
„A csipke az élet jelképe, egyszerre felfed és elfed” – Sam Havadtoy legújabb műveiből nyílik kiállítás
A hetvenéves művész Hommàge – Kulturális migránsok című tárlata június 22-én nyílik a Magyar Nemzeti Múzeumban.
A sokak által amerikaiként számon tartott, brit-magyar kettős állampolgárságú, magát magyarnak valló művész az elmúlt egy évben rendhagyó sorozatot hozott létre: tizenegy klasszikussá vált modern festő egy-egy képét a rá jellemző karakteres csipkés technikájával újraalkotta, eléjük pedig fedelet illesztett, amelyet a látogatók szabadon el- vagy visszahúzhatnak.
A kiválasztott tizenegy világsztár művész – Max Beckmann, Marc Chagall, Max Ernst, Alexej von Jawlensky, Tamara de Lempicka, Moholy-Nagy László, Piet Mondrian, Pablo Picasso, Mark Rothko, Victor Vasarely és Andy Warhol – mindegyike „kulturális migránsnak” tekinthető. A tizenegy hétig nyitva tartó tárlaton a megidézett alkotóktól is megjelenik egy-egy mű – minden héten egy másiktól.
Sam Havadtoy (forrás: Oronsko Múzeum)
„A csipke az élet jelképe, egyszerre felfed és elfed. Soha nem fog kitöltődni teljesen, mindig maradnak benne lyukak. A mintázata attól függ, hogy milyen ajtókat nyitunk ki és csukunk be az életünk során” – nyilatkozta Sam Havadtoy, aki a most nyíló kiállítás kapcsán kiemelte: „A szerelem olyan, mint a művészet, nagyon ritkán bírja ki az idő próbáját. A művészettel azonban van remény, hogy idővel felértékelődik. Kis vigasz a rég halott művésznek. Szeretettel igyekszünk időben átértékelni, és szerencsés esetben nem követjük el ugyanazt a hibát.” A művész a kiállításhoz készült, ott látható kisfilmben beszél arról, hogy miként működött a kulturális migráció a modern művészetben.
Sam Havadtoy: Önarckép, 100 x 100 cm (forrás: Sam Havadtoy)
A kortárs magyar képzőművészet kiemelkedő alkotóit szinte egyáltalán nem ismeri Nyugat-Európa és az Egyesült Államok szakmai közönsége, Sam Havadtoy azonban ebből a szempontból is kivételt jelent. A művész olyan korszakos jelentőségű alkotókkal dolgozott együtt, mint Andy Warhol, Keith Haring és Yoko Ono. (A japán művésszel húsz éven át élettársi kapcsolatban élt.)
A Londonban, Havadtőy Sámuel néven született művész munkáit már Magyarországon is sokan ismerik – jónéhány egyéni kiállítása volt az elmúlt évtizedben a budapesti Ludwig Múzeumtól kezdve a szentendrei Ferenczy Múzeumon át más képzőművészeti galériákig. A művész tizenöt éve él Milánóban, Budapesten és Szentendrén, magát kultruális migránsnak tekinti, csakúgy, mint a tizenegy művészt, akik előtt új sorozatával tiszteleg.
Sam Havadtoy: Hommàge Andy Warhol, 102x203 cm, 2023 (forrás: Sam Havadtoy)
„Számomra ez egy művészeti világválogatott. Csupa olyan tagból áll, aki kulturális migránsként világszerte sokak által csodált képzőművészetet hozott létre. Valamennyi mű előtt van egy nyitható-zárható fedőrész: bár mindegyik más színű, ez mégis összeköti, csapattá formálja a megidézett alkotókat – a futball perspektívájában értelmezve ezt a mezüknek is nevezhetjük. Így együtt tizenegyen: verhetetlen csapat” – mondta Gulyás Gábor kurátor.
A kiállítás a budapesti premier után nemzetközi „turnéra” indul, amelynek első állomása a milánói Fondazione Mudima, de a későbbiekben Velencében és Pozsonyban is bemutatják a tárlatot.
------------
Cikkeink írásához az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást alkalmazzuk.
Nyitókép: Sam Havadtoy: Hommàge Marc Chagall, 77 x 110 cm, 2023 (forrás: Sam Havadtoy)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!