by HJ 2022. Mar 23.

Ablakot nyitnak a világra

Hiába van külföldön nagy hagyománya, itthon még mindig nem létezik az inspirációs előadók üzletága.

Mi a közös Mácsai Pálban és a Telekom magyarországi vezérkarában? A Microsoft fejlesztőiben és Pál Feriben? Hogyan vezényelték le a nagyobb változást a Mediciek, és mit tanulhatnak ebből a XXI. század vezetői? Dr. Tóth Tamás és Gecser Ottó szerint itt az ideje, hogy ablakot nyissunk a világra – inspirációs előadók ügynökségeként ebben segítenek.

A két férfi halkan beszélgetett az előadás után az épület előtt. Mellettük egy házaspár vesézte ki az estét, nem észrevéve, hogy a közelükben más is tartózkodik. Az aznapi esemény – hasonlóan a korábbiakhoz – sikerrel zárult, a közönség már az első percekben csüngött az előadó szavain, a „kezekhez nőtt” telefonok hamar a zsebekbe kerültek. „Ha hazaérünk, azért lesz miről beszélgetnünk” – summázta velősen a nő az estét.

„Nem volt ebben a rövidke mondatban semmi fenyegető, nem gondolom, hogy otthon a válási papírokat vette elő az asszony” – nevet a történetet mesélve Tóth Tamás, merthogy ő volt az egyik takarásban beszélgető férfi, beszélgetőpartnere pedig az aznapi előadó. „A nő szavaiból kiérződött, hogy a hallottak komoly hatást gyakoroltak rá. Ez volt a célunk, ennél többet nem is kívánhatunk.”

Dr. Tóth Tamás

Tamás és Gecser Ottó régóta ismerték már egymást az üzleti világból. Tamás a rendszerváltás évében itthon elsőként indított fejvadász céget, dolgozott számos külföldi és hazai cégben vezetőként, miközben felépítette és bevezette a KOGART-házat. Ottó kutatóként, fejlesztőmérnökként évekig a Műegyetemen, majd bő évtizedig japán cégeknél dolgozott; vezetett magyar cégeket, és töltött be felső vezetői szerepet külföldi multiknál.

Bő tíz évvel ezelőtt – hosszú időre eltolva ezzel a nyugdíjba vonulást – közös munkába kezdtek. Megalapították a Personal Brand Institute Kft.-t, majd 2019-ben a cégen belül egy merőben új koncepciót hívtak életre, Back 2 Human néven.

„Minden Pál Ferivel kezdődött. Előadásait hallgatva arra jutottunk: mindezeket az üzleti élet szereplői is nagyszerűen tudnák alkalmazni a mindennapokban – meséli Tamás. – Mentálhigiénés szakemberként több ezer embernek segített már, különleges, magával ragadó előadásmódja pedig a vállalati szféra kulcsfiguráit is beszippantotta. Ő lett az első előadónk, még a Back 2 Human 2019-es indulása előtt.”

„Több mint negyven évet töltöttünk a vállalati világban, és visszagondolva azt kell mondanom, az időnk hetven százaléka értelmetlen megbeszélésekkel telt el – veszi át a szót Ottó. – Ezért úgy döntöttünk, visszavonulás helyett inkább segítünk azoknak, akik hozzánk hasonlóan mókuskerékben, taposómalomban töltik a mindennapokat. Arra gondoltunk, milyen klassz lenne, ha a felvetődő kérdésekre, problémákra a vállalati szférán kívülről érkező szakemberek adnának választ. Meséljék el ők, hogy miként küzdenek meg a nehézségekkel, hogyan vezetik a rájuk bízott intézményt, miként végzik el a mindennapi feladataikat. Hátha tanulhat belőle más is.”

A terv hamar megvalósult, az előadások száma egyre sokasodott, az előadók köre bővült. Ottó és Tamás jó érzékkel fedték be a piaci rést: habár külföldön már nagy hagyománya van, itthon még mindig nem létezik az inspirational speaker agency, vagyis az inspirációs előadók ügynöksége mint üzleti ág. Pedig nagy szükség lenne rá. „A XXI. században az lesz sikeres – és most nem pénzügyi értelemben vett sikerre gondolok –, aki képes big picture-ben gondolkodni, aki felismeri az összefüggéseket. Aki kellő önismerettel rendelkezik. És aki elsajátítja a magával ragadó kommunikáció készségét. Hogyan lehetséges ez? Ha ablakot nyitunk a világra. Ha olyanokat is meghallgatunk, akikkel nem találkozunk az üzleti életben: például a művészeket, a tudományos világ szereplőit” – magyarázza Tamás. Hozzáteszi: előadóik nem élménybeszámolót, workshopot tartanak abban az ötven-ötvenöt percben, amíg a közönség előtt állnak, hanem arról beszélnek, miért csinálják azt, amit, és miként küzdenek meg a mindennapos nehézségekkel. Sokkal inkább szellemi kaland ez, mint tréning. „Hamar kiderült, hogy ez az előadóinknak is öröm, hiszen így rákényszerülnek, hogy átgondolják szokásaikat, tevékenységeiket, problémamegoldási stratégiáikat. Azokat a berögződéseket, amiknek talán nincsenek is tudatában.”

Ottó és Tamás célja, hogy a résztvevő felső- és középvezetők, beosztottak az előadások után mind kicsit más szemszögből tekintsenek a munkájukra, napi rutinjukra. „Ha mindig hozzánk hasonlóan gondolkodó, hasonló munkakörben dolgozó emberekkel beszélgetünk, ha zárt csoportokban kommunikálunk, ahol csak egymást hergeljük a problémáinkkal, abból nem jutunk sehová. Vagy idegesek, agresszívek leszünk, vagy pesszimisták és depresszívek” – magyarázza Ottó. – Dr. Aczél Petra egyik remek előadása a jövő készségeiről szól. Hogyan alkalmazkodjunk a folyton változó világhoz, milyen fordulatokat hoz például a robotizálás az életünkbe? Miként reagálhatunk, ha a biztosnak hitt állásunk megszűnik, ha a cégünket magába olvasztotta egy nagyobb multi? Hogyan adaptálódhatunk a változásokhoz? Miközben ezeken a témákon gondolkodtunk, szöget ütött a fejünkbe a gondolat: ne csak alkalmazottként vagy vezetőként, de magánemberként is tekintsünk a közönségre. Mert persze az előadásra azért ült be, mert a főnöke kifizette az előadót, és ez most a kötelező program, de nekünk fontos, hogy ne csak mint munkavállaló, hanem mint magánember is kapjon valamit. Hogy legyen egy gondolat, amit otthon elmesélhet, amit beépíthet az életébe, ugyanakkor hassunk rá mint dolgozó emberre is, aki másnap talán már egészen más szemmel néz az előtte tornyosuló feladatokra. Kapjon egy kapaszkodót, aminek segítségével nem elszenvedője lesz a nehézségeknek, hanem kezelni tudja azokat. Innen a név is: Back 2 Human, vagyis vissza az emberhez.”

A Back 2 Human azonnal siker lett. Telt házas előadásokat szerveznek az őket megkereső cégeknek, és egyre gyakoribb, hogy az ügyfelek kérései nem egy-egy konkrét előadóra vonatkoznak, hanem inkább a szervezetet érintő problémával keresik fel Tamást és Ottót – kérve őket, ennek megoldásához ajánljanak valakit szakembereik közül.

Gecser Ottó

„A davosi Világgazdasági Fórumon Benjamin Zandert, a Bostoni Filharmonikusok alapítóját és első számú karmesterét hallgatják a kormányfők. Nálunk a Telekom vezérkarának Mácsai Pál színigazgató tart előadást” – von párhuzamot Tamás. – Bősze Ádám zenetörténész a harmóniára való törekvésről beszél az opera világán keresztül, Antalffy Péter kultúrtörténész a Mediciek változásmenedzsmentjéről mesél, Gundel-Takács Gábor műsorvezető, sportkommentátor a szervezetfejlesztésben adhat tippeket. Dr. Porkoláb Imre pedig a katonai stratégia és vezetéselmélet hasznosítását mutatja meg az üzleti életben.”

Az előadók körét nem bővítenék, de újdonsággal készülnek tavaszra: páros beszélgetésre hívják őket. Elsőként Aczél Petra és Pál Feri ülnek majd egymással szemben. „A párokkal – ügyfélvisszajelzések alapján – együtt vetjük fel azokat a konkrét kérdéseket, amelyre kíváncsiak, amiről szeretnék meghallgatni e nagy formátumú emberek véleményét” – magyarázza Tamás. – Természetesen nem kell, hogy ők ketten egyetértsenek a színpadon, lehet véleményt ütköztetni: a közönség így több megoldási lehetőséget is hall. Talán így könnyebb is átgondolni, hogy mindebből mit viszünk haza, mit teszünk magunkévá.”

„Gondolatébresztő beszélgetések lesznek, ahol nem kap egzakt választ a közönség, de felvázolunk pár lehetőséget. Ahogyan tette ezt Yuval Noah Harari is a 21 lecke a 21. századra című könyvében – teszi hozzá Ottó. – Számomra meghatározó például Pál Feri egyik gondolata volt, miszerint a család az a hely, ahol senkinek nincs igaza. Vagyis a te igazad kiegészíti az enyémet és fordítva. Ha valaki azt gondolja, hogy csak neki van igaza, az a család fel fog bomlani. Ugyanúgy igaz ez a mondat a gyereknevelésre és a cégvezetésre is.” Tamást leginkább Antalffy Péter Mediciekkel hozott párhuzama ragadta magával: „Megdöbbentő látni, hogy több száz évvel korábban is hasonló problémákkal küzdöttek koruk vezetői – tanuljunk tőlük, ők hogyan oldották meg a nehézségeket!”

Az elmúlt pár év a Back 2 Human előadásaira is rányomta bélyegét, amikor nem lehetett nagyobb rendezvényeket tartani, online közvetítették az eseményt. Igaz, a személyes varázs így kevésbé érvényesül, de a pandémia hozta változásokhoz is adaptálódnak. „Nem streamelt előadást láthatnak nálunk, hanem online közvetítést. Profin felvett előadást nézhet otthon az, aki nem tud személyesen jelen lenni” – mondja Tamás. – Ezt a lehetőséget a későbbiekben is megtartanánk, hiszen nem életszerű, hogy egy-egy rendezvényen a teljes cég jelen lehet. Ők később visszanézhetik az előadást, így senki nem marad le.”

A páros lendülete nem hagy alább, folyamatosan új megoldásokon, lehetőségeken törik a fejüket. Már-már rajongással beszélnek előadóikról, láthatóan élvezik hivatásuk minden percét. „Számunkra ez csak ötven százalékban munka. A másik fele kedvtelés. És hát azt se felejtsük el: ingyen járunk előadásra!”

Borító: dr.Tóth Tamás (bal) és Gecser Ottó (jobb) Györffi Kingával, történetmesélést körbejáró önálló estjén (forrás: facebook.com/PersonalBrandInstitute)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!