by Szentgyörgyi Rita 2021. Feb 20.

„A vállalkozás messzemenő kreativitást igényel”

Az Első Magyar Gin Manufaktúra abszolút alkalmas arra, hogy kezet nyújtson a képzőművészetnek – mondja Dámosy Bálint.

Szecessziós dizájnnal, újszerű ízesítéssel dobta piacra két éve a prémium kategóriás Opera Gin Budapestet az Első Magyar Gin Manufaktúra, amelynek társtulajdonosa eredeti szakmáját tekintve ügyvéd, szakterülete a pénzügyi jogi szabályozás, a FinTech vállalatok képviselete. Dámosy Bálint a ginreneszánsz hazai felélesztésével a kreatív együttműködés lehetőségeit is keresi fiatal képzőművészekkel. 

Borrajongó és borszakértő létére hogyan lett ginkovács, a kézműves gin meghonosítója Magyarországon?

Valóban a borok vízéről eveztem át a ginhez. Nagyon sokat utazgattam főleg francia, olasz, német borvidékekre. Napközben a borászatokat, a dűlőket, a kóstolókat jártam, esténként borszakértők, borújságírók társaságában vacsoráztam. De attól függetlenül, hogy olyan helyekre tértünk be, ahol fantasztikus kínálatú borlapok voltak, esténként inkább a ginalapú italok fogytak a vacsoraasztalnál, a bárokban. Akkor figyeltem fel a ginre. A másik tényező az volt, hogy a kedvenc hazai borvidékemen, Tokajon szerettem volna létrehozni egy kis borászatot, kéthektáros dűlővel. Ottani borászokkal beszélgetve hamar világossá vált számomra, hogy ez mekkora elfoglaltsággal jár. A vállalkozás oldalát nézve pedig korántsem biztos, hogy nyereségesen lehet üzemeltetni. 

A piaci résnek mekkora szerepe volt abban, hogy egy családi és baráti közös cég keretében megalapította az Első Magyar Gin Manufaktúrát?

Az elmúlt nyolc-tíz évben világviszonylatban reneszánszát éli a gin. A piaci adatok is ezt igazolják, 2010 óta évente két számjeggyel növekedett a ginforgalmazás, az emblematikus italokat, például a blended scotch-ot is megelőzve ez ma a leggyorsabban növekvő italszegmens. A világháború előtt a gin volt a koktélok első számú alapanyaga, a vodka a 60-as években hódította el előle a trófeát. Sejthető volt, hogy Magyarországra is eljut a nagyvilágban történt komoly változás. A kézműveslendület, ami a sörforradalmat, a családi borászatokat jellemezte itthon, a szeszpárlatok terén nem volt jelen. A társaimmal felismertük, hogy a hazai bárok polcain nincsenek ilyen magyar italok, viszont adott az alapanyag és a tudás ahhoz, hogy legyenek. Magától értetődött, hogy érdemes itthon is prémium gint készíteni.

Az Opera Gin Budapest mind a művészi arculatával, mind a tartalmával jelentős díjakat nyert. Felismerték, hogy a különleges dizájnnak komoly szerepe lehet a vállalkozás felfuttatásában?

2019 elején került az Opera Gin Budapest a piacra. Az év második felében elindultunk a címkénkkel a világ legelismertebb iparművészeti és dizájnversenyén, az 1955-ös alapítású német Red Doton. Italcsomagolás kategóriában elnyertük a Red Dot díjat, első ginként részesültünk ebben a megtiszteltetésben. A Berlini Konzerthausban volt a díjátadó, ami kissé összecseng az opera gondolatával. 2020 elején a világ két legnagyobb szeszversenyén vettünk részt, az IWSC-n és a Spirit Mastersen, mindkettőn aranyérmet szereztünk. Az IWSC-n nyolcszázas mezőnyben kilencvenhat pontos eredménnyel végeztünk. Magyar ital, az aszukat és a pálinkákat is beleértve, még soha nem kapott ekkora pontszámot.

Az opera műfaja iránti személyes vonzalmát is kifejezi a márkanév?

Az Opera elnevezés igazából onnan jött, hogy a családunk története több mint száz éve összefonódik a budapesti Operaházzal. Már dédapám is abban a Dalszínház utcai lakásban lakott, ahol én is lakom a mai napig. Két erkélyünk az Operaház királyi erkélyére néz, ahol valaha Brezsnyev meg Tito is állt. Az Evitát az utcánkban forgatták, Schell Judit a mi erkélyünkre énekelt fel a Csak szex és más semmi című filmben. Gyerekkoromtól sokat járunk az Operaházba. Az előadásokon túl mindig is szerettem az épület miliőjét, a szünetekben elkortyolni egy pohár pezsgőt az erkélyen. Az Opera Gin Budapest art decós címkéjével a századfordulós Budapestre, annak egyik emblematikus épületére, a budapesti Operaházra, de a pesti Broadwayre éppúgy kívántunk utalni. Jobb logót nem is nagyon lehetett volna találni a kor pezsgő életének, mulatozós hangulatának visszaadására.

Ízvilágában miben nyilvánul meg az Opera Gin és az Opera Vodka specialitása?

Az Opera Gin attól egyedi, hogy két olyan fűszert tartalmaz, ami nem elterjedt a gin világában: tihanyi levendulát és mákot. Mi, magyarok vagyunk az első számú mákfogyasztók világviszonylatban. Amikor külföldön járva séfeknek, gasztroszakértőknek mesélem, hogy bizonyos ételekre egy merőkanál mákot teszünk, nem hiszik el, hogy ennyire jellemző a konyhánkra. A mák amúgy nagyon jól harmonizál a gin alapfűszerével, a borókával. Az Opera Gin sötétkék színvilágával a mámort szimbolizálja, mint ahogy a mák és a levendula is ezt az irányt képviseli. További különlegesség, hogy egy pálinkalepárlóval készül, amely révén magában hordozza a pálinkák zamatosságát, testességét. A vodkánk specialitása, hogy – ellentétben a legtöbb, gabonából készült vodkával – kukoricából készül. A Kárpát- medencében egyébként nagyobb hagyománya van a kukoricaszesznek, mint a gabonaszesznek. Bártenderek szerint a mi vodkánk az oroszok kedvencére, a Russian Standard Gold vodkára hasonlít. 

Milyen szinten vannak jelen a magánéletében és az ügyvédi iroda életében a művészetek, a kultúra?

A zene, az opera mellett a festészet is közel áll hozzám. Nem nevezném magam műgyűjtőnek, ahhoz még túl fiatal vagyok, de néha sikerül elcsípnem egy-egy számomra tetszetős darabot valamely aukción. Nemrég költöztünk az Operaház mögötti új irodánkba, korábban a Bank Centerben voltunk, meguntuk a steril irodaház hangulatot. Egyelőre szinte konganak a falak az ürességtől, de szeretném, ha előbb-utóbb itt is megjelenne a kortárs művészet iránti érdeklődésem. Az ügyvéd kollégáim, de a ginben is tulajdonos társaim szintén művészetkedvelő emberek, nem ritka, hogy az otthonukban egyik vagy másik híres festő képei lógnak a falon.

A ginvállalkozásában hogyan jelenik meg a művészet?

A főzdénkben van egy falrész, ahol kortárs művészek festményeit állítjuk ki.  Jelenleg a Várfok Galéria egyik feltörekvő festő sztárjának, Orr Máténak a képe látható, amelyen a Hold előtt az elhúzott bársonyfüggöny némileg imitálja az Operaház bársonyfüggönyét. Korábban Scheiber Hugó Abszintos férfi című festményét tettük ki, amely a századfordulós, kocsmázós montmartre-i hangulatot idézi meg. Bárunkat egy III. Napóleon-korabeli empire vitrin díszíti, és a plafonról egy ember nagyságú angol csillár lóg. Ezek azért elég rendhagyó berendezései egy szeszgyárnak. Javasoljuk, hogy látogassák meg egyik koktélestünk alkalmával. A kedves érdeklődök az Opera Gin Budapest Facebook-oldalán értesülhetnek az időpontokról. A termék arculatának kialakításában egy nagyon komoly kreatív ügynökséggel, a Graphasel Design Stúdióval dolgoztunk együtt, ők tervezték többek között Magyarország olimpiai pályázatának és a vizes vb-nek a logóját is. Mivel nagyon dizájncentrikus a termékünk, óriási hangsúlyt fektetünk a vizualitásra. A vállalkozásunk abszolút alkalmas arra, hogy kezet nyújtson a képzőművészetnek, és létrejöjjön valamiféle kreatív együttműködés az alkotókkal. Az eddiginél sokkal markánsabb megjelenést szeretnénk; fiatal művészekkel terveztetnénk a külön kiadású ginek címkéjét. Nyugaton bevett szokás, hogy vállalkozások pályázatokat írnak ki címkedizájnra. Kevéssé ismert, hogy a világ egyik leghíresebb bora, a Mouton-Rothschild címkéjének felső részét olyan híres művészek illusztrálták, mint például Andy Warhol. Az Absolut vodka Warholtól Keith Haringig legendás művészeket bízott meg azzal, hogy készítsenek posztereket a legendás palackról, amiket aztán litográfiaként lehetett megvásárolni. Ennek a mintájára tervezzük, hogy a mi díszes palackunkból is készülhessenek képzőművészeti alkotások.

Milyen átmenet van a vállalkozása és az ügyvédi munkája között?

A személyi körök eléggé eltérőek. A ginvállalkozásban jóval bohémebb, fiatalabb emberekkel dolgozunk, főként bártenderekkel, míg az ügyvédi irodai ügyfeleink öltönyös üzletemberek, cégvezetők. De átmenet is van a kettő között: az ügyfeleim szeretnek eljárni a gines rendezvényeinkre. Az ügyvédi munka és a ginvállalkozás jól kiegészítik egymást. Az előbbi kissé olyan, mint a matematika, nagyon zárt rendszerben kell gondolkodni, törvények, jogszabályi keretek között, ezzel szemben az utóbbi messzemenő kreativitást igényel. A kreativitáshoz általában a művészeteket, a festészetet, a zenét szokás társítani, holott az ízek és illatok világa ugyanúgy megmozgatja a kreatív gondolkodást. Azt sem szabad elfelejteni, hogy az ember a szemével is fogyasztja az ételeket, italokat, így egy prémium szeszesital esetében fontos, hogy a beltartalom és a dizájn harmonikus egységet képezzen. Nem csak a termék csomagolása számít, egy ginkoktél esztétikus elkészítése, a színek, a díszítés, a textúra, a megfelelő pohár és természetesen az ízek és illatok mind hozzájárulnak a fogyasztási élményhez. 

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!