by Horváth Viktória 2021. febr 20.

A nyitottságot és az inspirációt szeretné integrálni

Lakatos-Varga Boglárka táncművész portréja

Lakatos-Varga Boglárkát, a Zéró Balett táncművészét, a ZéróPlusz Táncműhely és a Pécsi Művészeti Gimnázium, Szakgimnázium és Technikum tánctanárát az apróságokban való elmélyülés legalább annyira érdekli, mint a komplexitás. 

Boglárka kezdetben klasszikus balettet tanult Békéscsabán, a Pécsi Művészeti Szakközépiskolában és a Magyar Táncművészeti Főiskola modern táncművész szakirányán folytatta tanulmányait, majd moderntánc-pedagógusi diplomát szerzett, emellett a klasszikusbalett-táncpedagógus képzést is abszolválta. Ösztöndíjasként a Rotterdamse Danse Academyn töltött egy szemesztert, hazatérve a Gangaray Trambulinban is megfordult. Hollandiai tanulmányútját meghatározónak tartja: ott ismerte fel, hogy sokkal többre képes, mint amit eladdig el tudott hinni önmagáról. 

Eleinte főleg külföldi koreográfusokkal dolgozott a Győri Nemzeti Színházban, a bolgár Derida Dance Companyval, később egy horvát Beyond-Fronta projektben, illetve Valencia Jamesszel, akivel mesterséges intelligenciát tanítottak táncolni, improvizálni. Hazai alkotókkal a Budapest Táncszínháznál, az Erkel Színházban, a Magyar Állami Operaházban, a Zéró Balett együttesben, a Street Art Project Performance-ban, a DanceArt Projectben, Omopordum Performance-szal és a Ziggurat Projecttel közös munkák során találkozott. Utóbbi izgalmas társadalmi szerepvállalásokban is gondolkodik, ami közelebb hozhatja a táncművészetet az üzleti látásmódhoz. 

Lakatos-Varga a színpadi jelenlét mellett alapítványi iskolákban Grahamet, Limónt, Cunninghamet, európai modern táncot, art jazzt, improvizációt és balettet tanított, továbbá tánc- és mozgásórákat adott Kelemen Judit TáncSzínHázánál. Tartott kurzust a spanyol AgitArt, az ír Ennis Street Arts Fesztiválon, a Magyar Táncművészeti Egyetemen, a Trafó Stúdióban és több fővárosi, illetve vidéki helyszínen is. Az Eszterházy Károly Egyetem gyakorló iskolájában mesterkurzust, a Közép-Európa Táncszínházban társulati tréningeket vezetett. A ZéróPlusz Táncműhely-beli modernbalett- és kortárstánc-óráin fontos szerepet kap a testtudat fejlesztése. Tanári repertoárjában a nullás és középhaladó balett, a floor barre éppúgy megtalálható, mint a talaj közeli kortárs tánc, kontakt- és moderntánc-technikák. 

Részt vett a SAPP megalakulásában és darabjainak életre hívásában (Csak lélegezz!, Give Me a Name, SHIFT), a DanceArt első projektjében, valamint Venekei Marianna által koreografált operákban (Carmen, Faust, A rajnai sellők). Filmforgatások során bepillantást nyerhetett Hód Adrienn, Nina Kov, Nemes-Jeles László munkájába. 2019-től a saját maga vezette B. Dance stúdióban tart balett-, modern- és kortárstánc-kurzusokat. A tanfolyamok mottója: „A tánc te magad légy!”. 

A fiatal alkotó a pandémia alatt is megtalálta az utat a közönséghez: a Konyhatánc (Kitchendance) – Floor Barre keretein belül online tánctréninget, képességfejlesztést tartott, balettet és modern táncot oktatott otthonából; nyáron intenzív balettkurzust indított felnőtteknek és gyerekeknek. Közéleti érzékenységét mutatja, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetem mellett kiálló százhetven táncművész nyilatkozatának egyik aláírója volt, továbbá ő táncolt annak a menetnek az élén, amely az SzFE kézről kézre adott chartáját, a Magna Charta Universitatumot az egyetem épületétől a Parlamentig kísérte. Az emlékezetes tánc öt kilométeren át tartott. 

Munkája művészi színvonalát jellemzi, hogy a X. Nemzetközi Connector Táncfesztivál szakmai bírálóbizottságának tagja volt, valamint részt vett az Alapfokú Művészeti Iskolák Országos Modern-, Kortárstánc Verseny kötelező etűdjeinek összeállításában és a versenyszámok zsűrizésében.

Lakatos-Varga Boglárkáról saját szavaival

Ha szuper ereje lenne: Az alak- és a halmazállapot-váltás jutott eszembe. Lehetnék rugalmas vagy puha, de akár kemény is, mint egy bútordarab. Vajon milyen lehet forrni? Milyen lehet lebegni vagy éppen megfagyni?

Ha egy napig ellenkező nemű lenne: A szakmában fiúkat kevésbé lehet találni, így nekik több lehetőségük van, mint a lányoknak.Elmennék egy próbatáncra, és mindenkit felemelnék.

Pozitív tulajdonságok: racionalitás és a szorgalom. Ma már elengedem azt a gondolatot, hogy mindennek elsőre tökéletesnek kell lennie. 

Attitűd: Táncművészként olyan lehetőségre vágyom, ami kielégíti kíváncsiságomat, és amire boldogan igent tudok mondani, minőségi, emberi és mozgásnyelvi forma szempontjából is.

(Forrás: Találkozások Projekt)

Főbb előadásai:

Equus (2011)

A.S.A. (Average Speed of Answere) (2011)

Testszobrászok (2014)

AI am here (2017)

A meg nem született (2018)

Fotó: Futár Ernő