by artisbusiness.hu 2023. Aug 15.

A magyar művész, akinek jelmezeihez Rod Stewart és Emma Thompson is gratulált

– Erkel László Kentaur jelmezei a londoni közönséget is lenyűgözték

A Jászai Mari-díjas, érdemes művész Erkel László, azaz Kentaur a jelmeztervezője a londoni Coliseumban nemrég bemutatott, We Will Rock You című Queen-musicalnek. A tervezővel az ujszo.com készített interjút ennek kapcsán. 

Mint írják, az előadás turnébemutatója még 2019 őszén volt. Kentaur ekkor kapta az első felkérést a produkciótól: a Queen szólógitárosa, Brian May elismerően nyilatkozott a Pesti Magyar Színházban 2017-ben bemutatott Queen-musical látványtervéről. A londoni premier után olyan sztárok gratuláltak Kentaurnak, mint Rod Stewart és Emma Thompson.  

Az interjúban a művész mesélt többek között arról, hogy többéves kihagyás után ismét fest és kiállításra is készül. Az elmúlt két és fél évben ugyanis nem volt ideje festeni: a londoni bemutató mellett felkérést kapott a Madame Tussauds kiállítás látványtervezésére. „Az is nagy feladat volt. A kivitelezést is én terveztem. Nem pusztán múzeum ez, hanem élménycentrum is interaktív programokkal, nagy LED felületekkel, vetített hátterekkel. Az 58 figura Madame Tussauds műhelyében készült, de az elképesztő minőségű díszletek és jelmezek Magyarországon. Az elmúlt két és fél évem erről szólt” – hangzik el az interjúban. 

A Nyomorultak című darab díszlete (forrás: kentaur.hu)A Nyomorultak című darab díszlete (forrás: kentaur.hu)

Mesélt arról is, hogy a Nyomorultak makettjével a prágai Quadriennalén is szerepelt. A rendezvény szerinte sokat változott az elmúlt harminc évben, számára furcsa irányt vett. „Én képzőművészből lettem díszlettervező. Olyan szakmából jöttem, ami felé most a Quadriennale a díszlettervezőket próbálja terelni. Régen a színháztervezési trendekről, újdonságokról szólt. Ma már a díszlettervezők kreativitását használja arra, hogy modern képzőművészeti alkotásokat, installációkat, környezettel kapcsolatos és akcióművészeti díszleteket készítsenek, ne pedig színházi előadások látványvilágát idézzék. Sok izgalmas dolgot láttam, de sokkal kevesebb a színházi információ, mint évekkel ezelőtt. A színházi előadást előkészítő metódusok titkairól, fortélyairól szerettem volna többet megtudni, a színfalak mögötti dolgokról. A színházi látványtervezés fejlődéséről” – mondta. 

A több mint harminc éve pályán lévő tervező azt is elárulta, melyik műfajhoz kötődik erősebb szálakkal, a prózához, a musicalhez vagy az operához: „Nagyon szeretem a prózai előadásokat is. Szerencsére kiváló rendezőkkel dolgozhattam kitűnő darabokon. (...) Dolgoztam olyan musicalben, amelyben nem kellett annyi mindennek történnie, de olyanban is, amelynek elképesztően sok helyszíne volt, és folyamatosan mozgott. Ha dús a sztori, azt a díszletnek is követnie kell. Hol csak jelzés szintjén, hol teljes realizmussal. Azok a nagy kihívások, ezeket jól megoldani. Szeretem is őket, mert megmászhatom velük a Mount Everestet. De a Kékestető csúcsán állni is jó. Vannak irtó nehezen megmászható magasságok, főleg az opera- és musicalirodalomban. De a prózához is szükséges a látvány.” 

A Vámpírok bálja című darab jelmezeit és díszletét is Kentaur tervezte / bemutató: Oroszország, Szentpétervár, 2011 (forrás: kentaur.hu)A Vámpírok bálja című darab jelmezeit és díszletét is Kentaur tervezte / bemutató: Oroszország, Szentpétervár, 2011 (forrás: kentaur.hu)

Kentaur arról is mesélt, hogy milyen hatással volt rá a Queen zenéje: „A Queen zenéje a tinédzseréveimet határozta meg, amikor még nem igazán mélyültünk el ezekben a dalokban, hiszen az angoltudásunk sem volt olyan erős. A We Will Rock You készítése során derült ki számomra, hogy milyen mély és átfogó története van egy dalnak, amelyet Brian May vagy Roger Taylor írt, milyen fantasztikus költészet az, amelyet Freddie Mercury hagyott ránk. Sorsfordító sztorikat írt popzenére.”

A musical a XXIV. század elején játszódik, így a kosztümök is futurisztikusak, ugyanakkor megidézik a brit underground világát is: különlegesnek számít például az a százötven darabos origamiból készült ruha is, amelyet az egyik szereplő visel. 

Arra a kérdésre, hogy nem fájt-e a szíve amiatt, hogy a díszletet másvalaki tervezte a művész azt felelte, „De igen, fájt! A leginkább azért, mert nekem túl virtuális a díszlet. Inkább egy koncerthez illő. Nagyon sok a LED falakon megjelenő vetített háttér. De mivel a turnédíszletből alakult át, nem lehetett előállni új koncepcióval”.

A teljes interjú ITT olvasható. 

 Lásd még:

Több mint harmincháromezer tárgy kerül kalapács alá Freddie Mercury egykori otthonából

-------------

Cikkeink írásához az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást alkalmazzuk.

Nyitókép: Erkel László Kentaur (fotó / forrás: Sárközy Marianna / Wikipédia)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!