van? Miként tud folyamatosan megújulni? Erre vonatkozó tapasztalatait például Lukács László, a Tankcsapda frontembere osztja majd meg velünk a fórumon, hiszen harminc éve a magyar zenei élet megkerülhetetlen alakjai, az együttes népszerűsége töretlen.”

Sokat tanulhat tehát a vállalati vezető a művészektől – zenészektől, színészektől, képzőművészektől –; ezt felismerve lesz szó a soft skillekről, amelyekre minden jó szakembernek szüksége lehet.

MŰVÉSZETET A CÉG ÉLETÉBE!

Igazán fontos kérdés, hogyan integrálhatjuk a művészetet nem csak a rendezvénybe, de a cégek mindennapi életébe, marketingstratégiájába, CSR tevékenységébe is. Mert a forprofit szcéna sokkal többet tehet a kultúráért, művészetért, minthogy a céges rendezvényre kibérli például a Szépművészeti Múzeumot, vagy meghívja az ország legnépszerűbb énekesét, hogy adjon koncertet. „Itt is a kreativitás a lényeg: ha már a múzeumban vagyunk, kössük össze a vacsorát tárlatvezetéssel! Az új termékünk hirdetésébe csempésszünk művészetet! Szervezzünk közös alkotási élményt, legyen ez az együtt zenélés vagy közös festés! Kevesebbe kerül, mégis jóval többet ad.”

Erről is lesz szó február végén, példamutató szervezetek vezetői mesélnek a tapasztalataikról. Nemcsak a vállalati, de a kulturális élet vezetői is, például Mácsai Pál, az Örkény Színház igazgatója. „Megtisztelő, hogy a színházi világ kiemelkedő alakja is elfogadta a meghívásunkat, hiszen példát mutat a közös gondolkodásra és munkára, amely hosszú távon is működik” – magyarázza Mónika. „A cégek lassan kezdenek ráébredni, hogy a művészet támogatása, illetve az, ha a kultúrát a munkahely életének szerves részévé teszik, igazi win-win szituációt eredményez. Természetesen jól jár vele az adott művészeti ág, de emellett a cég is.” Mert a kultúrának összetartó ereje van, összehoz és összeköt a közös művészeti élmény, a színházi előadás, a tárlat csakúgy, mint a zene.

Mónika számára a művészet nemcsak marketingvezetőként, de magán- emberként is fontos. „A kultúra mindig is családunk életének fontos része volt, igaz, amikor a gyerekek kisebbek voltak, kevesebb időnk volt rá, de most, hogy szinte felnőttek, igyekszünk minél több időt együtt tölteni – együtt a művészettel. A két gyereken látom, mennyire hozzátartozik a fiatalok életéhez a telefon. Nehezen teszik le akkor is, amikor együtt vagyunk – de ne legyünk igazságtalanok, így van ez a felnőtteknél, idősebbeknél is. A közös kulturális kikapcsolódás ezen is segít: a színházban, koncerteken nem veszi elő az ember a telefont, utána viszont nagyon jót beszélgethetünk a látottakról, hallottakról. Ezekre az élményekre a gyerekek is nyitottak, nem egy előadást néztünk már meg többször, más szereposztással. A művészet olyan élményt ad, amire még évek múltán is emlékezünk. Ezért sem tárgyakat, hanem inkább színházjegyeket adunk egymásnak az ünnepekkor. De szívesen részt veszek egyedül is különböző interaktív, például improvizációs előadásokon, ezek amellett, hogy kikapcsolnak és szórakoztatnak, a szakmai fejlődésemet is segítik.”

ÖSSZEKÖT AZ ÉLMÉNY

A cégek keresik az újdonságot, nemcsak azt, amivel könnyebben adhatják el a terméküket, de azt is, amivel a dolgozói lojalitást erősíthetik. Persze nagyon jó a céges vacsora és a borkóstoló is, de a közös festés, a közös zenélés igazi csapatépítő erőt jelent. Ha a munkatársak azt érzik, egy aktív csapat tagjai, kisebb eséllyel keresnek új munkahelyet – a közösségépítésben pedig, mint már említettük, a művészet is fontos szerepet kap. „Nem arról van szó, hogy a régen bevált dolgok, amik mindig is a rendezvények szerves részét képezték – például a finom kávé és pogácsa, a színvonalas kiszolgálás – mostantól nem számítanak. Dehogynem! De pluszt is kell adni, és úgy látjuk, a művészet iránt egyre nagyobb az érdeklődés.”

A mostani fórum a második alkalom az UNICEO Magyarország életében, az első viszont, amikor díjakat adnak át. „A Live Communication Awards célja, hogy nemzetközi szinten, különböző kategóriákban ismerje el a szakmai szervezetek stratégiájába illeszkedő megoldásait, az üzleti fejlődést. Nem a legdrágább rendezvényt díjazzuk, hanem a legkreatívabb, leginnovatívabb megoldásokat. Öt kategóriában osztjuk ki a díjakat, ezek egyike a Best Event Integrating Art Hungary 2019: ezzel az elismeréssel a legkreatívabb és leghatékonyabb módját díjazzuk valamely művészeti ág – képzőművészet, irodalom, zene – céges rendezvénybe történő integrálásának. A hangsúly az integrálás és a kreativitás módján van.”

Az UNICEO lényege, hogy összehozza a cég döntéshozóit, azokat, akik a rendezvények szervezéséért felelősek. „Sokfélék vagyunk, más és más területen dolgozunk, mégis rengeteget tanulunk egymástól. Rendszeresen látogatjuk egymás rendezvényeit; emellett segítjük is egymást, aktív, jó közösséget alkotunk, mert bár különbözőek vagyunk, a problémáink hasonlóak. Egyre többen foglalkoznak rendezvényszervezéssel cégen belül: úgy látjuk, a cégek stratégiájában fontos szerepet kapnak a rendezvények, nem sajnálják rá az erőforrást – adnak a szervezőnek pénzt, paripát, fegyvert. És nem csak a nagy multik, de a kisebb vállalkozások is.”

szerző: Hardi Judit

Megjelent: 2020. február