A művészet a föld alá költözött Los Angelesben
by artisbusiness.hu 2023. Jun 23.

A művészet a föld alá költözött Los Angelesben

Évekig készültek a kortárs művészek által megálmodott alkotások Los Angeles új metrómegállóiban.

A Los Angeles Metropolitan Transportation Authority (Los Angeles-i Fővárosi Közlekedési Hatóság) június 16-án mutatta be a több mint egy évtizede készülő, legújabb, 1,8 milliárd dolláros beruházásból megvalósított projektjét: a Regional Connector Transit Project (RCTP) három új Los Angeles-i belvárosi metróállomásból áll – a Grand Ave. Arts/Bunker Hill, a Historic Broadway és a Little Tokyo/Arts District megállókból –, különlegességük pedig abban rejlik, hogy mindegyik frissen átadott állomás kortárs művészek alkotásait rejti.

A Metro Art nyolc művészt bízott meg, hogy állandó, helyspecifikus installációkat készítsenek az állomásokon: Andrea Bowers, Clare Rojas, Audrey Chan, Mark Steven Greenfield, Ann Hamilton, Clarence Williams, Mungo Thomson és Pearl C. Hsiung kortárs művészek dolgozhattak a program keretein belül. (A Metro Art Los Angeles megye saját innovatív, díjnyertes vizuális- és előadóművészeti programja, amely helyspecifikus műalkotásokkal és művészeti eseményekkel teszi változatossá Los Angeles metróhálózatát.)

A Metro Art program vezérigazgatója, Zipporah Yamamoto szerint a műalkotások azért is különlegesek, mert ismert művészek munkáit láthatja az utazóközönség, a művek azonban nemcsak beépülnek a projekt általános architektúrájába, hanem önálló műalkotásként is megállják a helyüket. Szerinte a projekt része a hamisítatlan Los Angeles-i élménynek.

A nyolc művészt több mint ezerkétszáz jelentkezőből választották ki, nyílt pályázaton. A beérkezett tervezeteket egy, a Broad Museum és a Museum of Contemporary Art, Los Angeles (MOCA) szakembereiből álló zsűri bírálta el. A művészek – munkájuk mértékétől függően – 35 ezer és 95 ezer dollár közötti fizetést kaptak a hét éves periódusra, amíg a munkák készültek, emellett egyéb pénzügyi támogatásokat is igénybe vettek a műalkotások elkészítésére és kivitelezésére.

Az érdeklődők mindössze 1,75 dollárért – ennyibe kerül egy metrójegy – gyakorlatilag egy földalatti kiállítást nézhetnek meg.  Műalkotásokat a peronoknál, az állomásokon és a felszínen, a bejáratoknál is találni. A művek olyan masszív és tartós anyagogkból vagy üvegmozaikból készültek, amelyek ellenállnak a szerelvény kerekeiből kiáradó pornak, a széllökéseknek és a rezgésnek, amelyet az elhaladó metrókocsik okoznak.

A Little Tokyo/Arts District (Kis-Tokio/Művészeti Negyed) megállónál Audrey Chan egy tizennégy panelből álló porcelánzománc- és acélfalfestmény műve látható. A peron két oldalán húzódó Will Power Allegory című, ötvenegy méter széles és több mint négy méter magas falfestmény modelljei húsvér emberek. A művész három éven át kereste azokat a helyi lakosokat, akik Los Angeles marginalizált közösségeiben élnek, például a japán bevándorlók által lakott Kis-Tokióban vagy a Művészeti negyedben. Ahogy Chan fogalmazott, ezen közösségek megmutatásával az volt a célja, hogy megkérdőjelezze, ezáltal pedig kihívás elé állítsa a történelmi narratívákat a hatalom, a hely és az identitás allegóriái révén.

A Historic Broadway (Történelmi Broadway) állomáson Clarence Williams fotós Migrations című munkája elevenedik meg. A fotóesszé a feketék migrációjával és Los Angelesbe való vándorlásával foglalkozik. Az egyik falon New Orleans-ban készült képek láthatók röviddel a Katrina hurrikán előtt és után. A Pulitzer-díjas Williams a fotókat az Open Society Foundations ösztöndíj elnyerése után készítette. Ugyanezen az állomáson áll Mark Steven Greenfield Red Car Requiem című faliképe, amely csaknem végigfut az állomás folyosóján. A száznegyvennyolc méter hosszú üvegmozaikdarabokból álló művet Greenfield csaknem hat éven át készítette. Ralph Gilbert Performance on the Streets of LA öt világítódobozból áll: a művész képeit először megfestette, majd digitalizálta és így kerültek át a dobozokba. Az állomás bejárata mellett Andrea Bowers The People United című, kétoldalas szövege látható átlátszó üvegen.



A Grand Ave. Arts/Bunker Hill állomását többek között Mungo Thomson munkája színesíti. A művész a NASA Hubble Űrteleszkóp képeiből állított össze installációt, több mint hétezerháromszáz, az Androméda (M31) galaxisról készített felvételt felhasználva. Szintén ezen az állomáson látható Samira Yamin fotogram-installációja, Ann Hamilton munkája, és Pearl C. Hsiung monumentális HighPrismatic című, egy telihold alatt kitörő gejzírt ábrázoló üvegmozaikja. A Back to Little Tokyo állomáson Clare Rojas Harmony című absztrakt és figuratív szimbólumai a természetről és a városi élet összehangolásáról szólnak.  

(Forrás: Los Angeles Times)

------------

Cikkeink írásához az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást alkalmazzuk.

Nyitókép: Mark Steven Greenfield Red Car Requiem című munkáját installálják a Metro Art munkatársai (forrás: A Metro Art Los Angeles Facebook-oldala)

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕