Maurer Milán portréja

"Nem csupán a testemmel kell dolgoznom nagyon magas szinten, hanem a lelkemmel is"

A munka esszenciájára vonatkozó fenti hitvallás egy 2016-os, fidelio. hu-n megjelent interjúban hangzott el Maurer Milán Pro Talento-díjas és Fülöp Viktor ösztöndíjas táncművésztől, a Frenák Pál Társulat tagjától, amely társulatban többek között a HIR-O, a Lutte, az UN, a Birdie, az InTimE, a Fiúk, a Tricks&Tracks és A fából faragott királyfi című előadások szereplője. Az A38 Hajó fellépőjeként a honlapon a következőképpen összegzik a művészetét: „miniperformanszait a testiség, kicsavart testhelyzetek, színes füstök-festékek és érzékiség jellemzi”. A Fidelio már 2016-ban így írt róla: „Huszonkét évesen a kortárs tánc ismert és kiemelkedő tehetségű figurája, akinek érzékeny és impulzív mozgásvilága nem csupán a nézők, de a szakma megbecsülését is elnyerte”.

Milán már ifjoncként megszerette a balettet, és a tánc aktív oldala is kamaszéveitől fogva kíséri, ugyanis tizenöt éves kora óta táncol. Sorsa valahol akkoriban pecsételődött meg, amikor elment a Pécsi Művészeti Szakgimnázium nyílt napjára. Ott és akkor már megkérdőjelezhetetlenül megfogalmazódott benne, hogy a tánc lesz a szenvedélye és a hivatása. A gimnáziumban a tehetséges fiú művészeti fejlődését Uhrik Dóra és Kovács Zsuzsanna mesternő egyengette.

Hazai tanulmányai mellett Maurer jelentős inspirációt nyert külföldön: a gimnáziumi évek után elvégzett egy nyári balettkurzust Németországban, Augsburgban, majd felvételt nyert az augsburgi Otevrel Ballettschuléba. Az iskola koncertvizsgáján felfigyelt rá Robert Conn és Yseult Lendvai, a Ballett Augsburg két művészeti vezetője, és szerződést ajánlottak neki. Mivel itthon sem az Operába, sem a Táncművészeti Egyetemre nem vették fel, kint maradt, és olyan emblematikus művészekkel dolgozott együtt, mint Michael Pink, Itzik Galili, Leonardo Centi, Edward Clug és Stayce Camparo, továbbá Daniel Otevrel, Cordula Eccarius és Oscar Cordóba. Munkakapcsolat fűzte Téri Evelynhez, a Wiener Staatsoper Ballettschule egyik tanárához, továbbá mestere volt Ema Kawaguchi is, aki meghatározó koreográfiát készített számára Vivaldi Négy évszakának Nyár (Vihar) tételére. Milán a külföldi éveket tánc- és nyelvtanulásra, illetőleg szakmai fejlődésre használta fel, de nem akart kint letelepedni.

Miután visszatért Németországból, rövidebb ideig Miskolcon, majd a Nemzeti Táncszínháznál dolgozott. Fontos darabként tartja számon a P.P.Pasoloniprojectet (2014), amiben Szakály György Kossuth-, Liszt-díjas Érdemes és Kiváló művész balettmesterrel, a Magyar Táncművészeti Főiskola rektorával és Spala Korinna Harangozó-díjas táncművésszel dolgozhatott. Ez mérföldkő volt az életében, de ahogyan mondja, hatalmas álma akkor vált valóra, amikor felkérést kapott Frenák Páltól. Megváltozott az addigi fő csapásirány és nem csupán abban az értelemben, hogy a munkásságában a klasszikus balettet felváltotta  a kortárs. A magyar–francia Companie Pál Frenák hazánk és Európa egyik legismertebb és legnívósabb kortárs táncegyüttese, velük dolgozni nemcsak megtiszteltetés, de hatalmas szakmai elismerés is. Maurer minden alkalommal mélységes tisztelettel beszél Frenákról: igazán kivételes mester–tanítvány kapcsolatnak látszik az övék.

Frenák társulatában Maurer 2015ben, a Birdie-vel debütált, amely Veszprémben megkapta a legjobb kortárs előadásért járó fődíjat és a közönségdíjat is. A produkciót Franciaország mellett Szlovákiába, Németországba és Erdélybe is meghívták. Az akkor még mindig nagyon fiatal, mindössze huszonegy esztendős Milán pályája innen üstökösszerűen ívelt felfelé. Az UN című darabban (2016) Frenák kifejezetten neki írt egy részt: egy huszonöt perces szólótáncban láthatta a közönség. Szakmai sikerei közé tartozik, hogy a 2016/2017-es évadban nyújtott teljesítményéért „Az évad legjobb pályakezdő táncművésze” díjat vehette át a Táncszövetségtől, 2019-ben pedig ő kapta a Veszprémi Táncfesztivál legjobb táncosnak járó elismerését.

Hivatásával kapcsolatban kiemeli, hogy „a technikai tudáson túl nagyon sokat kell építkezni lélekből, hogy az ember hitelességgel és tartalommal tudja megtölteni mindazt, amit csinál”.

Milán 2019 őszétől szabadúszóként folytatja pályáját. Optimista, bízik abban, hogy a művészek támogatása a jövőben pozitív irányba változik.

 

szerző: Horváth Viktória

Ha további információra kíváncsi Maurer Milánnal kapcsolatban, látogasson el a Facebook-oldalára