A kultúrába fektető pénzintézet
by Kovács Málna 2025. Nov 21.

A kultúrába fektető pénzintézet

– Az Unipol-sztori

Neméletüzletág gépjármű-felelősségbiztosítás autókölcsönzés útdíjfizetés ingatlankezelés telemedicina szállodaüzemeltetés egészségügy tengeri kikötői szolgáltatások digitális innovációs megoldások sport fenntarthatóság oktatás fesztiválok művészeti kiállítások környezetvédelem...és mindenolyan minőségi szabadidős tevékenység támogatása, amit szenvedélyesen szeretni lehet.

Ez a Tom Wolfe-i felütés*keserveskísérlet csupán az olaszokfogalomtárában megkerülhetetlenUnipol bemutatására. Sokkal könnyebb volna ugyanis azt meghatározni, hogy az olasz pénzintézetek krémjébe tartozó cégcsoport mit nem csinál, mint azt, hogy mit igen. 

Az olasz átlagember számára elsősorban bankként, illetve biztosítótársaságként ismerős nagyvállalatot az 1960-as évek elején, Bolognában alapították. Alig néhány évbe telt csupán, hogy – a szövetkezeti szektorban elsőként – a milánói, a bolognai és a római tőzsdére is betörjön a részvényeivel. Ezután gyorsan bővült a portfólió: előbb egészségügyi ellátásra, majd gépjármű-felelősségbiztosításokra szakosodó cégekkel, majd a megtakarítási és a nyugdíjszektor következett, hogy aztán 2010-ben, Carlo Cimbri jelenlegi elnök irányítása alatt Olaszország vezető életbiztosítójává váljanak. A piacon továbbra is megtalálhatók a leányvállalataik, például az egészségbiztosító UniSalute, illetve (a két cég 2024-es egyesítéséig) a főleg élet-, vagyon- és gépjármű-biztosításra szakosodott UnipolSai Assicurazioni, a csoport fő biztosítási szolgáltatója is. Utóbbi az Unipol Csoportba való beolvadásával 2025-től Unipol Biztosító (Unipol Assicurazioni) néven működik tovább.

A milánói Unipol torony (forrás: Wikimedia)A milánói Unipol torony (forrás: Wikimedia)

 

Noha a vállalat kulturális szponzorációra fordított összegét a nyilvánosan elérhető jelentések nem részletezik, az Unipol Csoport 2023-as 15,06 milliárd eurós összesített bevételéből számos kulturális kezdeményezést – mint például nagy olasz színházakkal való együttműködéseket, rangos kiállítások és zenei események szponzorálását, illetve műalkotások helyreállítását – támogatott; ezek mind illeszkednek a kultúra-sport-környezetvédelem-szórakoztatás-tudományos kutatás és társadalmi felelősségvállalás ötösébe. 

„A remekműveket még nagyszerűbbé teszi, ha mindenki számára elérhetők” – áll az Unipol művészeti kiállításokat bemutató fülszövegében. A neves múzeumokkal, független kiállítóterekkel való együttműködésüknek köszönhetően – egyebek mellett – az egykori milánói királyi palotában, a Palazzo Reale di Milano, valamint a Museo delle Culture (MUDEC) és a velencei Palazzo Franchetti termeiben Picasso, Chagall, Morandi, illetve a Lee Miller–Man Ray alkotópáros művei között sétálgathat a nagyérdemű. Ma már vannak önálló életet élő kulturális helyszíneik is. 

Az egyik legnagyobb visszhangot kiváltó befektetésük, a CUBO nevű galéria – vagy ahogyan a honlapon is hivatkoznak rá, üzleti múzeum (business museum). Legújabb, harmadik helyiségét 2025 elején, Milánóban nyitották meg. Az első bolognai egységet 2013-ban, a biztosítótársaság fennállásának ötvenedik évfordulóján azért hozták létre, hogy legyen egy, az Unipol ötvenéves örökségének bemutatására és kulturális párbeszédre alkalmas hely. Ezt szintén Bolognában egy második CUBO nyitása követte, 2021-ben.

A CUBO Carlo Cimbri Unipol-elnök szerint egy kulturális olvasztótégely, ahol olyan élmények várják a publikumot, amelyek a kulturális gazdagodását és a jóllétét szolgálják. A 2025-ös már az ötödik olyan év, amikor a CUBO LIVE. Places, Ideas, Voices, Events rendezvénysorozat révén jazz-, pop- és klasszikus zenészek lepik el a programhoz  csatlakozó városokat. A CUBO LIVE az idén a milánói és a bolognai helyszínek mellett Torinóban és Loanóban is dübörgött: fellépett dubstep-, reggae-zenekar, indie-pop, hegedű- és csellóművész is.

Az Unipol a Mantovai Irodalmi Fesztivál mellett jeles jazz- és filmfesztiváloknak is fő támogatója (a Római Filmzene Fesztivál egy ezek közül), valamint gyakran népszerűsítenek filmbemutatókat is.

2006 óta működnek együtt az Élelmiszerbank Alapítvánnyal (Food Bank Foundation) és élelmiszermentéssel foglalkozó nonprofit szervezetekkel is: megszámlálhatatlanul sok  önkéntesük és kapcsolati tőkéjük a biztosíték arra, hogy naponta mintegy másfél millió rászorulót tudnak ételhez juttatni. Az Unipolis Alapítvány (Fondazione Unipolis) pedig sok más kezdeményezés mellett a méltatlanul perifériára szorult, hátrányos helyzetű kisebbségek megsegítésén dolgozik: részt vesznek egyedülálló anyák élethelyzetének javításában, menekült emberek jogi oktatásában és a fiatalok tudatos közlekedési magatartásának kialakításában is. 

Urban art

Az Unipolnál azt mondják, urban art munkáikkal azt akarták megmutatni, miként tud a művészet a múzeumi terek határain túllépve, a szabad ég alatt is hatni a befogadóra. Először 2022 májusában, Milánó Corvetto kerületében támogatták egy nagyszabású kültéri falfestmény elkészítését – a világ egyik legismertebb street art művésze, a 3D-alkotásairól híres holland ZEDZ (polgári nevén Ronald van der Voet) kreálta. Az Angilberto II téren (Piazza Angilberto II) található, A hagyomány (La tradizione) című óriásgraffiti ZEDZ stílusához hűen olyan kutatómunkát tükröz, ami egyszerre ötvözi az írást, az építészetet, a grafikai tervezést, az animációt és a falfestészetet, a művész pedig nem ismer, nem tart határokat az egyes művészeti ágak között.

A fiatalokat segítő vállalati támogatói program (Corporate Sponsorship Program) részeként a 24 ORE Cultura Csoport kiadóval (24 ORE Cultura-Gruppo) közösen, 2022-ben kérték föl a világhírű galíciai művészt, Doa Oát, hogy alkosson valamit egy nyolcvan négyzetméteres falterületre. Ennek köszönhető, hogy Torino történelmi központjától nem messze egy fehérmályva-graffiti látványa fogadja a városrészbe tévedő szemlélődőket. A művész Althaea officinalis L. című alkotása (ami a magyarul orvosi zilizként és fehérmályvaként ismert növényre utal) különleges városfejlesztési kezdeményezés; Doa Oa Reforestation (Újraerdősítés) című projektjének része. 

Az elhagyatott területek széppé varázsolása, a művészet közösségépítő ereje itt átvitt értelemben is érvényesül. A görög althos szó ugyanis azt jelenti: gyógyítani, a gyógynövény-terápiában használatos fehérmályvát pedig az egészségmegőrző természeti kincsek szimbólumaként is ismerik.

Doa Oa Althaea officinalis L. című alkotása (forrás: Street Art Cities)Doa Oa Althaea officinalis L. című alkotása (forrás: Street Art Cities)

A sporttól a fenntarthatóságig

Az Unipol által támogatott sportolók, csapatok és a szponzorált sportesemények sorából az olasz úszószövetség és a profi férfi-kosárlabdacsapat, a Lega Basket Serie A (LBA) mellett az alábbiak sem maradhatnak ki: a Briantea84 kerekesszékes kosárlabda-sportegyesület, az olasz Luna Rossa vitorláscsapat, a motorosklasszis Ducati és a 2025-ös MotoGP, a szemfüles nézőknek pedig a Nemzetközi Úszó- és Vízilabda Szövetség, a World Aquatics (egykori FINA) 2021-es és 2022-es budapesti vizes versenyein is föltűnhetett az UniSai logója.

A Bellezza Italia környezeti kampány során azt igyekeztek megmutatni, miként lehet a szépséget, a fenntarthatóságot és az örökségvédelmet egyszerre szolgálva közösségteremtő programokkal visszaadni valamit a természetnek. Marisa Parmigiani fenntarthatósági vezető egy aszályhelyzetben elővehető gyakorlati útmutató elkészítését szorgalmazta, ám a vállalatnak saját előadássorozata is van, amelyben a hallgatók többek között energetikai, turisztikai, pénzügyi és az általános jólléttel kapcsolatos témákat járnak körül. 

Az Unipol 2018 óta támogatja a Wing4Students néven futó, az angol mint idegen nyelv elsajátítására ösztönző edutainment [tanítva szórakoztató – K.M.] programot is, amire felsőoktatásban részt vevő, olasz diákok jelentkezhetnek. Ez az egyetlen olyan, versennyel záruló nyelvoktatási program Olaszországban, ami egy alkalmazás segítségével – illetve az online térben tartott konzultációkon – tanít.

Odafigyelnek arra is, hogy a vállalat történetét, hitvallását és emblematikus helyeit méltó módon megismertessék az arra kíváncsiakkal. 2021-ben a XX. Nemzetközi Üzleti Hétre (XX Settimana della Cultura d’Impresa) egy rövid, a cég harmincöt éves történetét összefoglaló videóval jöttek ki; saját podcastjuk van (Unipod); 2025 áprilisában pedig megjelentettek egy, a milánói Unipol Torony (Unipol Tower) történetét bemutató könyvet. (A másik Unipol Torony Bolognában található.) A milánói Porta Nouva (Új Kapu) városrészben található épület az Unipol Csoport főhadiszállása. A nagyrészt üvegből és fémből épített, ellipszis alakú felhőkarcolóra nem véletlenül hivatkoznak a világ egyik legkorszerűbb építészeti remekműveként: százhuszonnégy méter magasan emelkedik a felhők közé; hatalmas tetőteraszán fenntartható üvegház van, ami szintén kulturális kiállítótérként működik. Meglehet, ez is „nagyszerűbbé válik attól, ha mindenki számára elérhető”. 

*[A szerző utalása a neozsurnalizmus/gonzó vezéralakjának tartott amerikai író, Tom Wolf 1965-ös, Kandírozott mandarinzselészínű áramvonal című riportkötetének sajátos szövegére; a sodró lendületű, szerkesztetlennek tűnő felsorolásra, amivel Wolfe egy méretautó-fesztiválon látottakat írja le – a szerk.]

Az eredeti cikk a 2025 szeptemberében kiadott, Olaszország kulturális és üzleti életével foglalkozó nyomtatott lapszámunkban jelent meg.

Nyitókép: Milánó látképe, középen az Unipol toronnyal (forrás: YouTube)

Lásd még:

Itália – a művészet otthona – Bemutattuk olasz lapszámunkat

Kevés brand tudja úgy ötvözni a luxust a gondolatisággal, mint a Prada – A divatház nemcsak ruhakölteményeivel, de vállalati gyűjteményével is maradandót alkot

„Antonioni a király, Fellini az Isten” – Máté Judit újságíró mesél az olasz film fénykoráról

Egy ízig-vérig magyar européer művészeti vállalkozás Olaszországban: Umbriai Magyar Köztársaság – Beszélgetés Péterfy-Novák Évával és Péterfy Gergellyel

Könnyen megértjük egymást – Interjú Gabriele La Postával, a budapesti Olasz Kultúrintézet igazgatójával

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕