by Hardi Judit 2024. Nov 19.

„A bántalmazás hosszú távú hatása nem csak az egyént érinti: a társadalom egészére hat”

– A Delta Produkció kampányban hívja fel a figyelmet az iskolai zaklatás mérgező jelenségére

A bullying, vagyis az iskolai zaklatás még évek múlva is fáj; alakítja nem csak az áldozat, de az elkövető személyiségét is. Az akár életeket is veszélyeztető jelenség érinti a gyerekeket és családjaikat is, nem mehetünk el tehát szó nélkül mellette. Gerlóczi Judittal, a Delta Produkció vezetőjével beszélgettünk a társulat NEM OKÉ kampánya apropóján.

Miért érezték fontosnak, hogy foglalkozzanak a bullying témájával?

Egyszerűen nem volt más választásunk. Az az igazság, hogy sohasem gondoltam volna, hogy felkarolok egy ügyet. A történetmesélés erejében viszont hiszek, és abban is, hogy figyelni és reagálni kell a nézők igényeire. Az egész kezdeményezés a Darázs című előadás köré épül. A darab két egykori osztálytárs újbóli találkozását dolgozza fel, a korábbi sérelmek pedig egy csavaros krimi formájában bontakoznak ki.

Kiss-Végh Emőke és Sodró Eliza a Darázs című darabban (fotó: Gordon Eszter)Kiss-Végh Emőke és Sodró Eliza a Darázs című darabban (fotó: Gordon Eszter)

Darázs esetében egyértelmű nézői igények látszottak: egy-egy előadás után szívesen maradtak és beszélgettek a színházban. Ezért erre dedikált alkalmakat szerveztünk, szakértőkkel és meghívott vendégekkel. Ezeket az eseményeket rögzítettünk, és azokból ingyen elérhető podcastek születtek – ez egyébként a darab egyik szereplőjének, Sodró Elizának az ötlete, a felvételek pedig máig elérhetőek a Delta Produkció weboldalán [A beszélgetéseket ITT lehet meghallgatni – HJ]. Fontosnak tartom, hogy véletlenül se mi „szakértsünk”: a csapatunk másban, a színházcsinálásban jó, így az együttműködések során a témához valóban értő, releváns partnereket vontunk be. Az edukációs program gyerekjogi hátterét az UNICEF Magyarország biztosítja, pszichológusszakmai részt pedig az Országos Iskolapszichológiai Módszertani Bázissal dolgozzuk ki. A projektre egyre többen kíváncsiak, így most jótékonysági estet szervezünk, amelyen a résztvevők láthatják az előadást, majd lesz kerekasztal-beszélgetés, networking, tombola is. Egy jegy árából biztosítani tudjuk egy diák és egy felnőtt ingyenes részvételét a programban. Mindezt persze meg se mertem volna lépni, ha nincsenek mellettem az együttműködő partnerek. Hiszek benne, hogyha ennyi értékes és hiteles ember fel akar lépni e veszélyes jelenség ellen, akkor sikerrel járunk.

Gerlóczi Judit (fotó: Gordon Eszter)Gerlóczi Judit (fotó: Gordon Eszter)

Mit jelent az ön számára a bullying mint a társadalmi probléma?

Talán furcsa, hogy ezt mondom, de folyamatos ébrenlétet. Valamelyik este a négyéves gyerekem mesélte, hogy az ovistársai között aznap az volt a téma, hogy az egyik kislány reggelire édességet eszik, aztán nem mos fogat. A rákövetkező este jött egy újabb történet – egy idő után pedig körvonalazódni látszott, hogy ezt a kislányt tulajdonképpen minden egyes nap bántják. Miközben ebben korban ez még nem feltétlenül a bullyingról szól, de azért egészen elképesztő, hogy már az oviban is dolgunk van a bántalmazással, és felelősségünk van abban, hogy miként reagálunk, ha szem- és fültanúi vagyunk egy-egy ilyen esetnek. Nem telik el úgy nap, hogy ne olvasnék, hallanék erről a jelenségről. Az emberek keresik a megoldási lehetőségeket, küzdenek a tehetetlenséggel, az eszköztelenséggel, és miközben rengetegen szenvednek hasonló helyzetben, még a magányosság érzésével is meg kell küzdeniük [A témában az Unicef Magyarország végzett átfogó kutatást, amely ITT olvasható – HJ]. A bántalmazás hosszú távú következményei nem csak az egyént érintik, hanem visszahat a társadalom egészére – itt bújik meg az egyéni felelősség kérdése.

Milyen tanulságokat vontak le a korábban említett edukációs programokból?

A projektekbe tenni akaró, elkötelezett szülők és pedagógusok jelentkeztek. Kivételesek, mert vagy prevenciós, vagy problémamegoldó megfontolásból, de elhoztak egy osztályt – olyan is előfordult, hogy vidékről utaztak a fővárosba –, és azt is értették, hogyan kapcsolódhatnak a diákokhoz a történetmesélés erejével. Az első év beszélgetéseit követően arra jutottunk, hogy az elmélet felől hatékonyabb irányba szeretnénk fordulni, így dr. Nagy-Balás Borbála projektkoordinátor segítségével elvittük az UNICEF Magyarország gyermekjogi Ébresztő-óra elnevezésű érzékenyítő programját a Centrál Színházba.

Diákok beszélgetnek az UNICEF Ébresztő-óra programján dr. Nagy-Balás Borbálával (forrás: UNICEF Magyarország)Diákok beszélgetnek az UNICEF Ébresztő-óra programján dr. Nagy-Balás Borbálával (forrás: UNICEF Magyarország)

A második év végén érkezett visszajelzésekből kiderült, hogy az edukációt a fiatalok mellett a felnőttek is igénylik, így Szlankó Viola gyermekvédelmi igazgató javaslatára most szimultán fut egy-egy feldolgozó foglalkozás a diákoknak és a felnőtteknek, pszichológusok bevonásával. Minden alkalom után igyekszem felvenni a kapcsolatot a pedagógusokkal, és az ő visszajelzéseik alapján fejlesztjük a programot. Mindig van tovább, fontos az utánkövetés, de a megvalósítás útjában mindig az anyagi és az emberi kapacitás kérdése áll. Remélem, a jótékonysági esttel előrébb léphetünk.

Több hiteles szakember is a program mellé állt – mi alapján keresték meg éppen őket?

Ahogy a Delta Produkció más együttműködéseinek esetében is, úgy a „védnökök” szerepének kiválasztása során is fontos volt számomra, hogy hiteles személyek álljanak ki az ügy mellett. Szerettük volna, ha olyanok karolják fel a kampányt, akik számára a kiállás valódi értéket jelent – a célközönség szemében is. Az is fontos szempont volt, hogy lehetőleg több szakértői területet képviseljenek és más-más aspektusból világítsák meg a jelenséget. Óriási öröm és megtiszteltetés, hogy ez az illusztris társaság felkarolja a kampányt.

A jótékonysági est védnökei (forrás: Delta Produkció)A jótékonysági est védnökei (forrás: Delta Produkció)

Hogyan segíthet?
 
Váltson jegyet a jótékonysági estre! A megvásárolt belépők összegét a Delta Produkció arra fordítja, hogy a programot a rászorulóknak is biztosítani tudja: egy jegy árából egy diák és egy pedagógus részvétele biztosított  az edukációs programban.

Amennyiben a jótékonysági esten nem tud részt venni, az adományok felajánlása bankkártyával és utalással is lehetséges.

Vállalati vagy nagyobb összegű támogatás, illetve kérdés esetén keresse a Delta Produkciót ezen az e-mail címen: info@deltaprodukcio.hu

 

A kampány során a felelős vállalatvezetők figyelmét hívják fel: álljanak az ügy mellé. A tőlük érkező pénzbeli támogatást hogyan, mire használnák fel? Mit javasol azoknak a vezetőknek, akik az adományon túl is szeretnének tenni a helyzet megváltoztatásáért?

A legfontosabb célkitűzésünk most az, hogy folytathassuk a programot a Centrál Színházban. Az évad végéig négy-öt előadással számolunk. Alkalmanként egy fiatal és egy felnőtt közösséget tud befogadni a színház, ez háromszáz főt jelent összesen, ami meg sem közelíti a programra jelentkező négyezer érdeklődő számát. Szuper lenne elérni, hogy nagyobb vidéki városokba is eljuttassuk a programot, vagy szimultán több közösségnek tartsunk foglalkozásokat.

Diákok az UNICEF Ébresztő-óra programján (forrás: UNICEF Magyarország)Diákok az UNICEF Ébresztő-óra programján (forrás: UNICEF Magyarország)

Azt tapasztaltam, hogy a sikeres vállalkozók szívesen kiveszik a részüket a társadalmi felelősségvállalásból. Azt hiszem, pontosan értik, hogy vezetői pozíciójuk lehetőséget biztosít nem csak arra, hogy munkakapcsolataikra hassanak, hanem tágabb értelemben hozzájárulhatnak a következő generáció életminőségének javításához is – a rendelkezésükre álló eszközökkel. Ez nem kizárólag adományt jelenthet, többféle jellegű mecenatúra és együttműködés létezik még a pénzen felül. Számomra már az fontos támogatás, ha ez a történet láthatóságot kap és így minél több potenciális partnerhez jut el. Akik eddig mellénk álltak, ők mind abban segítenek, hogy a saját csatornájukon keresztül elérhessük a célközönséget. Mások a kampány melletti kiállással támogatnak, vagy megszólalási lehetőséget biztosítanak, amely alkalmakkor prezentálhatom a tevékenységemet. Szóval azt tanácsolom nekik, hogy jöjjenek el az estre és/vagy beszélgessünk külön egy kávé mellett, mert az együttműködések nagyon sokfélék és hatékonyak lehetnek.

Bár november 22-ig még lehet történeteket küldeni a WMN oldalára, az eddig beérkezett elbeszélésekből kirajzolódik valamiféle közös vonás?

Számomra szembetűnő volt az iskolai zaklatás hosszú távú hatása. Felnőtteket kértünk meg, hogy küldjék el a történetüket, és még sok év elteltével is érződik az írásokon, hogy nem múlt el nyomtalanul a bullying hatása. Az egyik megrázó történet beküldője, egy bántalmazott családban felnövő nő mesél arról, hogy miként vált bántalmazottból bántalmazóvá, és hogyan hatott ez az ő, és az áldozat személyiségére is. Minden történetből a környezet szerepe és felelőssége rajzolódik ki. Sorsfordítóak azok pillanatok, amikor eldől, hogy a felnőtthöz segítségért forduló áldozat panaszára mindössze egy legyintést a válasz, vagy felkarolják, segítik őt. Egyetértek Szlankó Violával, aki szerint alapvető fontosságú az edukáció – prevenciós jelleggel. Akkor tudunk a leghatékonyabban fellépni e veszélyes jelenség ellen, ha nagyobb hangsúlyt kap a megelőzés és nem várjuk meg, amíg a probléma már visszafordíthatatlanná válik.

Jótékonysági est az iskolai zaklatás ellen
Helyszín: Átrium, 1024 Budapest, Margit krt. 55.
Időpont: 2024. 12. 09. 19:00

További részletek és jelentkezés a www.deltaprodukcio.hu oldalán.

Az Art is Business számára fontos, hogy közreműködjön egy olyan társadalom építésében, ahol mindenki biztonságban és megbecsülve érezheti magát. A NEM OKÉ kampány támogatásával szeretnénk hozzájárulni ahhoz, hogy minél több felelős vezető is figyelmet fordítson erre a súlyos problémára. A sikeres vállalatoknak ugyanis megvan az erejük ahhoz, hogy érdemi változást indítsanak el. A bullying elleni kampány támogatásával nemcsak saját alkalmazottaik, hanem a nagyobb közösségek életét is jobbá tehetik, elősegítve egy együttérzőbb, biztonságosabb társadalom kialakulását. Hiszünk abban, hogy felelős cégként a jövő generációiért és egy empatikusabb világért is tennünk kell. Azért is állunk ki teljes mellszélességgel a Delta Produkció kampánya mellett, mert művészeti tevékenységükkel, színházi előadásaikkal a valódi változásért tesznek.

 

Nyitókép: Gerlóczi Judit (fotó: Gordon Eszter)

Lásd még:

NEM OKÉ: vállalkozások összefogása az iskolai zaklatás ellen – Történetgyűjtő kampány és jótékonysági est a Delta Produkció szervezésében

A színházi jövő záloga az együttműködés – Beszélgetés Gerlóczi Judittal és Virányi Orsolyával

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!