by Nagy Zsófia 2021. Sep 20.

„A szellemiség már gyökeret vert itthon is”

Interjú Wiegandt Júliával, a Katona József Színház adminisztratív igazgatójával

Az éppen zajló eSzínház Fesztivál apropóján Wiegandt Júlia, a budapesti Katona József Színház adminisztratív igazgatója a társulat mecenatúrához, szponzorációhoz való viszonyáról mesélt. Izgalmas részletekbe avatott be minket a Katona József Színház eSzínház Fesztiválon való szereplésével és az online fellépést megelőző előkészületekkel, háttérmunkálatokkal kapcsolatban, valamint azt is elárulta, hogy milyen várakozásokkal vágtak neki a fesztiválnak.

Hogyan gondolkodnak a mecenatúra szerepéről és jelentőségéről a magyar színházi életben?

Az első gondolatom a kérdéssel kapcsolatban, hogy a mecenatúra, a kulturális intézmények támogatása ma Magyarországon a nézők egy bővülő, de szűk köre számára fontos. De aztán eszembe jutott, hogy a koronavírus első hullámában, amikor be kellett zárniuk a színházaknak, rengetegen nem váltották vissza a jegyeiket és ajánlották fel támogatásként a jegyek árát, vagy akár utaltak át támogatási összeget. Szóval, azt gondolom, hogy az egyéni felelősségvállalás a kulturális intézmények működéséért megvan a nézőkben. Strukturális, történelmi, szociális okok miatt még nem tart ott, mint számos nyugati országban – van, ahol kifejezetten a magán- és üzleti támogatásokra épül a kultúrafinanszírozás –, de maga a szellemiség már gyökeret vert itthon is.

Mekkora szerepük van a pártolóknak, támogatóknak a Katona József Színház életében?

Nyilván az anyagi hozzájárulást kell először megemlíteni, hiszen az a pártolás, amikor közvetlen ellenszolgáltatás nélkül, elköteleződés alapján támogatja valaki a számára fontos kulturális intézményt. A Pártolók, Támogatók, Mecénások és Mecénás+ tagjaink hozzájárulása a Katona költségvetésében szabad szemmel látható nagyságrend, az elmúlt években finanszíroztuk már ebből produkció létrehozását, ifjúsági program működését, legutóbb pedig részben ebből az összegből alakítottuk ki az online közvetítéshez szükséges stúdiót.

Elek Ferenc, Rujder Vivien és Szirtes Ági

Az anyagi hozzájáruláson túl a pártolói körünk tagjai és a színház között erős érzelmi, szellemi kapcsolat alakult ki. Ők a Katona törzsközönségének oszlopos tagjai és a színház barátai a szó szoros értelmében. Rendszeresek az olyan színházi események, melyeken ők is részt vesznek, például zárt körű ankétokon, próbalátogatáson, és a legmagasabb pártolói kategória tagjai, a Mecénás+-ok részt vesznek az évadnyitó és -záró társulati üléseken is. A kommunikáció a színház és a tagok között kétirányú. Számtalan esetben kapunk tőlük akár írásban, akár személyesen is visszajelzést, ami különösen fontos ezekben a járvány sújtotta időkben, amikor nincs lehetőség estéről estére találkozni a közönséggel.

Milyen összefonódások lehetségesek a színház és az üzleti szféra között? Milyen példák vannak erre a Katona József Színházban?

Úgy látom, az üzleti szféra szereplői örömmel alakítanak ki együttműködési lehetőségeket a hasonló szellemiségű kulturális intézményekkel. A Katona életében ez megjelenik egyrészről a hosszú távú partneri együttműködésben, mint amilyen például az évtizedes közös múltra visszatekintő partneri kapcsolat a Mastercarddal, valamint a szintén évek óta tartó együttműködés a MINI-vel. Másrészt alkalmi, egyes eseményekre, rendezvényekre, kulturális projektekre szóló együttműködések fordulnak elő az üzleti szféra szereplőivel.

Milyen előnyökhöz juthatnak azok az üzleti alapon működő vállalkozások, amelyek bekapcsolódnak támogatóként vagy együttműködő partnerként egy társulat életébe?

Egy cég piaci helyzetét előmozdíthatja és erősítheti a brandjét, ha egy nívós kulturális intézmény támogatójaként, partnereként jelenik meg. A vállalkozások jellemzően úgy választják ki az együttműködő kulturális partnereket, hogy a szemléletbeli hasonlóságon túl legyen átfedés a fogyasztóik vagy potenciális fogyasztóik és a nézőközönség között. Ráadásul a színház közönsége nemcsak megismeri a márkát, de pozitív kötődést is kialakít vele kapcsolatban.

Meister Natália, Vajdai Vilmos, Elek Ferenc és Vizi Dávid

Manapság szinte minden nagy- és középvállalatnak van CSR-stratégiája, amibe szintén illeszkedhet egy kulturális intézménnyel való együttműködés, vagy a társadalmi felelősségvállalás egyes elemeit kulturális intézményekkel közösen tudják megvalósítani.

Tervezik a jövőben további együttműködések létesítését, új támogatókat bevonását?

Természetesen, folyamatosan keressük a lehetőségeket rövid és hosszú távú együttműködésekre, és szerencsére az üzleti szférából is megkeresik a Katonát.

Miért volt fontos az önök társulatának, hogy részt vegyenek az eSzínház Fesztiválon?

Megtiszteltetés, ha egy színházi produkció egy fesztivál programjában szerepel. Az elmúlt évben a színházak életében nagyon nagy hangsúlyt kapott az online közvetítés, számtalan produkció került fel az online platformokra és ért el olyan közönségrétegeket is, amelynek nem, vagy csak korlátozottan volt lehetősége magyar színházi előadásokat nézni. Ezért remek kezdeményezésnek tartjuk, hogy az eSzínház Fesztivál bemutat egy válogatást az elmúlt évad online produkcióiból.

Dankó István és Kocsis Gergely

Milyen előadásra számíthat a közönség a társulattól a fesztiválon? Hogyan tudnak alkalmazkodni az online platformhoz?

A Katona József Színház 2020 őszén meghívásos pályázatot hirdetett kortárs íróknak. A kifejezetten a Katona számára írt, járványhelyzetre hangolt pályaművekből négyet választott ki a szakmai zsűri. Ezek közül az egyik Háy János Szavalóverseny című munkája, melyet Kocsis Gergely főszereplésével, Tárnoki Márk rendezésében valósítottunk meg. A produkció kifejezetten online közvetítésre készült, szerves eleme a vizuális leleményesség – Meister Natália operatőr és Török Marcell technikai rendező jóvoltából.

Kocsis Gergely

Egy költő költ: szerelmes verset, nemzeti dalt, tájleíró költeményt, öregkori verset és sok mást. Ezt a – sokszor kínkeserves, sokszor humoros – folyamatot mutatja be az előadás. Minden bemutatott irodalmi műfajnak és verstípusnak más-más a vizuális világa. Kocsis Gergely monológjait pedig a Katona társulata által elmondott közismert művek keretezik.

Milyen szempontokból lehet hasznos a Katona József Színház számára az online fesztiválon való részvétel? Mit várnak az eseménytől?

Bízunk benne, hogy a mű olyan nézőkhöz is eljut, akiknek eddig elkerülte a figyelmét, vagy a tavaszi vetítések során nem volt lehetőségük megnézni. Büszkék vagyunk rá, hogy ezt a produkciót beválogatták a fesztivál programjába, az már csak hab lenne a tortán, ha díjat is nyerne.

Nyitókép: Wiegandt Júlia

A fotókat Horváth Judit készítette.

További információk a Szavalóverseny című előadásról ITT.

 

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!