by MTI/artisbusiness.hu 2021. márc 08.

„Mindenik embernek a lelkében dal van”

Svéd kezdeményezésre március 8-a már nemcsak nemzetközi nőnap, hanem a dalszerző nők napja is.

A címben idézett Babits Mihály-sor felvet egy kérdést: mennyire hallatják a hangjukat a hölgyek dalszerzőként? Az Artisjus nőnapra időzített statiszkája szerint 2005 előtt a Magyar Szerzői Jogvédő Iroda regisztrált szerzőinek mindössze öt százaléka volt nő, a 2010-es évek elejétől kezdve arányuk tizenöt-tizenhét százalék között mozgott. Az utóbbi négy évben harmadával nőtt a nők által írt dalok, zeneművek száma, ami egyfelől komoly javulás, másfelől még mindig nagyon kevés – akkor is, ha ez az arány megfelel a nemzetközi átlagnak. 

Az Artisjus adatbázisában jelenleg 4101 nő dalszerző, zeneszerző van. 42 százalékuk csak szövegírással foglalkozik, 28 százalékuk csak komponál, míg 30 százalékuk mindkét területen alkot. Az arányok látványosan mások, mint a férfiaknál, ahol csak szövegírással 21 százalék, csak zeneszerzéssel 45 százalék, mindkettővel 34 százalék foglalkozik. A nő alkotók nagy többsége (72 százalék) ír dalszövegeket, míg a férfiaknak alig több mint fele (55 százalék). Az életkor megoszlását tekintve a 25 év alattiak és a 65 év felettiek között valamivel magasabb a nők aránya (19 és 18 százalék), mint összesítve.

Ha azokat az újonnan bejelentett dalokat nézzük, amelyek szerzője nő, vagy több szerző esetén legalább az egyikük nő, akkor ezek aránya évek óta 15-17 százalék között mozog.  2020-ban rekordmennyiségű dalt, zeneművet jelentettek be az Artisjusnál, a 3684 újonnan bejelentett szerzeményt (részben) nő alkotók írták, ami az öt évvel korábbi adathoz képest 33 százalékos növekedést mutat.

Az összes megszülető dal közül azoknál, amelyek sikeresek lesznek, kicsit magasabb a részben nők által írt zenék száma. 2019-ben a rádiók által legtöbbet játszott harminc magyar dal közül nyolc olyan volt, amelynek legalább egy szerzője nő.

A magyar alkotók közül többen jelen vannak a nemzetközi porondon. Közülük Kozma Kata 2020-ban Flux Pavilion producerrel közös dalát, a You & I-t (amelyben társszerzőként és énekesként is közreműködött) már egymilliónál többször játszották le a Spotify-on. „Bár látok némi javuló tendenciát, 2021-ben messze nincs elég nő producer és dalszerző a zenei vérkeringésben. Újonnan alakuló zeneműkiadónk, a Blue Pink Music Group alappillére a nők kiemelt támogatása és előtérbe helyezése a nemzetközi zenei piacon. A tavasz folyamán szervezzük első női dalszerző táborunkat, a BPMG Female Songwriting Campet” – idézte a dalszerzo.hu a dalszerző, producer, énekesnőt.

A fiatal korosztályban az elmúlt tíz évben nőtt az Artisjus-díjas nők aránya. Az elismerést 2016-ban Jónás Vera, 2017-ben Kozma Kata és Várallyay Petra, 2018-ban Lábas Viki és Szeder-Szabó Krisztina, 2019-ben Schoblocher Barbara, tavaly pedig Hegyi Dóra (Ohnody) is megkapta.

Számos nemzetközi szervezet próbál változtatni a nők szakmai helyzetén, úgy, hogy láthatóbbá teszi a őket, illetve speciálisan nekik szóló képzéseket hoz tető alá. Idén a Grammy-díjhoz kapcsolódó programsorozat a Women In The Mix című virtuális eseménnyel kezdődik, amely a producerként, hangmérnökként működő nőket állítja középpontba.

Svéd kezdeményezésre március 8-a már nemcsak nemzetközi nőnap, hanem a dalszerző nők napja is. Az ingyenes online eseményen számos díjjal kitüntetett, világslágereken dolgozó nőtől lehet tanulni a keveréstől a refrénírás fogásain át a kapcsolatépítésig sok mindenről, illetve a szervezők segítenek abban is, hogy az alkotók egymásra találjanak és közösen dolgozzanak új dalokon.

2020-as adatok szerint a világ legtöbbet kereső zenészei közül egy hölgy is dobogós: Ariana Grande a harmadik. (Elton John a második, Kanye West az első helyezett.) Egy 2019-ben kiszivárgott lista szerint Magyarország legjobban fizetett zenésze Rúzsa Magdolna, aki nem „csak” előadó, hanem dalszerző is.

Fejléckép: Barbara Strozzi, a XVII. század egyik legnagyobb zeneszerzője (forrás:fidelio.hu)