Interjú Salgó Andrással, a BMW Group Magyarország Vállalati Kommunikációs vezetőjével

Meg kell találni az illeszkedési pontokat

Salgó Andrást, a BMW Group Magyarország Vállalati Kommunikációs vezetőjét kérdeztük a BMW és a kultúra kapcsolatáról, a társadalmi felelősségvállalásról és az összecsengő üzenetekről. 

Mi a személyes viszonya a kulturális élethez, milyen kultúrát fogyaszt magánemberként?
Nemcsak egy autómániás valaki vagyok, aki húsz éve ebben az iparágban dolgozik, hanem kommunikációs ember is, aki értékeli a kultúra összetett szerepét a világunkban. Színházrajongóként követem a fővárosi színházak repertoárját, gyakran megfordulok a Művészetek Palotájában és az Aréna koncertjein. Az európai filmművészet is nagy kedvencem, különös tekintettel a spanyol filmekre, gyakran váltunk jegyet a Művész és a Puskin artmozik előadásaira. Az előbbiekből látható, hogy nekem is nagyon fontos a kultúra, illetve meggyőződésem, hogy a corporate világban igenis hangsúlyt kell kapnia a kultúratámogatásnak, mert mindannyiunk életének része a művészet.  A BMW márkaértékei az esztétika és az innováció, ezek véleményem szerint ugyanúgy meghatározó pillérei a művészetnek is.

Milyen a BMW csoport hozzáállása a nemzetközi színtéren a kultúratámogatáshoz, és mi a helyzet ezzel Magyarországon?
A BMW Group elkötelezett és tudatos ebben. Több mint ötven éve követ globálisan egy kultúratámogatási utat, amit cégen belül Art Culture programnak hívunk. Márkáink különböző kezdeményezéseket támogatnak, alaposan átgondolt elvek mentén. A vállalatcsoport elkötelezettségének középpontjában a modern és kortárs művészeti irányzatok, a jazz és a klasszikus zene, valamint az építészet, a formatervezés és a fotózás állnak. Magyarországon a BMW márkával 2015 februárja óta intézményi partnerségben vagyunk az Operával. Gyümölcsöző együttműködésünk töretlenül halad, de lesznek benne újdonságok az Andrássy úti dalszínház felújítása miatt. Mialatt még szebbé varázsolják a patinás épületet, megnyílik a Kőbányai úton az Eiffel Műhelyház, ahol új rozsdaövezeti helyszínen új kulturális tér létesül. Az Operaház kiszolgáló egységei – kelléktár, műhelyek – mellett kialakítottak egy színpadot, több mint négyszáz fős nézőtérrel; ez az unikális játszóhely az egész várost gazdagítja majd. A koronavírus-járvány miatt el kellett halasztani a megnyitót, de hamarosan kitárulnak a kapui, s az ünnepélyes eseményen várhatóan nekünk is hangsúlyos márkajelenlétünk lesz. Autókat biztosítunk a vezetőség számára, a fellépő sztárművészeknek shuttle szolgáltatást kínálunk, teljes itt tartózkodásuk során. Amikor tavaly a világhírű uruguayi basszbariton énekes, Erwin Schrott az Erkel Színházban játszott négy estén át a Figaro házassága előadásban, mi gondoskodtunk a kényelméről. Mindig megtaláltuk a kapcsolódási pontokat, ahol a márkát összeköthetjük – nem tolakodóan – az adott eseménnyel. 

Befolyásolja a jelenlegi, koronavírus okozta helyzet a támogatási gyakorlatukat, netán a terveiket?
A megállapodásaink élőek és aktívak. Az állandóság mindig fontos tartóoszlop, bizonytalan időkben különösen az. A kultúra, azon belül is az előadó-művészet a leginkább érintett terület, a színházakat elsőként kellett bezárni, és most nagyon úgy néz ki, hogy utoljára nyithatnak ki ismét. Ezen sajnos nem tudunk változtatni, de a kommunikációban van lehetőség új elemeket bevezetni. A társadalmi felelősségvállalás témái sosem voltak ennyire aktuálisak, egy sor olyan kezdeményezést tudtunk ezen a területen elindítani, amire korábban nem volt idő, kapacitás, tér. A BMW Group világszerte és Magyarországon is elkötelezett abban, hogy a kultúratámogatást, amit ötven éve fontosnak tart, a nehéz időkben is folytassa. A vírus itt van, túl kell élni, és bár soha nem képzelt nehézségeket okoz, egyszer továbblépünk ezen is. Szeretnénk olyan gondolatok és filozófia mellé állni a márkáinkkal, amelyek hosszú távon hatnak; mi hosszú távra építünk.   

Mennyiben követi a BMW Group Magyarország a nemzetközi irányelveket a támogatási politikájában, és mennyire van szabad mozgástere? 
Vannak irányvonalak, arculati elemek és trendek, de a kreatív megvalósításban, abban, hogyan nézzen ki például egy marketingkommunikációs anyag az Opera magazinban, abszolút szabad kezünk van. Nyilván létezik egy arculati kontroll, de kreatívak lehetünk az üzenetek átadásában, hiszen az a célunk a márka megjelenítésében, hogy frappánsan összecsengjen a projekt üzenetével. Relatíve nagy szabadságunk van, aminek azért a büdzsé természetesen limitet szab. Azt gondolom, nem is érdemes sokfelé szabdalni a támogatást. A tudatosság segíti az üzenet átadását. Ma már kevés, ha csak felvonulunk egy rendezvényen, mi mindig közös üzenetben, egymást erősítő kommunikációban gondolkodunk. 

A támogatási stratégiájukban különválasztják a Mini és a BMW márkát. Milyen szempontok alapján döntenek arról, hogy melyikkel állnak egy-egy kulturális projekt mellé?
A BMW az Operával áll partnerségben immár öt és fél éve, a Mini pedig, ami egy fiatalos, brit gyökerű prémium márka, az urbánus, friss, lüktető Katona József Színházzal.  Felfogásunk szerint a kultúra része a Budapesti Corvinus Egyetemen 2015 óta megrendezett BrainBar jövőfesztivál, amely egy pezsgő, intellektuális rendezvény, nemzetközi előadókkal. Itt a BMW elektromos autóival vagyunk jelen támogatóként a kezdetek óta. Villányban, a fantasztikus Gere-birtokon rendeznek minden évben egy exkluzív, kétnapos jazzfesztivált, ehhez a Minivel csatlakoztunk. Jól illik a márka fiatalos, emberközeli, baráti jellegéhez, hiszen Paul McCartney, Steve McQueen, David Bowie is járt Minivel; a brit eredetű márka vagányságát, a popkultúrához való kapcsolódásait életben szeretnénk tartani Magyarországon is. Mindkét márkánknak van elektromos vonala is, mára nem választjuk külön a hálózatról tölthető autóinkat. A két márka remekül kiegészíti egymást a kommunikációban, a hozzájuk kapcsolódó örök értékeket, kiegészítve a német prémium minőséggel, a mai piaci környezetben sem szeretnénk elveszíteni.   

Mi  a BMW Art Cars Collection?
Egy 1970-es években létrejött nemzetközi BMW-kezdeményezés. Eleinte Roy Lichtenstein, Andy Warhol és Frank Stella alkotott új festést autókra, majd felkértek további ismert képzőművészeket (például Esther Mahlangut, John Baldessarit, Jeff Koonst) a feladatra, és az elkészült egyedi autókat zajos sikerrel kiállították. Néhány éve Magyarországon is járt egy Art Car. Egy másik friss esemény alkalmával, a Mini hatvanadik születésnapján konvojban elindult néhány képzőművészek által készített autó Tesszalonikiből Bristolba, a nemzetközi Mini-fesztiválra, Amy Shore fotóművész végig dokumentálta az utat, melyről egy albumot is kiadtak. Általános vélemény szerint a Budapesten készültek a legszebb fotók. A budapesti  állomás alkalmával találkozó szerveződött a magyar Mini Clubbal, így a márkához kapcsolódó közösségi életben is részt tudtunk venni, és nagy örömünkre a brit nagykövet is vendégül látott minket. 

A támogatást a BMW egyfajta közös munkának fogja fel. Mit kell szem előtt tartania az együttműködés során a kultúra felől érkező félnek, és mit a corporate oldalnak? 
A fenntarthatóság kiemelten fontos nekünk, olyan projekteket keresünk, amelyek kiveszik a részüket a társadalmi felelősségvállalásból, folytathatók és építhetők. A felek közeledését, egymás nyelvének megértését segítheti, ha művészek, illetve a kulturális intézmény is a kiszemelt partnermárka szemével próbálja végiggondolni az együttműködési lehetőségeket, kicsit kilépve a saját szempontrendszeréből. A corporate  oldalnak pedig azt kell megértenie, hogy a folyamatok egy kulturális intézményen belül nem feltétlenül úgy működnek, mint egy szabályozott multinacionális nagyvállalatnál. Ez nem jelenti azt, hogy az egyik rosszabb lenne, mint a másik, hanem sokkal inkább az az üzenet, hogy meg kell találni az illeszkedési pontokat. Rengeteg múlik az adott vezetők személyiségén, hozzáállásán is mindkét oldalon. 

szerző: Jankó Judit

Megjelent: 2020. augusztus