by Nagy Zsófia 2021. Aug 17.

„Red Dot díjas színésznőnek lenni azért nagy dolog, de minimum extra”

Huzella Júlia és Balogh Balázs Red Dot elismerést kapott

Huzella Júlia színésznő és Balogh Balázs vizuáliskommunikáció-tervező amellett, hogy társak az életben, alkotótársak is. Ráadásul az idei évben éppen egyszerre nyerték el a nemzetközi Red Dot díjat két totálisan különböző projekttel a díj Brand és kommunikációs design kategóriájában. Ahogy ők fogalmaztak, az alkotások között egyrészről Balázs, másrészről az odaadó munka, a fantázia és a szeretet képez átmenetet.

A Red Dot Design Award egy 1955-ben alapított díj, amely a világ egyik legrangosabb dizájnelismerése. Míg a Balázs áltat tervezett 2019-es Budapest Design Hét arculat kétségkívül esélyesnek tűnt a díjra, a Tíztőlmese projekt nevezése műfajából adódóan próba– szerencse típusú ötlet volt Balázs részéről. Nem véletlen, hogy csak Balázs nevét említem, Juli az eredményhirdetésig mit sem tudott arról, hogy Balázs a Tíztőlmesét is benevezte a versenyre.

„Jött föl a lépcsőn, hogy olvassam el a gratuláló emailt, Red Dot díjas lett a Budapest Design Hét arculata. Csak amikor újra Balázshoz került a telefon, akkor nézte meg, hogy a Tíztőlmese is nyert. Számomra abban a pillanatban derült ki, hogy egyáltalán benevezte a projektet. Addigra persze én már iszonyú boldog voltam, potyogtak a könnyeim, hogy mekkora dolog, hogy az ő munkája Red Dot díjas lett. Elém tartotta újra a telefont, és én hirtelen azt sem értettem, hogy egyáltalán hogy kerül ide a Tíztőlmese” – meséli Juli. És valóban nem volt ok nélküli a meglepettsége, hiszen Magyarországon egészen biztosan, de talán az egész világon is ő lett ezáltal az egyetlen Red Dot díjas színésznő. „Szeretem az ilyen különleges helyzeteket. Red Dot díjas színésznőnek lenni azért nagy dolog, de minimum extra” – fogalmaz Juli.

Balázs egyébként már régebb óta tervezte, hogy részt vesz a Red Dot Design Awardon. Amikor a 2019-es Budapest Design Hét arculatát tervezte, már ott motoszkált benne, hogy ezt a munkát talán lehetne majd nevezni a díjra. A Balázs által kitalált koncepció különlegessége – melynek programozását Forrai Brigitta médiadizájner vállalta magára –, hogy kódolnak egy programnyelvet, amelyből egy teljesen önálló világ születik, így a nézők maguknak tudják átalakítani az arculat egyes elemeit.

Amikor Balázs a nevezési határidő előtt pár nappal leadta a Budapest Design Hét anyagát, még gyorsan átfutotta a Brand és kommunikációs design kiírásának alkategóriáit. Megragadta a figyelmét a Digitális megoldások leírása, amely tökéletesen illett a Tíztőlmese koncepciójára. Ebben az alkategóriában ugyanis éppen olyan munkák nevezését várták, amelyek egy-egy, az analóg életben már létező műfaj digitális megfogalmazásai.

És hogy mit takar a Tíztőlmese? Egy régi-új ötlet, streamingplatform, mesemondás gyerekeknek. Juli, ahogy ő fogalmazott, anyukaszínésznőként maga köré gyűjti az ifjú irodalomkedvelőket, akik válogatott magyar gyerekmesékkel üthetik el az idejüket, míg szüleik dolgoznak, házi munkát végeznek, kertészkednek, vagy egyszerűen csak kikapcsolódnak. Persze gyakran előfordul az is, hogy a szülők is a mese előtt felejtik magukat, hiszen mind a tartalom, mind az előadásmód olyan fokú igényességet és minőséget képvisel, amely az egész család számára jó szórakozást nyújt.

A mesemondás kezdetben a közösségi oldalakon reggel tíztől volt elérhető – nem kevesebb mint száz napon keresztül –, majd lassan egy éve önálló weboldalra költözött, ahol a szülők csomagokban vehetik meg a meséket. Menet közben könyvkiadók is a projekt mellé álltak, elsősorban kötetekkel támogatják Juliékat, illetve megadják a szükséges jogokat ahhoz, hogy a mesék teljes terjedelmükben elhangozhassanak, és mindeközben videón a mesekönyvek lapjai is láthatóak lehessenek. A könyvek mutatása azért volt kifejezetten fontos Juliék számára, mert így teremthető meg leghűbben az élő felolvasás élménye az online térben.

A Tíztőlmese azért jöhetett létre, mert amellett, hogy Juli adta hozzá a személyiségét és a színészi kvalitását, Balázs mint vizuális kommunikációs tervező és technikához értő ember meg tudta teremteni otthonukban a stúdiókörülményeket a videók rögzítéséhez, majd a platform elkészítését is magára vállalta. Ahogy Balázs fogalmazott, „csak össze kellett mosni a szabadidőnkben a különböző jártasságainkat és képességeinket”. Munkájukat illusztrátorok egészítik ki, hogy minden mesecsomag egyéni arculattal kerülhessen a polcra.

Az együttműködés a kiadók szempontjából sem mondható hátrányosnak, sőt. A Tíztőlmese tökéletes reklámnak bizonyult a könyvek számára, hiszen a gyerekek azonnal kezükben szerették volna tartani a videón látott köteteteket. Sok szülő Julival ellenőriztette a könyv-bevásárlólistáját, a gyerekek közül pedig többen is „huzellajulisat” kezdtek játszani. Az ő elismerésük azért elképesztően fontos a páros számára, mert véleményük szerint a gyerekek lelkesedése, nevetése a legőszintébb, amit alkotóként kaphatnak.

Azzal kapcsolatban, hogy az elnyert Red Dot Design Awardra hogyan tekintsenek, illetve milyen lehetőségeket várjanak tőle, még bizonytalanok. „Az mindenképpen egy jó üzenet nekem, hogy amit magunknak csinálunk lelkesedéből, szívvel-lélekkel, az a világban huszonnégy ilyen komoly szakembernek tetszik, és azt mondják, hogy ügyesek voltatok” – fogalmaz Balázs. „Tényleg, mintha gyerekek lennénk és ezek az okos felnőttek megsimogatnák a fejüket” – folytatja Juli nevetve. „És kapunk két piros pontot” – kontráz rá Balázs.

Balázs azt reméli, hogy a díj hatására újabb rangos felkérésekre számíthat, a Tíztőlmese oldalán pedig növekvő látogatószámot várnak. Nagyon örülnének, ha a díj hatására megnyílnának előttük eddig zárt kapuk, illetve boldogok lennének, ha sikerülne bevonzani új partnereket, esetleg befektetőket, ugyanis a projektet magyarul és angolul is folytatják. Emellett fejlesztenek a weboldal mellé mobilapplikációt, valamint bónuszként felnőttek számára is rögzítenek meséket.

Nyitókép: Huzella Júlia és Balogh Balázs (fotó: Páczai Tamás/kepmas.hu)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!