by Helyes Georgina 2022. Dec 16.

„A BMW partnersége különösen nagy értéket képvisel számunkra”

– Beszélgetés dr. Főző Virággal, az Operaház főigazgató-helyettesével

Dr. Főző Virág a jogi pályáról érkezett a kultúra világába. Munkásságát 2002-ben jogtanácsosként kezdte az Andrássy úti intézményben, 2014 óta pedig az Opera második embereként viszi az operatív vezetést. Az Operaház kiemelt támogatója, a BMW Group Magyarország nyerte idén a nagyvállalati kategória Art is Business Díját, ennek apropóján beszélgettünk a művészeti intézmény főigazgató-helyettesével. Mint kiderült, az Opera voltaképpen szintén nagyvállalat, és azt is megtudtuk, hogy az operairodalom mely áriáját küldené dr. Főző Virág a BMW Magyarországnak.

A BMW Group Magyarország és az Operaház stratégiai együttműködése hétéves múltra tekint vissza, és számtalan bemutató, különleges esemény sikere övezi. Hogyan született meg ez az intézményi partnerség?

Ókovács Szilveszter kezdeményezése volt, hogy próbáljunk meg támogatókat keresni. Felállt egy team nemzetközileg is elismert marketingesekből, akik nagy segítségünkre voltak. Ők ismerték azt a nagyvállalati kört, amely fogékony kulturális tevékenység támogatására. E projekt kapcsán kerültünk kapcsolatba a BMW Magyarországgal.

Miből áll ez a partnerség?

Az együttműködésünk több lábon áll. Van egy terméktámogatási része, ami azt jelenti, hogy autókat biztosítanak az Operaháznak. OperaKlubunk működését is ők támogatják. A harmadik láb a klasszikus marketing-együttműködés, ahol többek között ajánlatcsomagokat készítünk a BMW-vásárlók és az Opera nézői részére, közös fotózásokat, sajtótájékoztatókat tartunk. A BMW több rendezvényét is elhozta az Operaházba, illetve az Eiffel Műhelyházba. Számos közös aktivitásunk bizonyította már együttműködésünk létjogosultságát.

Ennek a sikernek köszönhető, hogy minden évben megújult az együttműködés?

Öt plusz két évre kötöttünk szerződést, ami most jár le, a folytatás pedig nem kérdéses. Minden évben megegyezünk arról, hogy milyen nagyságrendet képviselnek az együttműködési csomagok. Ez az együttműködés nagyon fontos nekünk, és különösen megbecsüljük. Tiszteletre méltó a BMW hozzáállása a partnerséghez. Akkor is teljes mellszélességgel kitartottak mellettünk, amikor a Covid miatti bezárások, illetve a ház felújítása miatt egyáltalán nem tudtunk játszani, és az együttműködésünkből nem tudtak sokat profitálni. Ez az unikális támogatói magatartás az, ami miatt a BMW partnersége különösen nagy értéket képvisel számunkra, és minden jel arra mutat, hogy ők is értékesnek találják a velünk való együttműködést.

Itthon annyira még nem jellemző, hogy a vállalti szféra és a kulturális élet szereplői hosszú távon szorosan együttműködnek. Hogyan látja, van rá esély, hogy ez javulni fog?

Számos közgazdasági és pszichológia tanulmány született arról, hogy a kulturális élmények pozitív hatással vannak az életminőségre. A művészet feltöltő ereje olyan érték, amit már a piaci oldalon is észrevettek, és az üzleti szférában egyre fontosabbnak tartják az ilyenfajta támogatásokat. Amikor elkezdtük a támogatók keresését, még csak a nagy multicégek figyeltek oda erre, hiszen náluk a külföldi anyacégeknél ennek már volt hagyománya. Most azonban azt tapasztaljuk, hogy a kis- és középvállalkozások közül is egyre többen tartják fontosnak az Opera, illetve a kultúra támogatását.

Ezt a javuló tendenciát támaszthatja alá az is, hogy az elmúlt években folyamatosan nőtt az Art Is Business Díjra jelentkező vállalatok száma.

Nagyon örülök, hogy egyre többen látnak fantáziát és értéket a művészeti piaccal való szorosabb együttműködésben. Ez azért is örvendetes, mert ez a jövő. Egyre több külső forrásra és tőkére fog szorulni a kultúra. Nemcsak az Opera, hanem más kulturális intézmény és esemény is. Az viszont tény, hogy az operaházak a világ legdrágábban finanszírozható kulturális intézményei. Azért is fontos ez a díj, mert felhívja a figyelmet a közös gondolkodásra, és az elismerés példa lehet olyan vállalatok vagy magánemberek számára, akik eddig még nem vettek részt a kultúra támogatásában.

Az Operaház az állami szubvención és a partneri támogatásokon kívül milyen bevételekre tud szert tenni?

Igyekszünk minden olyan forrást maximálisan kiaknázni, amire a működésünk és a helyzetünk lehetőséget teremt. A legerősebb lábunk a jegybevétel és a turnébevételek után a turisztika. Az Operaház épülete az első három leglátogatottabb budapesti műemlék épület között van. Nagyon keresettek a szervezett túráink, az ebből származó bevételünk háromszázmillió forint fölött van. Nagy bevételi forrásunk még az ingatlanhasznosítás. Már nemcsak a csodaszépen felújított Operaház, hanem az Eiffel Műhelyház is egyre több rendezvénynek ad helyszínt. Ebben az évben csak ilyen bérbeadásokból kétszázötven-millió forint bevételünk volt. Ráadásul ilyenkor nemcsak a bérleti díjakból profitálunk, hanem nő az ismertségünk is.

Az Operaházban ön felel minden projektért, a tervek és koncepciók végrehajtásáért. Ez az operatív vezetői munka biztosan hatalmas nyomással és felelősséggel jár egy ekkora intézményben.

Az Operaház tulajdonképpen egy multifunkcionális nagyvállalat, ahol a fő tevékenység, az előadó-művészet mellett a jelmezgyártástól kezdve a könyvelésig, a marketingtől a díszletgyártásig, a jogi tanácsadástól a kulturális menedzsmentig minden megtalálható, és ezt komplexen kell kezelni. Specifikum, hogy az opera és a klasszikus balett műfaja erősen humánerőforrás-igényes. Több mint ezer dolgozónk van. A néző sokszor bele sem gondol abba, hogy egy előadáshoz mennyi ember munkája szükséges. Esténként a zenekari árokban hatvan-nyolcvan zenész ül, a színpadon a szólistákon kívül ott a szintén legalább ötven-hatvan fős énekkar vagy balettelőadások esetében a balettkar, és akkor még nem is említettük a műszaki személyzetet, öltöztetőket, fodrászokat, jegyszedőket. Emiatt költségeink nyolcvan-kilencven százalékát a bérköltség teszi ki.

Mi motiválja, mi az, amitől ennyi idő után is izgalmas a munkája?

Az, hogy változatos. Az egyetlen állandó ebben a munkakörben a változás. Minden nap újabb és újabb kihívásokat tartogat. Ezek lehetnek belső kihívások vagy a gyorsan változó világ kihívásai. Nem is kell messze menni, gondoljunk csak a Covidra vagy az Operaház felújítására. A bezárásokat is ügyesen végigcsináltuk, nem sérült a társulat, és reméljük, hogy ezt a pénzügyi problémákkal terhelt időszakot is sikeresen át tudjuk vészelni. Régóta vagyok ebben a pozícióban, sok mindent láttam. Bizakodó vagyok, mert a válságmenedzsmentben már nagy rutint szereztünk.

Melyik munkafázis a kedvence? Mikor tud egy kicsit boldogan hátradőlni?

Az eredmények számítanak. Egy jó előadás, egy sikeres bemutató nyilván nagy öröm, de én ugyanúgy örülök annak is, ha aláírunk egy szerződést, amiről már három hónapja tárgyaltunk.

Gyakran éri az a vád az opera műfaját, hogy elavult, és csak egy nagyon szűk réteg, jobbára az idősebb korosztály kedveli. Erről mi a véleménye?

Az elmúlt évszázadokban többször temették már ezt a műfajt és gondolták róla azt, hogy elavult, de még mindig boldogan él és virul. Az operának egyértelműen van létjogosultsága, összművészeti szinergiája óriási társadalmi és kulturális hasznot rejt. Igyekszünk nyitottan állni a világhoz, próbáljuk az új trendeket is kielégíteni. Természetesen mindemellett tiszteljük a közel száznegyven esztendős intézet múltját és tradícióit. Nyitottságunk egyik legnagyobb bizonyítéka az Eiffel Műhelyház. Szerettünk volna egy olyan játszóhelyet, ahová az is el tud menni megnézni egy operát, aki nem szeretne szmokingban és csokornyakkendőben feszengeni. Ahol a fiatalok sem érzik magukat idegenül.

Külföldön is hasonlóak a tapasztalatai?

Az opera műfajának létjogosultságát a külföldi turnéink során is tapasztaljuk. Az operát az egész világon szeretik. Még Indiában is, ahol egyáltalán nincs operaház. De óriási lelkesedéssel fogadnak minket Japánban, Kínában és Dél-Koreában is. A világ szomjazza a kultúrát.

A társadalmi felelősségvállalást fontosnak tartja az Opera?

A társadalmi felelősségvállalásból a lehetőségeinkhez mérten mi is kivesszük a részünket. Jelentős kedvezményeket tudunk biztosítani a főpróbáinkra olyan látogatói csoportoknak, amelyek tagjai egyébként nem tudnának eljutni hozzánk. Van együttműködésünk az Ökomenikus Segélyszervezettel, a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálattal. Azonban ahhoz, hogy az alapító okiratban vállalt feladatainkon túlmutató missziókat véghez tudjunk vinni – gyermek- és ifjúsági programokat, ismeretterjesztő előadásokat készítsünk, zöldprojekteket valósítsunk meg – szükségünk van a támogatóinkra is.

Mi a közös a BMW-ben és az Operában?

Mindkét brand a minőséget képviseli. Hasonló a célközönségünk is, hiszen mindkét brand luxusbrand.

Ha küldhetne egy operaáriát a BMW Magyarországnak, mi lenne az?

Az együttműködésünk óriási ajándék. Az ajándékról az ünnep jut eszembe, az ünnephez pedig hozzátartozik a pezsgő. Ezért a Traviatából a Pezsgőáriát küldeném nekik.

Nyitókép: dr. Főző Virág (fotó: Emmer László)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!