A Danysz Galéria legújabb művésze: a mesterséges intelligencia
by artisbusiness.hu 2022. Nov 13.

A Danysz Galéria legújabb művésze: a mesterséges intelligencia

– A francia Obvious kollektíva és a galéria közös munkája egy decemberi kiállítással kezdődik

A három művész 2018-ban robbant be a köztudatba, amikor az egyik alkotásuk ára sokszorosan túlszárnyalta az előzetes elvárásokat. Az abszurd összeg hamar felkeltette a művészvilág érdeklődését, a mesterséges intelligenciával való alkotás azonban elég megosztó volt. A kollektíva a kritikák ellenére sem hagyta abba az alkotást, kitartó munkájuk eredménye pedig, hogy mostantól állandó képviseletet kapnak a Danysz galériától – adta hírül az artnet.com.

Az Obvious társalapítói: Pierre Fautrel, Gauthier Vernier és Hugo Caselles-Dupré (forrás: artnet.com)

2018-ban a Christie’s aukcióján felbukkant egy érdekes alkotás. Edmond de Belamy portréjának leírásából kiderült, hogy a képet három fiatal által „kiképzett” mesterséges intelligencia (artificial intelligence, A.I.) készítette. Az alkotásért előzetes becslések alapján nagyjából tízezer dollárt vártak, azonban intenzív licitálás után végül négyszázharmin-kétezer dollárnál ütötte le a kalapács. 

Obvious Edmond de Belamy című portréja (forrás artnet.com)

Az A.I. alkotás váratlan sikere számos kritikát is magával vonzott. Egyesek nem tekintették a folyamatot elég egyedinek, limitáltnak gondolták az emberi beavatkozás mértékét, vagy éppen azt kifogásolták, hogy az alkotók csupán meglévő algoritmusokat használnak, nem mutatnak semmi újat. A kritikákat a piac is tükrözte, ezt jól mutatja, hogy egy évvel később az Obvious képtelen volt megismételni korábbi sikerét. Két újabb alkotásuk csupán az előzetesen becsült ár környékén talált gazdára a Sotheby’s árverésén.

Hugo Caselles-Dupré, Pierre Fautrel és Gauthier Vernier 2017-ben hozták létre az Obvious kollektívát. A kezdeti sikerek után érkező, talán már csalódásnak is nevezhető eredmény azonban nem vette el a kedvüket a további kísérletezéstől. Saját bevallásuk szerint céljuk nem a hagyományos művészetek leváltása, csupán egy új alkotási mód népszerűsítése, a mesterséges intelligencia lehetőségeinek kiaknázása, illetve a technológia továbbfejlesztése.

Az Obvious egy úgynevezett GAN (generative adverserial network) algoritmus csoportot használ, amely két részből áll. Az egyik a Generátor, ez az, ami létrehozza az új képeket előre megadott paraméterek alapján, a másik pedig a Diszkriminátor, ami megpróbálja megkülönböztetni a valódi emberi alkotásokat a Generátor műveitől. Edmond de Belamy portréja úgy készült, hogy a Generátor kapott tizenötezer, a XIV. és a XX. század között készült portrét, majd ez alapján megpróbálta létrehozni a sajátját. A mű akkor készült el, amikor a Diszkriminátor már nem vette észre a gép és az emberi munka közötti különbségeket.

A Lascaux-i stílusú állatfigura és Raws CHAOS című műve alapján készült el a Parietal Burner #1 című alkotás (forrás: artnet.com)

Hasonló módon készültek azok az alkotások is, amelyeket 2019-ben árvereztek el, 2020-ban viszont egy kissé eltérő stílussal próbálkoztak. A Parietal Burner elnevezésű alkotás a német graffiti-művész, Kai Raws Imhoffal való együttműködésük eredménye. A kép az ókori barlangrajzokat és a modern utcai művészetet ötvözi. A mesterséges intelligenciának először megtanították az ókori stílust, a Lascaux-i barlangrajzok betáplálásával, majd a modern stílust Raws alkotásinak segítségével, végül a gép a kettő ötvözésével hozta létre a kész alkotást.

Forrás: artnet.com

A Danysz Galériával való együttműködésük első lépéseként decemberben Obvious-kiállítást rendeznek Párizsban. Ennek a tárlatnak a témája is a múltba nyúlik vissza. A mesterséges intelligenciának ezúttal szövegből kell majd képeket alkotnia, a témát pedig az ókori világ hét csodájának leírásai szolgáltatják majd. A trió már régóta készül történészekkel és különböző A.I. algoritmusokkal, annak érdekében, hogy újra tudják értelmezni ezt a klasszikus témát.

Az Obvious kollektíva Magda Danysszal (forrás: artnet.com)

A Danysz Galéria már a megalakulása óta híres arról, hogy feltörekvő művészeket támogat. A digitális világ és a kultúra közötti kapcsolatokat pedig már az évszázad eleje óta kutatja. Ezek alapján annyira talán nem meglepő, hogy A.I. művészek képviselete mellett döntöttek. Az Obvious azt nyilatkozta, hogy a közös értékek mellett a személyes találkozás volt, ami igazán meggyőzte őket arról, hogy ez a jó döntés számukra. „Ez egy kiváló galéria feltörekvő művészek számára. Találkoztunk Magda Danysszal, a tulajdonossal és emberként is azonnal kapcsolódni tudtunk. Közös elképzeléseink vannak az NFT-k és a digitális alkotás és a művészet lehetőségeivel kapcsolatban.”

Nyitókép: az Obvious Parietal Burner #1 című alkotás dedikált nyomatai (forrás: artnet.com)

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕