by Kozár Alexandra 2023. Nov 23.

A kortárs művészet szépsége épp az, hogy az adott korban talán fel se ismerjük a jelentőségét

– Interjú Britta Färberszel, a Deutsche Bank művészeti és kulturális divíziójának vezetőjével

Hol helyezné el Németország legnagyobb bankja, a Deutsche Bank művészeti gyűjteményét a hasonló vállalati gyűjtemények sorában?

A Deutsche Bank nemzetközi szinten az egyik legnagyobb céges gyűjtemény. Több mint negyven éve támogatja a világ élvonalbeli művészeit és gyűjti a képeiket.

Adódik a kérdés: mi a pénzintézet fő filozófiája, milyen szempontok alapján bővül a gyűjtemény, és milyen módon képes tükrözni a céges kultúrát és a vállalati értékeket?

Hiszünk abban, hogy a művészet egyfajta agytröszt, amely segít elgondolkodni a jövőn, és a fókuszunkat a folyamatos megújulásra, kérdésfeltevésre és az együttműködésre helyezi, ezáltal erősíti kulturális sokféleségünket. A Deutsche Bank gyűjteménye az irodai életet is felpezsdíti, növeli az alkalmazottak kreativitását. A kollekció a nemzetközi kortárs művészek papíralapú és fotográfiai munkáira fókuszál, amelyek ma negyven ország hatszáz kiállítóterében láthatók.

Frank Thiel, Perito Moreno #01, 2012-2013, Deutsche Bank Campus in Frankfurt (forrás: Deutsche Bank)Frank Thiel, Perito Moreno #01, 2012-2013, Deutsche Bank Campus in Frankfurt (forrás: Deutsche Bank)

Milyen összegre tehető a teljes kollekció értéke?

A biztosítási érték százmilliós nagyságrendű euró.

Elárulja, melyek a gyűjtemény legértékesebb darabjai?

Bankunk nem befektetési céllal vásárol alkotásokat, hanem azért, hogy támogassa a művészeket és kreativitást vigyen az irodai terekbe. A gyűjteményt mint vagyontárgyunkat csak biztosítási céllal becsültettük fel.

Vannak olyan irányzatok, műalkotások, művészek, amelyeket, akiket nem szívesen látnak a gyűjteményükben?

Mivel a műalkotások az irodák közös tereiben vannak, mindig nagyon figyelünk arra, hogy olyan mű ne szerepeljen, amely vallási vagy egyéb, személyes érzékenységet, érdeket sérthet. A képeink nagyon népszerűek, az alkalmazottaink szeretik őket, de a fentiek miatt itt tematikusan szűkebb spektrumot ölelnek fel. Ez nem csupán kiállítás, hanem elköteleződés is a munkatársakkal, és elmondhatjuk, hogy jók a visszajelzések. Persze utaztatjuk is a képeket, olyankor is nagy az érdeklődés. 

Zhu Jia, Zero, 2012, Deutsche Bank Campus in Frankfurt (forrás: Deutsche Bank)Zhu Jia, Zero, 2012, Deutsche Bank Campus in Frankfurt (forrás: Deutsche Bank)

Mely múzeumoknak adják kölcsön leggyakrabban a képeket? 

Sok múzeummal és művészeti intézménnyel állunk partneri viszonyban világszerte, rendszeresen kölcsönzünk műveket a kiállításaikhoz. Mintegy tíz évvel ezelőtt több mint hatszáz alkotást adtunk a frankfurti Städel Múzeumnak egy hosszú távú kölcsönszerződés keretében. Ezekkel a kezdeményezésekkel nemcsak az alkalmazottaink, hanem a nagyközönség számára is hozzáférhetővé tesszük a kortárs művészetet. 

Ilyen óriási nemzetközi gyűjtemény vezetőjeként hogy látja, a mai kortárs művészet elérheti valaha az előző századforduló és a huszadik század izmusainak művészetre gyakorolt hatását? 

Ahogy említettem, a művészet agytröszt is, folyamatosan új témák, felfedezések születnek, új médiumok, közvetítőcsatornák kerülnek a látóterünkbe, és ez a világlátásunkra is kihat. Minden korban vannak olyan fontos művészek, akiknek a jelentőségét talán mi magunk az adott pillanatban nem ismerjük fel, de az utókor, a történelem majd emlékezni fog rájuk. Hiszek abban, hogy épp ez a kortárs művészet szépsége. 

Olaf Nicolai, Nach der Natur I, 1997, Deutsche Bank Campus in Frankfurt (forrás: Deutsche Bank)Olaf Nicolai, Nach der Natur I, 1997, Deutsche Bank Campus in Frankfurt (forrás: Deutsche Bank)

Az Art is Business október végén konferenciát tartott Budapesten a vállalati gyűjtemények szerepéről. Mit gondol, egy ilyen nemzetközi konferencia segíthet abban, hogy a nagy cégek gyűjteményépítésbe fogjanak? Egyáltalán, megy a világ előrébb azzal, ha sokasodnak a vállalati művészeti gyűjtemények? 

Ha változást akarunk elérni a világban, ha fejlődni akarunk, alapvető, hogy támogassuk a művészeket, ezért nagyon fontos, ha egy vállalat vagy magánszemély gyűjtésbe kezd. A művészet csodálatos lehetőség arra, hogy a legkülönfélébb embereket összehozza és párbeszédet teremtsen. Az egymástól távoli világok, a sokféle kultúra között a művészet építi a kommunikációs hidakat, vagyis: a mű alkot.  A műalkotás szóban ez is benne van.

Lásd még:

Credit, Debit – és művészet minden mennyiségben

Egy tájképtől Európa egyik legnagyobb magángyűjteményéig

„A művészet a társadalom tükre”

„Büszke vagyok arra, hogy a Külügyminisztérium számára a művészet jelentősége változatlan”

„Újra kellett definiálnunk magunkat”
– Villáminterjú Remco Mollal, az Amsterdam Museum gazdasági igazgatójával

„Arra törekszünk, hogy a munkánkat a lehető legszélesebb körben elérhetővé tegyük”
– Interjú Antje Hundhausennel, a Deutsche Telekom művészeti gyűjteményének vezetőjével

Variációk gyűjtésre

Jegybanki gyűjtemények a világban


Hol tartunk 2023-ban a vállalati gyűjtemények építése terén?

A corporate art a profit társadalmi-kulturális célú visszaforgatásának egyik formája

Vállalati gyűjtés Magyarországon

Állandó kiállítás a Kempinskiben– a Kempinski Hotel Corvinus gyűjteménye

A világ legjelentősebb vállalati gyűjteményei a bankszektorban

Corporate Art – a kultúrába fektetnek

Nyitókép: Britta Färber (fotó: Tim Oppermann / Frankfurt am Main)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!