Dubóczky Gergely portréja

Foglalkozása: Dubóczky Gergely

A fiatal magyar karmesternemzedék tagjai közül Dubóczky Gergely az egyetlen, akinek megadatott, hogy együtt dolgozzon a világon mindenütt megsüvegelt Fischer Ádámmal, Fischer Ivánnal és Kocsis Zoltánnal is. A zeneirodalom klasszikusainak megszólaltatásán kívül elkötelezett híve a barokk és a kortárs zenének, számos kortárs mű ősbemutatója, valamint összművészeti előadás fűződik a nevéhez.

Dubóczky Gergely pályája erős felütéssel indult, és azóta töretlenül, meredeken ível a magasba. Summa cum laude minősítéssel végzett frissdiplomásként két évig Kocsis Zoltán asszisztense volt a Nemzeti Filharmonikusoknál. 2014-ben belátogatott a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) egyik próbájára, és Fischer Iván egyszer csak a kezébe adta a pálcát, hogy vezényelje a zenekart. „Meseszerű volt, rengeteget köszönhetek ennek a szerencsének” – mondja. Fischer Iván még abban az évben meghívta a BFZ nyári koncertturnéjára, és manapság is rendszeresen lát el karmesteri és asszisztensi teendőket a zenekarban. Ugyancsak 2014-ben a Bayreuthi Ünnepi Játékok ösztöndíjasaként vendégszerepelt a fesztiválon, 2015-ben a Chicagói Szimfonikus Zenekarhoz, 2016-ban a Birminghami Szimfonikus Zenekarhoz hívták meg elővezényelni. A 2015-ös és 2016-os Budapesti Wagner-napokon korrepetitorként és asszisztens karmesterként Fischer Ádám mellett dolgozott. 2016 nyarán Portugáliában, az Atlantic Coast Karmesterversenyen első díjat nyert, novemberben pedig Fischer Iván fiatal karmestereket bemutató sorozatának (FIÚK) első dirigenseként a Zeneakadémián vezényelhette a BFZ-et.

Szinte az összes jelentős magyar zenekart dirigálta, köztük a MÁV Szimfonikus, az Óbudai Danubia Zenekart és a Concerto Budapestet. 2014-be zenei főmunkatársként részt vett a Virtuózok komolyzenei tehetségkutató műsor koncepciójának kidolgozásában, 2017-ben a projekt zenei vezetője volt. 2017 nyarán meghívást kapott a gstaadi Menuhin Fesztivál karmester-kurzusára. 2018. január 1-jétől az Alba Regia Szimfonikus Zenekar vezető karmestere.

Dubóczky sokoldalú, kísérletező művész. Saját zenekarával, a Budapest Sound Collective-vel 2014-ben létrehozták a Hét utolsó szó című produkciót, amelyben megmutatták, hogyan gondolkodott ugyanarról a témáról Joseph Haydn zeneszerző, Esterházy Péter író és Nádler István festő. „A karmesterek sokszor egy-egy területre specializálódnak, én ezt túl szűknek érezném” − vallja. „Nagyon sok minden érdekel, még a zenén belül is igyekszem a hagyományos repertoáron kívül eső művekkel foglalkozni, az irodalom, a képzőművészet, a színház, a tánc, a film pedig hihetetlenül inspiráló számomra. Ezért is vonzódom a több művészeti ágat összekapcsoló alkotásokhoz, előadásokhoz.”

2009 óta a Semmelweis Egyetem Medikus Zenekarának művészeti vezetője és karmestere. A Zenekar brand-jének lényeges része, hogy jótékonysági koncerteket ad. „Mindig vannak olyan ügyek, amelyek megoldásához összefogás kell, és Magyarországon sajnos nem magától értetődő a társadalmi felelősségvállalás” − fogalmaz Gergely. „A hatalmas hiányokat nem tudjuk pótolni, de fontos az attitűd: ha akár csak egy kicsi, de kézzel fogható segítséget tudunk nyújtani, tegyük meg! És az is fontos, hogy a jótékonysági koncertek nem csak a pénzgyűjtésről szólnak, hanem az összetartozás erősítéséről is. Arról, hogy mindannyian felelősek vagyunk egymásért. A Fesztiválzenekar is intenzív kapcsolatot tart a társadalommal, zsinagógákba, idősek otthonába jár, TérTánc-koncerteket, kakaó-, babzsákkoncerteket ad. Ezek segítenek közelebb vinni egymáshoz az előadókat és a befogadókat, és hatalmas sikereket aratnak.” Napjainkra Dubóczky Gergely maga is a világ számos táján megsüvegelt „brand”-dé vált.

szerző: L. Horváth Katalin