
„A személyességé a jövő”
– Interjú Bakonyi Alexa színművésszel, a PopUp Produkció alapítójával és kreatív producerével az Egykutya című darab és film születéséről
Varga Lóránt első drámája, az Egykutya színházi előadásként indult, majd filmként teljesedett ki. Hét év munka, száznál is több előadás és folyamatos párbeszéd a közönséggel – ebből született a történet, amely végül a CineFest közönségdíját is elnyerte. Bakonyi Alexa számára a díj nem pusztán szakmai siker, hanem annak bizonyítéka, hogy sikerült hidat építeni alkotó és néző között.
A CineFesten közönségdíjat nyert az Egykutya. Hogyan élte meg a premier pillanatát?
Katartikus volt. Hosszú éveken át figyeltem, hogyan reagál a közönség: mikor nevetnek, mikor csendesednek el, hol feszül a levegő. Az első vetítésen ugyanezt tapasztaltam, csak a film médiumán keresztül. Az előadások után mindig beszélgettem a nézőkkel, és a visszajelzéseiket beépítettük a darabba. Szinte kutatásként tekintek az egész metódusra. A miskolci közönség rezonált ezzel, így a közönségdíj a legfontosabb, amit magyar filmként el lehetett hozni egy nemzetközi fesztiválról.
A történet a film bemutatója előtt jóval korábban született. Hogyan indult az út?
Az Egykutya öt éve került a színház alapú, progresszív alkotói műhelyemhez, a PopUp Produkcióhoz. Nóra szerepe azonban már hét éve, 2018. októberében talált meg. Most, hogy a film október 2-án mozikba került, körbeért egy nagy ciklus. Ahogy mondani szokták, ezalatt minden sejtem kicserélődött.
Az előadásról sokan nyilatkoztak úgy, hogy szinte bevonta a nézőket. Mennyire volt interaktív?
Nem volt az. A PopUp lényege az élmény. Zenei menedzsment szcénából jövök, ahol kevés a színházba járó ember. Meg akartam fejteni ennek az okát – sokakkal interjúztam, hogy ki miért, vagy miért nem jár színházba. Ezért is vittem ki az előadásokat a hagyományos terekből, nem akartam a perec–zakó tengelyen megszokott keretek közé zárni. A cél a közeledés, nem „vegzáljuk” a közönséget. Inkább szellemileg és érzelmileg szeretném bevonni őket.
A PopUp Produkció alapvetően kísérleti műhely. Hogyan találta meg benne az Egykutya helyét?
A PopUp mindig is arról szólt, hogy újraértelmezzük a megszokott formákat. Színházi megmozdulásokat vittünk techno bulikba, múzeumi eseményekhez vagy exkluzív vívótermi vacsorák mellé. A sok tapasztalat után világos lett, mit ad az Egykutya: mélyen emberi, így elér mindenkit, aki valaha érzett magányt vagy szeretetet. Csak a formát kerestük, hogyan lehet ezt a lehető legközvetlenebbül elmesélni. Így lett a bázisa egy reklámügynökség, az ACG portája.
Az Egykutya egyetlen viharos estét mesél el. Patika (Döbrösi Laura), az antiszociális műfordító, váratlanul vacsorára hívja meg három régi barátját. A társaság útjai rég elváltak egymástól, a meghívást is kissé meglepve fogadja Vica (Tenki Dalma), a kétgyerekes anyuka, Nóra (Bakonyi Alexa), a külföldről hazatért sikeres és dögös képzőművész, és a sármos, menő üzletember, Honda (Tóth Károly). Az összejövetel alatt rég eltemetett titkok és feszültségek kerülnek elő. A film bemutatja, milyen hatással lehetnek egymásra az évek óta külön utakon járó emberek, és hogy mennyire nehéz újra megtalálni a közös hangot, amikor múltbéli sérelmek, elvárások és identitás-kérdések törnek felszínre. Az Egykutya feszült, szókimondó darab, ami nem fél átlépni a komfortzóna határait – egyszerre abszurd és lélektani dráma. |
Hogyan talált rá az előadásba és a filmbe is meghívott színészekre?
Mindegyikükkel dolgoztam korábban, éreztem bennük a karakterek „morzsáit”. Anno, az eredeti szereposztásba engem is felkértek, partnereim Gera Marina és Kovács Ádám voltak. Marina már akkor is olyan jogi tudatossággal volt jelen, ami ritka: neki köszönhető, hogy szabadon játszhatjuk a darabot. Az előadás ugyanis egy pályázatnyertes darab, Varga Lóránt első drámája. Mivel akkor már három éve telt házzal futott a PopUp Produkció Így viszik át című demo-darabja, volt merszem belevágni. Időközben kiesett a rendező, jött a Covid, majd bezárták az első játszóhelyünket. Addigra viszont már beleszerettem a demokratikus színház víziójába. Látszott, hogy van rá igény, úgyhogy nem eresztettem. Persze nem volt könnyű: négyszeres energiabefektetés kell a csapaton belüli kommunikációban, és mi, magyarok nem erre szocializálódtunk. Az AKG-ban már tizenkét évesen vitakultúrát tanultam: különválasztani az érvet az embertől. Nálam a direkt kommunikáció alap.
Az Egykutya előadásban önmagunk rendezése nem adott teret a hárításnak: nem lehetett hátralépni azzal, hogy „így rendezték meg”. Csak mi négyen álltunk az arénában, minden idegszálunkkal egymásra figyelve. A közönség ezt érezte: ott ültek a nappalinkban. Volt, hogy tényleg egy nappaliban játszottunk: mi bent – a teraszajtó keretezett minket –, a nézők a kertben. Bár már álmainkból felkeltve is tudtuk, ki mit csinál – a frissesség soha nem kopott el.
Hogyan került az ACG a képbe?
Tudatosan vittem a PopUp-koncepciót reklámügynökséghez. Az Egykutya bázisa így az üzlet és a kreativitás metszéspontja lett. Szerintem az ilyen kapcsolatok jelentik a független művészet melegágyát. Más tudatállapotban érkezik ide a néző is. Próbálom láthatóvá tenni, hogy az alkotóknak és a gazdasági szereplőknek kölcsönösen szükségük van egymásra. A mainstream az undergroundból merít, a PopUp Produkció hidat épít. A fenntarthatóság egyik iránya lehet, ha olyan tereket használunk, amelyek estére bezárnak. És soha sehol nem fizetek érte – kölcsönösen értéket teremtünk. Mostanra már keresik is, saját előadásokat szeretnének.
Az ACG választása logikus volt: elkötelezett művészetpártolók, reméltem, hogy ügyfeleik – akik nyitottak és fizetőképesek – ha személyesen élik át előadás erejét, meglátják a potenciált az élményalapú kommunikációban. Így is lett.
Arra, hogy az ACG nem csak helyszínt ad a darabnak, de közös film is születik, nem számítottam. Ők viszont látták, hogy teltházzal mentünk évekig, és azt is, hogy mit vált ki a nézőkből. Az előadás valódi kommunikációs csatornákat nyitott – néző és alkotó között, de a közönség tagjai között is.
Az ACG eleinte csak játszóhelyet biztosított a darabnak a reklámügynökség irodájában, 2024 tavaszán pedig formálisan is beálltak Deák Kristóf és Bakonyi Alexa ötlete mögé. Az ACG nem pályázott állami film-támogatásra, saját tőkéből finanszírozták a filmet. A reklámügynökség a gyártó – „produkciós cég” – szerepét is betöltötte. Produceri/koproduceri szerepet vállalt Mentes Endre (az ACG alapítója) illetve Angyal Gergő és Katona Tamás. A finanszírozás, szervezés kulcsa az ACG kezében volt. Kreatív producerként Bakonyi Alexa (a PopUp Produkció alapítója) működött közre, a rendező, Deák Kristóf executive producerként is részt vett a munkában. |
Három év után döntött úgy, hogy filmet csinál a darabból, a rendező az Oscar-díjas Deák Kristóf lett.
A PopUp műhelyben bárki bármely poszton kipróbálhatta magát. A többiek végül főként a színészetre koncentráltak. Később kiszámoltam, hogy tizenhárom ember munkáját végeztem – ez kellett ahhoz, hogy öt évig töretlenül mehessen az előadás –, a feladatkörömet a kreatív producer titulus írja le a legjobban. Ezt a pozíciót a filmben is megtartottam. Egyébként a filmkészítés nem szerepelt a bakancslistámon. A színház ereje a jelenben van, azonban úgy éreztem, ki kell hangosítani, amit a darab kivált az emberekből. Találtunk egy medicinát, amit meg kellett osztanunk.
A filmben a fő feladatom az volt, hogy az előadás szellemisége a vászonra kerüljön. Unortodox világból unortodox helyzet született: a helyszín kiválasztásától a dramaturgián át a vágószobáig sok területen társalkotók vagyunk Kristóffal.
Azóta felvettek a Debreceni Egyetem pszichológia tanszékének mentálhigiéné szakára, ami azért is fontos, mert az előadás rendező nélküli munkametódusa óhatatlanul pszichodráma-helyzeteket hozott létre. Amekkora erőt jelent, akkora veszélyt is hordoz magában. Ugyanolyan érzékeny terep, mint a szerephalmozásom: játszom és kreátor is vagyok egyszerre – ez kihívásosnak bizonyult. Rájöttem, milyen fontos, hogy ezeket az új típusú, határjáró eredményeket minél szakszerűbb háttérrel vigyem tovább.
Nóraként az Egykutya plakátfotózásán (fotó: Viszlay Márk)
Törékeny együttműködés, az ACG-vel való kapcsolatban is adódtak nehézségek. Ez hogyan hatott önre?
Nem hiszek a „minden szép és jó” mosolyban. A PopUp egyik vállalása, hogy emberi. Egy ilyen sokszereplős együttműködésnél világok találkoznak – és gyakran már konkrét szavak alatt is mást értenek az emberek. A gazdasági logika sokszor gépszerű, míg mi a közösségi működésre építünk. Nagy energia összehangolni, de a sokszínűségből mindig újfajta erő virágzik. Úgy fest, megérte.
A forgatáson ki volt a legfontosabb társa?
Kristóf. Őszintén gondolom, nélküle nem tudtam volna végigcsinálni. A kezdetektől értette, mire van szükségem ahhoz, hogy biztonságban tudjam a munkámat, miközben teljesen be tudott illeszkedni az alapcsapatba is. Ő és Tóth Levi, az operatőr is.
Nem félt attól, hogy a történet a nagyvásznon veszít az élő, színházi közegben jellemző intimitásából?
De, és pont ez volt benne a kihívás.
Mi volt az elmúlt évek legnagyobb tanulsága?
Hogy nekem igazán a közönséggel van dolgom. Partnerként kezelem őket, ebben vagyok jó. A hét év tanulsága az is, hogy egy történet sosem készül el véglegesen: él, változik, alakul. Befejezni nem, csak abbahagyni lehet.
Hogyan tovább?
Most az életem egy olyan korszaka zárul le, amivel túlteljesítettem minden eredeti álmomat. És közben rájöttem, hogy a gyógyítás mindig is hívott: a gyógyító közösségi erő érdekelt a színházban is. Érkezett most egy felkérés: az elmúlt években kidolgozott „PopUp metódust” saját helyen, mintegy startup mentorprogramként valósítsam meg. Nagy volumenű munka, amit alaposan körbejárok: meg tudom-e fenntarthatóan csinálni, hogy ne csak erről szóljon az életem. A huszonévesek dinamikája közel áll hozzám, a speciális, tizenkét évnyi szakmai tapasztalatom hasznos lehet számukra, ezért minimum remeg a kezem, hogy belevágjak.
Az életemben intuitív módon haladok: mindenbe teszek egy kis energiát, aztán arra megyek tovább, ami „felfényesedik”. Egyik legjobb képességem, hogy előnyt tudok kovácsolni a hátrányaimból. Anno nem volt komfortos csak a kőszínházi rendszerben mozogni, kiléptem belőle, végül ebből lett ez a film. A célom továbbra is az, hogy a szokásos címkék helyett kialakítsam a saját rubrikámat – ahol teljesen önazonos lehetek, és ahol minden képességem hasznos és örömteli lehet a társadalom számára.
Nyitókép: Bakonyi Alexa (Varsics Péter)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!