Interjú Kőnig Erikával, az Art-Work Magyarország tréningcég trénerével és stratégiai tanácsadójával

A művészet mint tükör – fejlesztés, élmény és művészet az Art-Work programjain keresztül

 

Az Art-Work Magyarország első olyan fejlesztői csapata, amely múzeumi térben tart exkluzív kompetenciafejlesztő és szemléletformáló programokat, tréningeket. Több mint háromezer eredeti műalkotásból választják ki a programok anyagát az egyéni igényeknek megfelelően. Azt vallják, hogy a művészeten keresztül kifejezni valamit olyan, mint megtenni a változáshoz vezető út első lépését. Munkamódszerük részleteibe Kőnig Erika tréner, stratégiai tanácsadó avatta be lapunkat.

 

Elsősorban kiknek ajánlják a programot, milyen célok elérésében nyújtanak segítséget a tréningek?

Az Art-Work-programok között szerepelnek tréningek, specifikusan egy témára fókuszáló tárlatvezetések, illetve egyéb, az ügyfeleinkkel közösen kialakított egyedi felnőttképzési programok. Amikor az Art-Work – Tréning a múzeumban termékünket összeállítottuk, három fő szempontot tartottunk szem előtt: fejlesztés, élmény és művészet. Hiteles és megbízható szereplőként valós fejlesztési hatást kínálunk, hiszünk abban, hogy tanulni felnőttkorban is lehet, örömmel, élményként élve meg a fejlesztés lépéseit. Ehhez különleges programot kínálunk, amely során festmények, szobrok segítségével tanulunk: a résztvevők saját történetük részévé teszik a műalkotásokat az Art-Work-trénerek közreműködésével.

Elsősorban azokat a cégeket, csoportokat várjuk, amelyek munkatársaik számára a megszokottól eltérő környezetben, élményszerű tanulási lehetőségeket keresnek. Olyan tréninget, amely nem „kötelező, tudjuk le program“ – ahogyan az egyik tréning-résztvevőnk írta.

Milyen eszköztárral dolgoznak, és mi jellemzi a trénerek szemléletét?

Csapatunk professzionális trénerekből, coachokból és művészettörténészekből áll. A sokféle tudás összeadódik, így tréning-, művészetterápiás, team coaching-eszközöket és élmény pedagógiai, illetve múzeumpedagógiai elemeket integrálunk, kombinálunk a fejlesztési folyamatokban. Az eredeti képzőművészeti alkotásokkal való munka mellett fontosnak tartjuk az art-coaching-technikák – festés, rajzolás, montázskészítés, plasztikus technikák, installálás – alkalmazását is.

Sajátkezűleg, a művészeten keresztül kifejezni valamit olyan, mint megtenni a változáshoz vezető út első lépését. Tréneri szemléletünkből azt az elvet hangsúlyoznám, hogy a szervezeti, csapat vagy egyéni problémák mögött mindig ott van az önismeret kérdése. Az ember (a vezető) a központ, akiből az adott helyzet kiindul, és aki révén a változás létrejön. Ezért amikor szervezetfejlesztéssel vagy egyéb csapatfejlesztési fókusszal bíznak meg ügyfeleink, az egyént is és a csapatot is figyelembe vesszük, és mindkét szinten segítünk felfedezni a magasabb önazonossághoz vezető lépéseket.

Hogyan valósul meg az együttműködés az intézményekkel, mely múzeumokkal állnak kapcsolatban?

Négy nagy múzeummal dolgozunk együtt: a Szépművészeti Múzeummal, a Magyar Nemzeti Galériával, a Vasarely Múzeummal és a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeummal.

Mindegyik esetben az adott fejlesztési fókusz figyelembevételével, művészettörténészeink segítségével állítjuk össze azt a képzőművészeti anyagot (válogatott képekből álló tárlatot), amely az ügyféllel történő egyeztetések és igényfelmérés alapján az adott csoport működésére és teljesítményére a legnagyobb hatással van. Ez a csapatunkon belül szoros együttműködést igénylő, egymás tudására építkező munka. Az eredményt pedig nemcsak ügyfeleink élvezik, hanem mi magunk is lelkesen tanulunk egymástól. Motiváló környezetben dolgozunk, új analógiákat fedezünk fel, inspirációt kapunk-adunk egymástól, egymásnak.

Hogyan épül fel egy-egy tréning a gyakorlatban, mekkora tér jut az egyedi igények beépítésére a programokba?

Az egyedi igények a legfontosabbak. A testreszabásnál figyelembe vesszük ügyfeleink célját, a fejlesztési téma irányát és a csoport jelenlegi helyzetét, működését is. Ezt minden esetben tisztázzuk a tréning előtt, interjúk készülnek a vezetővel, a tréning résztvevőivel. Enélkül nem tudnánk a valós problémákra megoldásokat találni. Másrészt a résztvevők egyedi igényei is rendkívül fontos szerepet játszanak abban, hogy az egész folyamat eredményes legyen. Éppen ezért a tréningeken igyekszünk mindig biztonságos környezetet teremteni a nyílt és őszinte hozzászólásokhoz, beszélgetésekhez, a kreatív munkához.

A résztvevőknek exkluzív kulturális élményt nyújtanak. Hogyan segíti a munkát a műalkotások jelenléte, milyen új perspektívák nyílnak meg? Hogyan fejleszti az önismeretet egy-egy ilyen foglalkozás?

A művészet olyan, mint egy tükör. Azt látod bele az adott alkotásba, ami éppen benned van. Például Pieter Bruegel Keresztelő Szent János prédikációja című festményén akad, aki a vallási téma részleteit látja meg, van, akit ez az egész egy csapatmeetingre emlékeztet, ahol egyesek a telefonjukat nyomkodják, és lehet olyan is, akit a kép sokszínűsége, a sokféle ember megjelenése fog meg éppen akkor. És még számtalan szempont lehet. Ez a fajta tükör segít tudatosítani egy helyzetet, egy szemléletet, és segít megválaszolni a felmerülő kérdéseket. Ilyenkor a probléma egy időre kívülre helyeződik, ezzel lehetőség nyílik a nehézségeket tárgyilagosabban szemlélni.

Mitől válhat valaki jobb vezetővé, ha részt vesz az önök által meghirdetett fejlesztésen? Milyen programmal várják a jelentkezőket?

A fejlődéshez, legyen az szemléletváltás, készségfejlesztés vagy vezetővé válás, egy egynapos tréning csak a kezdet. Ahhoz, hogy alkalmazott tudás, tartós változás legyen, érdemes folyamatban gondolkodni. Személyre szabott csomagokban különböző modulokat, módszereket kombinálva tudjuk támogatni a vezetőket, akár a csapatukkal együtt.

Mit tesz lehetővé egy egynapos vezető-fejlesztő program az Art-Worknél?

Az a tapasztalat, hogy egy nap alatt nagyon sok felismerés, aha-élmény születhet. A művészeti alkotások és a mögöttük lévő történetek által a résztvevők a felismerések mellett élményt is kapnak, inspirálódhatnak is. A fejlesztési céljaik mentén párhuzamokat vonhatnak le a mindennapi életükhöz és életükről. Bővíthetik önismeretüket, rálátva saját működési módjaikra, arra, hogyan hatnak másokra, a csapatukra. Növekszik a tudatosságuk erőforrásaikban, abban, hogy mi az, ami szolgálja a vezetői és csapatcéljaikat. Döntést hozhatnak arról, hogy mik azok a viselkedési formák, szokások, amiket inkább átkereteznének, növelve ezzel saját hatékonyságukat. Volt már olyan vezető, csapat, amelyik konkrét akciótervvel zárta a napot, illetve olyan is, ahol további fejlesztési pontok, átbeszélendő témák láttak napvilágot. A program kiemelésre méltó mellékhatása, hogy a résztvevők között épül a bizalom, és egy magasabb együttműködési szintet érnek el.

A szervezetfejlesztési tréning kitér a szervezeti működésben létező tabukra és vakfoltokra is. Tudna mondani erre konkrét példát?

Mivel az alkotások mindenkinek a saját valóságát tükrözik, meglepő lehet találkozni azzal, hogy egy kép – mint projekciós felület – kapcsán a vezető egy egészen más szervezeti megélésről beszél, mint a csapata. Volt már olyan beszélgetésünk csoportokkal, ahol a képet feldolgozva értette meg a vezető, mekkorának is élik meg a teljesítménynyomást az emberei, és mennyire nem érzik munkájukért az elismerést. Ez teljesen új volt a vezető számára, és változásokhoz is vezetett. Vagy az is lehet egyfajta rálátás, ha minden képen ugyanazt veszem észre (például magány, szervezetlenség stb.). Lehet, hogy érdemes elgondolkodni rajta, milyen szemüveggel látom a világot.

A koronavírus-járvány megfékezése érdekében hozott intézkedések részeként a múzeumok jelenleg zárva tartanak, ám virtuális tárlatokkal és a gyűjtemények online „kinyitásával” továbbra is elérhetők a műalkotások. Az önök munkájának alternatívája lehet az online térbe történő átköltözés?

Természetesen az a legjobb módja ennek a munkának, ha a személyes térben, az eredeti műalkotásokkal dolgozhatunk a csoportokkal. Amikor azonban – mint most is – ez nem lehetséges, megvannak az online megoldásaink és a tapasztalatunk ahhoz, hogy a virtuális térben is valós fejlesztési hatást érjünk el.

 

Szerző: Várhegyi András

Megjelent: 2020. április