
A művészet összeköt
– Kulturális és vállalati együttműködések
Amikor több száz amatőr közösen muzsikál. Amikor valaki élete legbátrabb döntéseit munkatársaival is megosztja. Amikor a céges csapat közös improvizációjából izgalmas színházi esemény születik. Amikor a korábban soha együtt nem dolgozó felsővezetők komplett múzeumfejlesztési programot tesznek le az asztalra. Az Ethnosound, a Bátorságok Könyve, a Momentán Társulat és az ArtWork: négy különböző szervezet, amelyek különleges céges együttműködéseken keresztül bizonyítják: a művészet összehoz.
Gerlits Réka és Mészáros Piroska (fotó: Sata Norbert)
Néhány évvel ezelőtt – kis túlzással élve – még alig-alig ismert fogalom volt az employer branding. Ma már egy magára valamit is adó cég elképzelhetetlennek tartja, hogy ne fordítson pluszenergiákat a munkatársakat megtartó pluszjuttatásokra – és ezúttal nem az anyagiakra gondolunk. A csapatépítők ma már nem unalmas, kötelező programok: fontos, hogy a munkatársak valóban közelebb kerüljenek egymáshoz, hogy ezeken az alkalmakon valóban fejlődjenek, tanuljanak valamit magukról.
„Nincsen coaching kultúra nélkül. Jöjjön valaki telekommunikációs, gyógyszer- vagy autóipari vállalattól, kis vagy nagy cégtől, egészen másfajta élményt kap egy-egy ilyen eseményen, ha mással foglalkozhat, mint amit a hétköznapokban csinál. Az élményeit pedig a mindennapi munkájában is hasznosítani tudja” – magyarázza Kégli Balázs, a Szépművészeti Múzeum Nonprofit Kft. munkatársa. A szakember egyike a nyolc évvel ezelőtt egy telekomos együttműködés után született ArtWork program ötletadóinak. A program egyedülálló módon hozza össze a team coaching, a múzeum- és élménypedagógia és a művészetterápia eszköztárát. „A Telekommal való közel féléves együttműködésünkben az akkor épp felújítás miatt bezárt Szépművészeti Múzeum igazgatója, Baán László kérte fel a cég teljes felső vezetői gárdáját, hogy dolgozzák ki, szerintük hogyan lehet még vonzóbbá tenni a múzeumot különböző korosztályok számára. A résztvevők lelkesedése határtalan volt, igazán remek ötletek születtek ebben a több hónapon át tartó közös munkában, amelyek közül nem keveset valóban alkalmaz ma is a Szépművészeti.”
Fehér Károly
A lelkesedést tapasztalja Fehér Károly, az Ethnosound tulajdonosa, ügyvezetője is. „A zene mindenkit összehoz. Tudom ezt gyerekkorom óta: a nagyapám citerán játszott, magának, a családnak, nekem – ez volt az első hangszerem is –, az ő jóvoltából a zene folyamatosan körülvett.” Károly zenészként tizenhét évvel ezelőtt indította kulturális kávézóját, hangszerboltját, ahol hamarosan egyre több zenés programot szerveztek – mára a hangszerbolt (ami azóta a Műpába költözött) webshoppal, céges csapatépítő és mindenféle egyéb interaktív zenei programokat kínáló szervezetté nőtte ki magát. „Teljesen mindegy, hogy egy hatalmas nemzetközi cég vagy egy kisebb hazai vállalat keres meg: a közös zene ugyanúgy összehoz több száz, akár ezer, másfél ezer embert is, mint egy maréknyi,tizenöt-húsz fős csapatot. Az örömzenéléshez nem kell zeneiskolai múlt: zenélni mindenki tud!” Ahogyan Károly mondja: a zene boldoggá tesz, csökkenti a stresszt, közelebb hozza egymáshoz az embereket, növeli az önbizalmat – hát nem erre van szükség nem csak a hétköznapokban, de a vállalati kultúrában is?
Apropó, önbizalom! Két színésznő, Gerlits Réka és Mészáros Piroska néhány évvel ezelőtt indított kezdeményezése, a Bátorságok Könyve célja, hogy minél többen elgondolkodjanak, mit is jelent számukra a bátorság, mikor léptek ki utoljára a komfortzónájukból, és mindez hogyan járult hozzá a személyiségfejlődésükhöz. És hogy ezek által rádöbbenjenek, sokkal bátrabbak, mint korábban hitték. A kezdeményezés és a különböző történetek (amelyeket civilek és művészek, híres emberek is megosztanak magukról) az útkeresésben, önismeretben segítenek. „Régóta egyértelmű számunkra, hogy a művészeti és a vállalati szféra együttműködése nagyon is fontos: szükségünk van egymás támogatására. És támogatás az együttműködés, a közös munka is” – mondja Piroska. Néhány év alatt elindult online magazinjuk, ma már három csomagot ajánlanak a cégek számára: interjúsorozatot készítenek specifikusan a céges munkatársakkal és róluk, storytelling workshopot tartanak, illetve színházi előadást mutatnak be, amelyben elmesélik kettejük történetét, majd egy harmadik beszélgetőpartnerrel diskurálnak a bátorságról. „A storytelling workshopon kis csoportokban dolgozunk, ahol nem csak a bátorságról beszélgetünk, de egy kiválasztott résztvevőt felkészítünk rá, hogy történetét egy nagyobb céges eseményen is megossza” – magyarázza Réka.
A szereplés a Momentán Társulat improvizációs eseményeinek is központi eleme: a csaknem húszéves színházi együttes megalakulásuk első évétől ad elő különböző, kisebb-nagyobb céges és civil eseményeken is. „Vidámságot, lazaságot viszünk a cégekhez, ahol a munkatársak és a cégvezetők egészen más oldalukról ismerhetik meg egymást. Rugalmas műfaj a miénk, tartunk előadásokat, de ugyanilyen fontos számunkra az oktatás is – kezdetektől fogva tartunk workshopokat –, imprós skilleket taníthatunk, amelyeket a céges, vállalati közegben is fel tudnak használni a munkatársak. És persze foglalkozunk egyéb kreatív tevékenységekkel is, ha kell, filmet forgatunk, színdarabot írunk a cégről” – mondja Harsányi Bence, a társulat alapító tagja. A Momentán fennállása óta több száz céggel dolgozott együtt. „Sok megrendelőnkkel kerülünk közeli, már-már baráti kapcsolatba, szívesen keresnek fel minket újra.”
Harsányi Bence (fotó: Juhász Éva)
Az ismeretségek pedig újabb és újabb együttműködéseket szülnek: „Megkönnyíti a kapcsolatteremtést, hogy nagyon sok helyen vagyunk jelen: nem csak fesztiválokon, de rengeteg eseményen is. Egy-egy ilyen alkalom pedig akár két-három újabb együttműködést is szülhet, hiszen ülhet a közönség soraiban olyan döntéshozó, akinek tetszik, amit csinálunk, így majd minket hív el a következő céges eseményre, csapatépítőre” – magyarázza Bence.
A szájhagyomány útján terjedő jó hírnév segíti az Ethnosound, a Bátorságok Könyve és az ArtWork munkáját is. „Az egész úgy kezdődött, hogy egy trénernek tetszett az egyik élménydobolós alkalmunk még a hangszerboltban, és több ismerősének ajánlott” – meséli Károly. „Azóta folyamatosan keresnek minket – igaz, a pandémia kicsit megtépázta ezeket a nagy eseményeket.” Hasonlót tapasztal Balázs is: az ArtWork programjai ugyan nem egy-egy naposak, egy tréning több hónapos folyamat, ezért évente csak négy céggel tudnak együtt dolgozni, de már most hosszú a várólista. „A cégvezetők szívesen mesélnek a jó tapasztalatokról, de régebbi partnerek is megkeresnek minket, érdeklődnek az ArtWork iránt.”
Kégli Balázs (fotó: Ispán Zsófi)
A közös munkában pedig a „közösön” van a hangsúly: ezeken az alkalmakon, együttműködéseken mindenki nyer. „Hamar rájöttünk, hogy támogató nem csak az, aki pénzzel járul hozzá a működésünkhöz, de az is, akivel együttműködünk. Dolgozunk civilekkel és vállalati szféra szereplőivel, nonprofit szervezetekkel is. Olyan ügyek mellé állunk, amik számunkra is fontosak. Mivel még csak néhány éve indultunk, egyre keressük a lehetséges együttműködéseket, kapcsolatokat: ősszel például szeretnénk elindítani podcastsorozatunkat, illetve videós tartalmat is gyártanánk – ehhez keresünk most partnereket.”
Nem ritka, hogy a cégek és a kulturális szolgáltatók közös ügy érdekében fognak össze. „Népszerű programunk a cajon-puzzle-építés: a résztvevők perui ütőshangszert készítenek kartonpapírból vagy fából, amit aztán dekorálunk, felmatricázunk, majd közösen építünk belőle óriás puzzlefalat. Itt csapatépítő foglalkozás maga az alkotás, az építkezés, majd utána az élményzenélés (mindenki a saját cajon hangszerén) is. Ha partner benne a cég, a társadalmi felelősségvállalás jegyében szívesen bevonunk ebbe gyerekotthonokat, óvodákat is: így a csapatépítés jóval többet jelent, a hangszert pedig a nap végén azok a gyerekek kapják meg, akik egyébként nem jutnának ilyen eszközhöz.” A Momentán is szeret fontos ügy mellé állni, ilyen például a drog- és alkoholprevenció. „A Civil díj okán számos céggel kerültünk kapcsolatba, nagyon sokszor csak hosszú évek partneri kapcsolatából, közös társadalmi felelősségvállalás után lesz felkérés. Fontos számunkra, hogy közösen segítsünk.”
Bár különböző művészeti területeken dolgoznak, abban mindannyian egyetértenek: a kulturális és a céges kultúra több ponton kapcsolódik, mint gondolnánk. A művészet összehoz, kikapcsol és tanít, olyan skilleket erősít, amelyeket a vállalati életben is hasznosíthatunk.
A nyitóképen Mészáros Proska és Gerlits Réka szerepel (fotó: Sata Norbert)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!