Interjú Lyon Shennel, a Huawei Fogyasztói Üzletágának vezetőjével

Kommunikációs hidat épít a művészet

Több szempontból is megéri a multinacionális vállalatok számára, hogy költsenek a kultúrára mint iparágra. A művészet amellett, hogy szórakozás és kikapcsolódás, üzleti befektetésnek sem utolsó. Lyon Shen, a Huawei Technologies Hungary Fogyasztói Üzletágának igazgatója nyilatkozott a magazinnak.

Mit gondol, miért fontos, hogy egy HR-vezető kultúrafogyasztásra ösztönözze a cég munkavállalóit?

Úgy vélem, a kultúra kiváló eszköz ahhoz, hogy egy nagyvállalat a számára legfontosabb célcsoportok olyan rétegeit is elérje, amelyeket a központi kommunikációs stratégiája által csak részlegesen sikerül. A kultúra és a művészetek közös nyelvet teremt a legkülönbözőbb embercsoportok, szakmák képviselői között, és egy biztonságos, közös értékeken alapuló közösség érzetét kelti, ahol a kapocs a művészet szeretete, nem pedig valamilyen mérhető, teljesítményen alapuló együttható, mint egy munkahelyen. A tánc, a zene, a képzőművészet tömegeket képes megmozgatni, és olyan üzeneteket közöl, amelyek hozzájárulnak az adott vállalatról kialakított társadalmi, döntéshozói, valamint a belső, dolgozói képhez.

Miért éri meg az üzleti világ szereplői számára a kultúra támogatása?

A fogyasztók egyre tudatosabban választják meg, mely vállalatokba, illetve termékekbe fektetik a bizalmukat. Két azonos profilú, a termék minőségét tekintve szinte megegyező kínálatú vállalat esetén tulajdonképpen szubjektív szempontok kerülnek elő. Azaz a vásárlók azt vizsgálják meg, mennyire szimpatikus egy brand, milyen ügyek mellé áll, kinek a neve köthető bizonyos figyelemfelkeltő aktivitásokhoz vagy CSR-tevékenységhez. A Huawei Technologies számára – ahogy számos más cég számára is – az egyik legfontosabb szempont, hogy a termékei tulajdonosai egy közösség tagjának érezzék magukat; jelentsen számukra valami pluszt, hogy Huawei-felhasználók. Egy vállalat reputációja szempontjából kulcskérdés, hogy milyen véleménnyel vannak róla a fogyasztók, hiszen, ha sikerül a vásárlók képzettársításai közé olyan üzeneteket is becsempészni, amelyek növelik a cég ismertségét és a márka „love brand” mivoltát, akkor az az értékesítési számokban is megmutatkozik. A kultúra támogatásának köszönhetően a Huawei által fontosnak tartott üzenetek olyan felhasználókhoz is eljuthatnak, akiket eddig más csatornákon nehezebben találtunk meg. A művészet értéket képvisel, és egyfajta hidat is alkot. Mi pedig hiszünk abban, hogy az emberekre az értékorientált üzenetek hatnak.

Mondana egy jellegzetes példát arra, milyen társadalmi célokat támogató tevékenység valósulhatott meg a Huawei közreműködésével?

Kutatásaink szerint ma Magyarországon az emberek közel nyolcvan százaléka használja a vállalat valamilyen termékét kommunikációra, internetezésre. Számunkra ez azt mutatja, hogy a magyarok megbíznak a Huaweiben, ismerik és elismerik a termékeinket. Ebben az okoskészülékek minőségén és képességein túl szerepe van a cég egyéb, társadalmi célokat támogató tevékenységének is. Magyarországon a kulturális intézményekkel való vállalati együttműködés még nem igazán működik, eltekintve egy-két nagy sikerű projekttől, például a Poket zsebkönyvektől vagy a Pilvakertől. A Huawei Technologies azonban felismerte ennek a szükségességét, ezért saját fejlesztésű technológiájának felhasználásával, vakokat és gyengénlátókat segítő projektje keretében együtt dolgozott az Orlai Produkciós Iroda színészeivel. Ennek az együttműködésnek köszönhetően a magyar színháztörténetben először „hekkeltünk” meg egy sikerdarabot a Belvárosi Színházban, ahol a színészek legfőbb kifejezőeszközét, a vakok és gyengén látók számára nem, vagy csak nagyon nehezen érzékelhető mimikát kiiktattuk az előadásból. A kampány a médiában és a fogyasztók körében is sikert aratott, és hiszünk abban, hogy ez a márkaismertség szempontjából is értékes együttműködés volt.

Miért tartja fontosnak, hogy a technológiai cégek is beszálljanak a kultúra támogatásába?

A cégek belső kommunikációját illetően azt gondolom, hogy amennyiben egy vállalat humán energiát és anyagi forrást is szán a helyi kultúra támogatására vagy a munkavállalók kulturális eseményekhez való könnyebb hozzáférésére, az kiváló munkahelyi motivációs tényező is lehet. A nagyvállalatok világa az átlagember számára egy gépies, rideg közeg benyomását kelti, ezért különösen nagy figyelmet generál, ha egy főleg gyártási tevékenységet végző cég valódi kultúratámogató tevékenységgel bizonyítja, érzékeny a profiljától eltérő, de ugyanúgy értéket képviselő szervezetek munkája iránt.

Általánosságban milyen jelentőséget tulajdonítanak a közösségi felelősségvállalásnak az üzleti életben?

Bizonyos társadalmi csoportok, problémák előtérbe helyezése hozzásegíti a többségi társadalmat ahhoz, hogy tájékozottabb és reaktívabb legyen a körülötte lévő világ dolgaival kapcsolatosan. A közösség életében nagyon fontos szerepe van a vállalatok karitatív tevékenységének, hiszen ezeknek a cégeknek mindenük megvan ahhoz, hogy hatékonyan és figyelemfelkeltő eszközökkel, érdemben kiálljanak egy jó ügy mellett. A kommunikációs és anyagi támogatás az érintett csoport vagy ügy számára kiváló lehetőséget nyújt a széles körben való ismertséghez, a vállalat pedig a jó cél elérését népszerűsítő kampány segítségével a fogyasztók tudatában alkothat maradandót és válthat ki szimpátiát. Egy vállalatnak számos eszköz áll rendelkezésére a társadalom figyelmének felkeltéséhez. Ennek egyik példája az edukációs célú tartalmak gyártása olyan, a társadalom életét, felfogását alakító folyamatokkal kapcsolatosan, ami az adott cég profiljától nem idegen. A Huawei esetében ez a dolog az információtechnológia világát forradalmian megváltoztató mesterséges intelligencia, amit kutatásaink eredményei szerint az emberek még nem nagyon ismernek, de szívesen alkalmaznának a mindennapokban. A vállalatunk fontosnak tartja a fogyasztói tudatosság elősegítését, épp ezért döntöttünk úgy, hogy online edukációs videók segítségével közelebb hozzuk az MI technológiáját az átlagemberhez, és közérthető módon mutatjuk be annak működését és felhasználási területeit. Bár sokan azt gondolják, a mesterséges intelligencia a jövő zenéje, az okostelefonok és internetes keresők által már most az emberek életének része, úgy, hogy nem is tudnak róla.

Hogyan fogalmazná meg, mi a legfontosabb közösségi felelősségvállalás egy nagyvállalat esetében?

Technológiai nagyvállalatként számunkra alapvető fontosságú volt, hogy azzal nyújtsunk hosszan tartó, valós segítséget, amiben a legjobbak vagyunk: az MI-támogatott okostelefonjaink kameraképességeivel. A Huawei Technologies egyik legmarkánsabb alapelve, hogy reflektáljunk a vásárlóink valós igényeire, és minél szélesebb csoportok visszajelzései alapján határozzunk meg bizonyos fejlesztési irányokat. Ez történt a legújabb, Facing Emotions applikációnk megalkotása során is. A 2018 októberében bemutatott Huawei Mate 20 Pro okostelefonunk kameraképességeinek köszönhetően ötvöztük a mesterséges intelligencia technológiáját és a látássérültek azon igényét, hogy egy párbeszédes helyzetben ne kelljen kizárólag saját benyomásaikra hagyatkozniuk. Az MI-támogatott applikációnk képes felismerni a hét legalapvetőbb emberi emóciót (boldogság, szomorúság, meglepettség, düh, félelem, undor, megvetés), majd hanggá alakítja azokat, és így tájékoztatja a látássérülteket beszélgetőtársuk reakciójáról. A közel negyedéves érzékenyítő kampány során az Orlai Produkciós Iroda mellett együttműködtünk a Láthatatlan Kiállítással is – a szakmai visszacsatolás sokat jelentett számunkra. A közös munka annyira jól sikerült, hogy a kiállítás állandó programelemeként az év végéig maguk a látogatók is megtapasztalhatják, mire képes a Facing Emotions applikáció.

 

Lyon Shen

Karrierjét Kínában, sales managerként kezdte a Huawei-nél, onnan a vállalat központjába vezetett az útja, ahol channel manageri pozícióban dolgozott. Ezután csatlakozott a vállalat észak-, közép-, kelet-európai régiójának csapatához, ahol a sales operation folyamataiért felelt, majd 2017-ben átvette a Huawei Technologies Hungary Fogyasztói Üzletágának vezetését. Felelősségi körébe tartozik az okostelefonok, tabletek és egyéb okoseszközök értékesítésének irányítása. Nagy zenerajongó, a művészet e formája kapcsolja ki a legjobban egy hosszú nap után.

Huawei Technologies Company LTD.

A több mint 170 országban jelen levő, legnagyobb kínai magánvállalat, a Huawei Technologies termékeit és szolgáltatásait a világ népességének közel egyharmada használja. A Huawei 2018-ban összesen 200 millió okostelefont értékesített, árbevétele pedig 19,5%-kal nőtt 2017-hez képest. A vállalatcsoport Kínán kívüli legnagyobb logisztikai és gyártási bázisát Magyarországon működteti, több mint 2000 embernek biztosítva munkát.

 

Szerző: Sebők Viktória