„A kultúra jövője a város jövője”
by Lengyel Emese 2022. Jul 20.

„A kultúra jövője a város jövője”

C2B – Culture to Business, ahol a piac és a kultúra találkozik

A debreceni kulturális intézmények vezetői, a nagyvállalatok képviselői és a szolgáltató szektor szereplői osztották meg tapasztalataikat egymással a C2B – Culture to Business címet viselő konferencián, melyet a Főnix Rendezvényszervező Közhasznú Nonprofit Kft. hívott életre. A rendezvénynek a Kölcsey Központ adott otthont. 

Fotó: Kandert Szabolcs/dehir.hu

A nagyszabású szakmai konferencián közép- és nagyvállalati döntéshozók, a debreceni kulturális intézmények vezetői és a szolgáltató szektor szereplői vehettek részt. Debrecen vezetőinek előadásai a város ambícióiról és a fejlesztésekről szóltak. „Egy vállalkozás CSR tevékenysége azért fontos, mert ezen aktivitásokon keresztül lehetséges a társadalmi és ökológiai kérdéseket a cég saját tevékenységébe integrálni, és ezek által megmutatkoznak a képviselni kívánt értékek, továbbá meghatározó szerepe lehet egy cég megítélésében, hiszen a jelenlegi dolgozók és a leendő munkavállalók számára a CSR tevékenységek munkakörnyezetükre, szabadidős tevékenységeikre és értékrendszerükre gyakorolt hatása is releváns. Ezek megteremtésében és erősítésében tudnak tökéletes partnerként funkcionálni azon helyi kulturális intézmények, amelyek olyan értékeket hordoznak, mint a művészet, a család, az egészséges életmód és a fenntarthatóság” – kezdte köszöntőjét a fenti  gondolatokkal Mészáros Réka, a Főnix Rendezvényszervező Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezetője.

Fotó: Kandert Szabolcs/dehir.hu

Elsőként dr. Papp László polgármester szólalt fel, aki többek között ismertette a Debrecen 2030 Városfejlesztési Stratégiát. Ezt követően dr. Barcsa Lajos a város bevonzóképességéről, a befektetésekről, a beruházásokról, a fejlesztésekről, az innovációról, illetve a város eredményeiről, a már megvalósult vagy a kitűzött CSR programokról osztotta meg gondolatait. A város és a fenntarthatóság viszonyáról a Future of Debrecen projekt keretében hallhattuk Balázs Ákos alpolgármestert, a kulturális ambíciókról pedig dr. Puskás István alpolgármester beszélt. A megyei jogú város pezsgő és eredményes sportkultúráját Becsky András, a Debreceni Sportcentrum ügyvezető igazgatója mutatta be. A második blokk a városban található beruházásokra – például fenntartható város, Smart City koncepció – és a kulturális portfólió bemutatására koncentrált. Balogh Máté András, az Art is Business alapítója a művészeti támogatási rendszerről és a különböző vállalati együttműködésekről adott elő. Vállalati oldalról többek között Gazsi Zoltán, az Eisberg Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, Hosszú Róbert, az NI ügyvezetője, Tom McLean, az International School of Debrecen igazgatója kerekasztal-beszélgetés keretében osztották meg gondolataikat. De szóba kerültek az elmúlt években kitüntetett figyelmet kapott nemzetköziesítési törekvések, valamint munkaerő-piaci helyzet is. 

A konferencia célja elsősorban a kultúra helyi aktorainak és szolgáltatóinak összekapcsolása volt a vállalati vezetőkkel, képviselőkkel, továbbá olyan cégkultúra és gondolkodásmód megteremtése, amely elősegíti a már Debrecenben működő vagy újonnan oda települő vállalkozások társadalmi felelősségvállalási programjainak és közösségépítő kezdeményezéseinek kreatív fejlődését.

C2B – Culture to Business konferencia a debreceni Kölcsey Központban (fotó: Jakkel Rudolf)

A programon bemutatkozhattak a helyi kulturális és sportközösségek, illetve a résztvevők a város vezetőinek előadásai által, továbbá szakértők és vállalati képviselők részvételével áttekintették és elemezték Debrecen és a régió hosszú távú fejlesztési terveit, az ehhez kapcsolódó CSR-stratégiákat, a régió munkaerő-piaci helyzetét, a munkavállalók mobilitási hajlandóságát, a város bevonzó és megtartó képességét, a kapcsolódó toborzási lehetőségeket, a személyre szabható juttatási csomagokat, a helyi rendezvényhelyszíneket és szolgáltatókat, a nemzetköziesítés lehetőségeit és irányait, valamint a fenntarthatósági kezdeményezéseket. A kiállítóstandoknál láthatóvá váltak az intézmények vezetői és képviselői, és számos debreceni kulturális intézmény érdekes produkciókkal készült a nap folyamán.

„Fontos kérdés volt, hogy miként tudjuk Debrecen CSR stratégiáját elindítani, továbbá az intézményeken belül hogyan tudjuk ezt a szemléletet meghonosítani. A C2B célja az, hogy a kulturális szféra lépést tudjon tartani Debrecen fejlődésével, és az ide érkező vállalatokkal szoros együttműködést alakítsunk ki: párbeszéd alakuljon ki a kulturális intézmények és a vállalatok között. Ezen együttműködés azt is szolgálhatja, hogy az intézmények jobban megérthetik a vállalatok és a dolgozóik igényeit, illetve rámutathatnak olyan hiányterületekre, amelyekre eddig nem gondoltunk, de szolgálhatunk megoldással” – foglalta össze Mészáros Réka a C2B vízióját az Art is Business-nek. Majd a konferenciaszervezés motivációjáról elmondta: „Nem titkolt célunk volt, hogy elinduljon egyfajta kulturális támogatási rendszer a társadalmi felelősségvállalás jegyében, hiszen azt láttuk, hogy ez a szociális területen már igencsak jól működik Debrecenben. A városban ugyanis többen lelkiismeretesen foglalkoznak a helyi ügyekkel, sőt anyagi forrással is hozzájárulnak a kezdeményezések sikerességéhez. Ugyanakkor a kultúra területén ezt kevésbé láttuk egyértelműnek, s a kulturális közös értékek mentén elindulva szerettük volna megvalósítani a C2B – Culture to Business projekt nyitórendezvényét. E kezdeményes felhívja a figyelmet arra, hogy akkor tudjuk növelni a város megtartó erejét, illetve akkor tudunk megfelelő minőségi kulturális életet biztosítani, ha a vállalati világ szereplői és a kulturális intézmények vezetői kooperálnak.”

A Culture to Business konferencia a közös gondolkodás, a kölcsönös kapcsolatépítés jegyében indult útjára Debrecenben: „A C2B konferencia jelen eseménye egy nagy és jól látható startgomb, amellyel elindul a diskurzus az intézmények és a vállalati, piaci szereplők között azért, hogy hosszú távú célkitűzések, közös gondolkozások és értékteremtő kultúraépítés kezdődjön. A kultúra jövője a város jövője” – hangsúlyozta a rendezvényen Mészáros Réka.

Nyitókép: Mészáros Réka (fotó: Jakkel Rudolf)

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕