
A hordható művészet ünnepe, Ingmar Bergman klasszikusa, Sir Karl Jenkins Requiemje és a mesterséges intelligencia kapcsolata az előadó-művészettel
– Az Art is Business e heti programajánlója
Résztvevők a 2024-es eseményen (forrás: Kortárs Ékszerhét Budapest)
Kortárs Ékszerhét Budapest
Időpont: 2025. november 9-ig
Helyszín: Budapest több helyszínén
A Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesület (FISE) háttértámogatását élvező, az immár tizedik alkalommal megrendezett Kortárs Ékszerhét Budapest (Budapest Jewelry Week) rendhagyó szerepet tölt be az itthoni és a nemzetközi kulturális vérkeringésben: amellett, hogy inspirációforrást és szakmai előrelépési lehetőséget nyújt az alkotók számára, a kortárs ékszerművészetet is szélesebb körben népszerűsíti.
2025-ben – a kezdeteket idézve – a magyar ékszertervezők kerülnek fókuszba: Budapest több helyszínén egy időben zajló, az ékszerek műfajához sokféle módon kapcsolódó kiállításokkal, tárlatvezetésekkel, beszélgetésekkel találkozhatunk.
Az ékszerek igen széles spektruma – a stúdióékszertől a képzőművészet határterületéig – lesznek láthatók az izgalmas egyéni és csoportos tárlatokon. A kiállítók között szerepelnek frissen végzett ötvösök és olyan alkotók is, akik a kezdetek kezdete óta végigkísérték az Ékszerhét sorsát. Idén a szakmai workshopokat és előadásokat a résztvevő ékszertervezők szervezik, akik emellett változatos tematikájú tárlatvezetéseket és foglalkozásokat, performanszokat terveznek, hogy bevonják a szakmán kívülieket is, elősegítve ezzel az alkotók és a befogadó közönség közötti kapcsolatteremtést.
További információ ITT.
Ingmar Bergaman: Hűtlenek
Időpont: 2025. október 30., 19:00
Helyszín: Eötvös10 Művelődési Ház, Kamaraterem, 1067 Budapest, Eötvös u.10.
Bergman önéletrajzi ihletésű írása egy szerelmi háromszög kialakulását, a megcsalás okait, lelki terheit, egy család szétesését mutatja közelnézetből. A darab ugyanakkor egy öregedő művészember története is, akinek az írás szolgál eszközként, hogy szembenézzen a múltjával, elszámoljon saját döntéseivel és azok következményeivel.
Az idősödő író-rendező Bergman egy nőalakot hív elő az emlékeiből: Marianne a szemünk előtt ölt testet, és felidézi egy sorsfordító szerelem történetét. Megrendítő és mélyen emberi történet egy családos nőről, aki életében először találkozik azzal a mindent elsöprő szenvedéllyel, amire képtelen nemet mondani. Mintha egy nála nagyobb akarat már eleve döntött volna a sorsáról, és ezzel a körülötte lévőkről is, mert ez az örvény minden szereplőt magával ránt.
Marianne és Markus boldog házasságban él, egyetértésben nevelik a kilencéves Isabelle-t, és gyakori vendég náluk közös barátjuk és munkatársuk, David. Egyik éjjel azonban egy ártatlan baráti gesztus beláthatatlan események sorozatát indítja el.
A Rítus és a Jelenetek egy házasságból után a Hűtlenek a harmadik Bergman-bemutató a Radnóti Színház történetében. Az előadást a legfiatalabb rendezőgeneráció tagja, Bagossy Júlia rendezi, a rá jellemző formai játékossággal és személyes megközelítéssel. Marianne szerepében Mészáros Blankát láthatják, a férjet Porogi Ádám, a szeretőt a frissen a színházhoz szerződött Krisztik Csaba, a házaspár gyermekét pedig Katona Péter Dániel alakítja, aki szintén idén csatlakozott a társulathoz. Bergmant Schneider Zoltán játssza. Fordító Kúnos László, dramaturg Hárs Anna. A díszletet Kálmán Eszter, a jelmezeket Balla Hanga tervezte. A zene Szászi Petra munkája. Plakátfotót Szekeres Laura Virág készítette.
A Hűtlenek a Radnóti Színház és az Eötvös10 közös produkciója, és a a két intézmény közötti hosszú távú együttműködés első állomása.
Sir Karl Jenkins (fotó: Rhys Frampton)
Sir Karl Jenkins: Requiem – a MÁV Szimfonikus Zenekar hangversenye
Időpont: 2025. október 31., 19:00
Helyszín: Zeneakadémia, 1061 Budapest, Liszt Ferenc tér 8.
A koncerten elsőként Gustav Mahler V. szimfóniájának híres Adagiettója csendül fel: a darab szinte önálló életet nyert a zenetörténetben. Az 1901-ben született tételt a zeneszerző Alma Schindler iránti szerelme ihlette, így a mű a tiszta érzelmek és a finom intimitás zenei megfogalmazásaként él a hallgatóban.
A koncert második felében Sir Karl Jenkins monumentális Requiemje szólal meg. A világhírű walesi zeneszerzőt régi barátság fűzi a MÁV Szimfonikus Zenekarhoz. Vezényletével 2011. júniusában tartották a Müpában, Arany János A walesi bárdok című balladájára komponált kantátájának ősbemutatóját, majd 2019-ben ünnepi hangversenyt rendeztek a zeneszerző 75. születésnapja tiszteletére szintén a Müpában. A 2005-ben bemutatott Requiem merész szintézist valósít meg: a tradicionális latin gyászmisét japán halotti versek szövegeivel kapcsolja össze. Jenkins jellegzetes stílusában a kórus, a zenekar és a különleges ütőhangszerek (köztük a taiko és a shakuhachi) sajátos, multikulturális hangzásvilágot teremtenek. A darab egyszerre idézi fel a liturgikus hagyományokat és a globális zenei nyelv lehetőségeit, így hidat képez múlt és jelen, Kelet és Nyugat között. A zene hol monumentális erejével, hol finom, szinte suttogó részleteivel ragadja magával a hallgatót, és szertartásszerű élménnyé emeli a koncertélményt.
Kriszta Kinga (fotó: Molnár Ágnes)
A MÁV Szimfonikus Zenekarhoz az ELTE Bartók Béla Énekkara társul; a kórust és a zenekart Kovács László vezényli.
Az énekkar mellett szólistaként Kriszta Kinga szoprán – az Operaház magánénekese – közreműködése emeli az est fényét, a Requiem gyerekszólistája pedig Takács Ádám, a Magyar Rádió Gyermekkórusának tagja.
Jegyvásárlás ITT.
Jelenet Jan Rozman Mesterséges valóságok című előadásából (fotó: Marijo Župan)
Mesterséges intelligencia: szövetséges vagy ellenfél?
Időpont: 2025. október 31-től november 9-ig
Helyszín: Trafó, 1094 Budapest, Liliom u. 41; Merlin, 1094 Budapest, Liliom u. 41.
Algoritmusok írják körénk az új valóságbuborékokat, miközben az adatainkkal, legintimebb gondolatainkkal és folyamatos online jelenlétünkkel tápláljuk ezeket a láthatatlan, de egyre sűrűsödő digitális felhőket. De mit kezd ezzel a kortárs előadó-művészet? A Trafó nemzetközi meghívottakkal, hazai alkotókkal, partnerekkel, és művészeti munkák mellett szakmai programokkal keresi a választ erre a kérdésre. Hat estén át különböző műfajok (kortárs tánc, performansz, zene, képzőművészet) és technológiai kísérletek találkoznak a Trafó tereiben és külső helyszíneken: mémek, avatarok, digitális felhők kelnek életre a színpadon, egy koreografált bankrablásban megpróbálják átverni a mesterséges intelligenciát és testközelből tapasztalhatjuk meg, milyen, amikor a valóság „glitchel”.
A program első hétvége két különleges világú külföldi produkcióval indul. A Trevoga, a fiatal holland táncoskollektíva világszerte turnéző 11 3 8 7 [Rebody] előadását hozza a Merlinbe: a darabban saját generációjuk, a Gen Z szorongásait dolgozzák fel és mutatják be.
A Trafó színháztermében Jan Rozman szlovén koreográfus humorral ütközteti az összeférhetetlen online tartalmakat és az internet káoszából, a mémkultúra abszurditásából merít ihletet.
A program Keserű Júlia, digitális adatvédelemmel, technológia és igazságosság kérdésével foglalkozó kutató és aktivista nyitóbeszédével egészül ki, majd a Trafó új összművészeti party-sorozatával, a Rezidenciával zárul a Klubban – az esemény első vendégkurátora Lődi Áron képzőművész.
November 2-án a Trafó MODINA (Mozgás, digitális intelligencia és interaktív közönség) elnevezésű Kreatív Európa projektjének művészei mutatkoznak be. A Klubban Liis Vares és Tavet Jansen észt művészek egy költői mixed-reality (kevert valóság) élménnyel várják a közönséget. A MODINA által támogatott hazai művészek, a Hollow (Muskovics Gyula, Páll Tamás, Szeri Viktor) workshoppal és artist talkkal készülnek.
Jelenet a The Cloud című előadásból (forrás: Trafó)
A második hétvége kiemelkedő eseményei közé tartozik Arkadi Zaides, Franciaországban élő belorusz származású koreográfus The Cloud (Felhő) című nemzetközi produkciója, ami a 1986-os csernobili katasztrófa radioaktív felhőjét kapcsolja össze napjaink digitális felhőjével. Erre a párhuzamra erősít rá Diószegi-Horváth Nóra újságíró is, aki november 7-én arról tart Különórát, hogyan kezelte Csernobilt az egykori magyar pártállami propagandagépezet és hogyan támad AI-jal a jelenlegi kormányzati kommunikáció.
Teljes program ITT.
Nyitókép: Krisztik Csaba, Mészáros Blanka és Porogi Ádám a Hűtlenek című darabban (forrás: Radnóti Színház)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!


Schneider Zoltán, Mészáros Blanka, Porogi Ádám, Katona Péter Dániel és Krisztik Csaba a darabban (forrás: Radnóti Színház)


