by Borbély Zsuzsa 2022. jan 26.

A nagyvállalatok a modern kor mecénásai?

Január 28-án a Magyar Zene Házában közös koncertet ad az MVM által támogatott Szent Efrém Férfikar, valamint a moszkvai Doros énekegyüttes.

A Zenergia koncert, a Múzeum Plusz programok vagy az Orientale Lumen fesztivál látszólag távol állnak az MVM szokásos profiljától, Jákó Eszter szerint azonban tökéletesen illeszkednek azok közé a feladatok közé, amelyet a vállalat ellát. Az MVM csoportszintű kommunikációs igazgatójával a cégcsoport és a művészet kapcsolatáról beszélgettünk.

Jákó Eszter (forrás: kkvmagazin.com)

Mi lehet egy energetikai vállalat szerepe a művészeti projektek, tevékenységek kapcsán?

A művészet sosem élt meg mecénások nélkül. A műalkotásokat, legyen szó zenéről, képzőművészetről, vagy akár más művészeti ágakról, általában akkor tudták létrehozni, ha valaki állt mögötte, finanszírozta annak létrejöttét. Az MVM sokéves gyakorlata mutatja, milyen fontos számunkra, hogy ezt a fajta értékteremtést és -megőrzést felelős nagyvállalatként fölvállaljuk, kiálljunk mellette. Jó együttműködés nem létezhet anélkül, hogy ne lenne egy közös nevező is. Az alkotók támogatásánál az értékteremtés köt minket össze, ez az a bizonyos közös nevező.

Az MVM-nek miért fontos az alkotók vagy események támogatása?

Leginkább azért, mert szeretnénk, ha kiterjeszthetnénk mások lehetőségeit, és ezáltal nekik is módjuk lenne arra, hogy időtálló dolgokat hozzanak létre. A műalkotás nemcsak keletkezésének pillanatában jelent fantasztikus élményt, hanem hosszú távon is érték. Szeretünk kiállni amellett, akit kiválasztunk. A Szent Efrém Férfikarral már negyedik éve működünk együtt, de a saját projektjeink is már több évre nyúlnak vissza. Példaként említeném meg az MVM Koncertek rendezvénysorozatunkat, amelynek keretében minden évben harminchárom koncert valósul meg.

Szponzoráció vagy támogatás formájában tudják segíteni az alkotókat?

Ez attól függ, mire van lehetőség az adott esetben. A szponzoráció talán azért jó, mert mindkét fél profitál belőle, és ezáltal további hozzáadott érték is születik belőle. Ezekben az esetekben sem önmagában az imidzsépítésen van a hangsúly, sokkal inkább azért tesszük, mert elkötelezettek vagyunk, s egy ilyen partneri kapcsolat jóval szorosabb együttműködést igényel.

Felvégi Andrea

Mennyire illeszkedik a nagyvállalatok ilyen szerepvállalása a nemzetközi trendekbe?

Teljesen. Volt idő, amikor az egyház, illetve a gazdagabb családok  –  mint például a Mediciek vagy itthon az Esterházyak – karoltak fel művészeket. Az ő megrendeléseik biztosították az alkotók megélhetését. Azt hiszem, a XXI. században a nagyvállalatok váltották fel a korábbi mecénásokat. Ők azok, akik ilyen léptékben tudják megvalósítani a művészettámogatást. Emellett azt tapasztalom – és ez nagyon kedves a szívemnek –, hogy Magyarországon és külföldön is az úgynevezett KKV-szektor, a kis- és középvállalkozások is egyre inkább kezdik felismerni az ebben rejlő lehetőségeket. Már érezhető ez a trend,  örülni fogok, ha jobban elterjed, és még több példát látunk majd rá.

Létezik-e az MVM-nek műgyűjteménye, ahogy erre a hasonló nagyvállalatoknál külföldön lehet példát találni?

Mi is vásároltunk műalkotásokat, de nem tartozunk a kifejezetten koncepcionális műgyűjtők közé. Ebből a szempontból egy kicsit eltérünk azoktól a vállalatoktól, amelyek ezt régóta űzik. Egyébként azok a vállalatok befektetési céllal is teszik ezt. A saját gyűjteményünk műtárgyait a székházaink dekorálására használjuk. Mindazonáltal szívesebben támogatunk a nagy publikumnak is elérhető kiállításokat, hogy a műtárgyakat ne csak kollégáink vagy az irodákba látogató partnerek, vendégek csodálhassák meg.

Mi alapján választják ki az egyes projekteket, milyen tényezők döntőek?

Elsősorban a művészet, a sport és az energetika témájában próbálunk kapcsolódni a társadalomhoz. A rászorulók segítése is fontos szerepet tölt be a CSR tevékenységünkben. Főleg ezeket az ügyeket támogatjuk, ezeket választottuk, hiszen nem lehet a világ összes baját a vállunkra venni.

Nagyon izgalmasak a különböző műfajok közötti átfedések, valamint a különféle területek közötti együttműködések, s mi próbáljuk ezt a fajta bátorságot támogatni a művészetekben is. Például a Zenergián ez jól lekövethető, egyre inkább elmegyünk az átiratok, a különböző stílusok találkozása, a különböző műfajban tevékenykedő művészek együtt zenélése felé. Remélem, ezt fogjuk tudni folytatni más művészeti ágakban is, innovatívabb irányokat keresve. Tehát nemcsak ragaszkodunk a szeletkékhez, hanem próbáljuk ezeknek a határait is feszegetni.

A Zenergia koncert kiemelt szerepet tölt be az MVM művészeti projektjei között. Miért?

A Zenergia nemcsak a műfaja miatt tartozik kedvenc projektjeink közé, hanem amiatt is, mert itt a jótékonyság, a művészet és a szórakoztatás egyszerre jelenik meg. Néhány éve bevezettük, hogy a jegyvásárlók döntik el, a különböző, nélkülözhetetlen tevékenységeket ellátó szervezetek közül ki kapja meg az est jegyeladásából származó teljes árbevételt.

Ez több szempontból is különleges kezdeményezés: aktívan be tudjuk vonni a nézőket a folyamatba, el tudjuk érni, hogy magukénak érezzék. Másrészt valóban nem nyerni akarunk ezen a projekten, hanem túl az élményen, a zenei értékteremtésen, még ezen a módon is tudunk segítséget nyújtani.

Zongopera (fotó: Pozsgai Ákos)

Hogy alakulnak ki a támogatások a gyakorlatban?

Alapvetően kétféle úton születnek ilyen együttműködések. Ha már a művészetnél maradunk, az egyik, amikor kívülről kapunk egy megkeresést, hogy valaki létre szeretne hozni egy jó koncepció mentén egy művészeti projektet, és ehhez keres társat a forrásoldalon. Illetve előfordul olyan is, hogy mi magunk állunk elő egy projekttel, és a saját tevékenységünket kapcsoljuk össze a művészettel.

A döntésnél mindig azt vizsgáljuk, hogy milyen szakmai színvonalú az adott projekt, valamint hogy mindenképpen képviseljen egy olyan speciális minőséget a saját területén, mint amit mi az energetikában. Utóbbiban illeszkedjen ahhoz a márkához, amit létrehoztunk, és amit próbálunk építgetni. Ez az MVM arculatilag, stratégiailag már nem az az MVM, mint ami három-négy évvel ezelőtt volt. Sokkal dinamikusabb, fiatalosabb, színesebb cégről beszélünk, és hiszünk benne, hogy ez a márkában is megjelenik. Ezért próbálunk olyan partnereket választani, akik ebbe beilleszthetőek.

Fölszállott a páva, Cziffra Fesztivál (fotó: Asszonyi Eszter)

Mindig figyelünk arra is, hogy olyan projekteket segítsünk, amelyek a lehető legtöbb emberhez el tudnak jutni. Nem feltétlenül százezres tömegekben gondolkozunk, lehet, hogy lokálisan éri el azt a közösséget, azt a bázist, azt a közös érdeklődési körű célcsoportot vagy társadalmi csoportot, amelyiket valamilyen módon érinti. Próbálunk nagy tételben visszaadni – szintén nem anyagiakat értve rajta – a társadalomnak, hogy minél többen élvezhessék az együttműködés gyümölcsét.

Mondana esetleg néhány példát a különösen jó együttműködésekre, akár rövid, akár hosszú távon?

Képzőművészetek esetében a már hosszú ideje futó Múzeum Plusz programot, illetve a székházunkban és a telephelyeinken, a kollégák számára szervezett különböző kiállításainkat emelném ki. Nemrégiben Ballun Viktória komáromi festőművésznő tárlatát láthatták a munkatársaink.

Zene terén a már említett MVM Zenergia az egyik legkedvesebb, hosszabb távú együttműködésünk, de hasonlóan több évre nyúlik vissza kapcsolatunk Balázs Jánossal és az általa szervezett Cziffra Fesztivállal is. Tizennégy éve alapítottuk a Junior Prima Díj zeneművészet kategóriáját, amely a fiatal tehetségeket ismeri el.

Már a nyárra előretekintve szponzoráljuk a Zempléni Fesztivált, a Zemplén legnagyobb kulturális eseményét, a Magyar Bencés Kongregáció Pannonhalmi Főapátságával együttműködve pedig az Artus Temporum Művészeti Fesztivált. A komolyzene mellett az olyan fesztiválok, könnyűzenei koncertek mögé is odaállunk, mint az EFOTT vagy a Double Rise Fesztivál Torockóban.

Támogatjuk a VéNégy Fesztivál és Színházi Találkozót Nagymaroson, illetve a szerencsi Artúr Napok Fesztivált is. Rengeteg kisebb projektben is részt vállalunk, regionális rendezvények mellé is szeretünk odaállni. Ez utóbbiban nagy szerepük van százhúsz céges vállalatcsoportunk tagvállalatainak, melyek jobban elérik a helyieket.

Egy konkrét példát felhozva, a Szent Efrém Férfikar is részesült támogatásban. Náluk mit vettetek figyelembe?

2021-ben az ISON Galéria megnyitása mellett az Orientale Lumen-koncertsorozat volt az, amit kiemelten támogattunk. A Szent Efrém Férfikar esetében azt értékeltük, hogy egy egyedülálló koncertsorozatot valósítottak meg a támogatás segítségével. Színvonalas és unikális zenei élményeket hoztak hazánkba. Ezért is tettük le a voksunkat mellettük először, és mivel láttuk, hogy valóban azt nyújtják, amit vártunk, évről évre újra melléjük állunk.

-----------------------------------

Húszéves a Magyar Örökség díjjal kitüntetett Szent Efrém Férfikar. A Liszt- és Érdemes Művész díjas Bubnó Tamás által 2002-ben alapított kórus missziójának tekinti a kultúrák közötti párbeszéd kialakítását. Január 28-án a moszkvai Doros énekegyüttessel tartanak közös koncertet az újonnan megnyíló Magyar Zene Házában. A produkció január 29-én a debreceni Szent Anna-székesegyházban is hallható lesz. Augusztusig összesen nyolc koncerttel ünneplik meg a kerek évfordulót.

A Szent Efrém együttes is részesült az MVM támogatásából, milyen volt a szponzoráció a másik oldalról?

Bubnó Lőrinc: Kicsit kétségbeesett helyzetben voltunk négy éve, amikor az első kérelmünket beadtuk az MVM-hez – még hivatalos levél formájában. Most már létezik erre egy felület a honlapjukon. Egy komolyabb összeg hiányzott ahhoz, hogy a következő évi Orientale Lumen sorozatot meg tudjuk valósítani.

Ez a rendezvény önmagában piaci alapon nem tudna rentábilis koncertsorozat lenni. Azért kerül olyan sok pénzbe, mert keleten, sőt akár nyugaton is nagyon ismert világsztárokat hívunk meg, akik Magyarországon még nem jártak, a magyar közönség nem ismeri őket. Emiatt kihívás, hogy elhitessük az emberekkel: érdemes eljönni és meghallgatni őket. Ehhez járul hozzá, hogy mi még a pandémia megjelenése előtt elkezdtük online közvetíteni koncertjeinket. Ezt az is indokolta, hogy a Belvárosi Templomban, ahova átköltöztünk, csak hatszázötven ember tud leülni, és – szerencsére – ennél jóval többen voltak kíváncsiak ezekre a koncertekre.

A profi stábbal, öt-hat kamerával élőben közvetített koncertsorozat csillagászati összegbe kerülhet. Az MVM szponzorációja ezt a lyukat tömte be a költségvetésünkben és tette lehetővé, hogy meghívjuk neves külföldi fellépőinket, egyben fedezetet nyújtott a közvetítés költségeire is. A dolgok gyakorlati részéről is nagyon sokat tanultunk: a pályázati együttműködésről, a szponzorációs szerződésről.

További információk ITT, valamint ITT.

-----------------------------------

Az MVM ezek szerint rendelkezik egy külön erre a célra fejlesztett felülettel, ahol az alkotók beadhatják pályázatukat. Bárki jelentkezhet?

Jákó Eszter: Ez nem új keletű dolog, mindig is lehetett kérelmet küldeni, nemcsak hozzánk, hanem más cégekhez is. Amit mi fejlesztettünk, az valójában egy platform a honlapon, ahol online formában, a rengeteg, kötelezően megadandó hivatalos adat mellett is gördülékenyebben lehet benyújtani a kéréseket. Sajnos nem elég annyi, hogy „írok egy levelet, hogy szeretnék X forintot”, hanem itt nagyon részletesen meg kell mindent adni. Azzal próbáltuk segíteni a kérelmezési folyamatot, hogy létrehoztuk ezt a honlapba integrált oldalt.

Természetesen vannak olyan szervezetek – főleg a karitatív területen –, amelyek kevésbé professzionálisan működnek, nem annyira felkészültek a különböző adminisztratív felületek kezelésében, ezért az ő részükre sok támogatást adunk például magában a folyamatmenedzselésben is. Volt olyan, hogy kockás papíron érkezett be egy kérelem, kézzel írva, és végül ők is kaptak támogatást. Tehát nagyon rugalmasan és segítőkészen állunk hozzá, mert valóban elhivatottan és szeretettel csináljuk ezt a tevékenységet.

További informáciők ITT.