
Alázat nélkül nem megy
„A jó menedzser mindig kéznél van, ha szükség van rá, kávét főz, ha kell, gyógyszerért szalad.”
Olyat csinált az Elefánt, amit korábban más Magyarországon még nem: online interaktív koncertet adott. A jövőre tízéves zenekar menedzserével, Vedres Hajnival beszélgettünk.
Másfél évig elzárkóztak a streamen közvetített koncertezéstől, most viszont olyannal debütáltak, amivel korábban senki. Miért a pálfordulás?
Nem éreztük, hogy az online koncertek minőségben hoznák azt, amit évek alatt felépített a zenekar. Volt is ebből konfliktusom. Értem, hogy a kevésbé jó minőségű felvétel, meg a joggingban felvett videó Covid-kompatibilis, de szerintem imázsromboló hatása van. Persze, a rajongókat meg kell tartani, de a legnagyobb problémám azzal volt, hogy sokan elvárták, hogy a zenészek ingyen koncertezzenek online, miközben a kultúrszakma volt az első koronavírus-áldozat. Ez részünkről nem volt járható út, hiszen mindannyian elvesztettük a munkánkat, nem éreztem fairnek, hogy a nagyobb szervezők is ingyen kérik a tartalmat. Persze mindeközben dolgoztunk is, törtük a fejünket, mit adjunk a rajongóknak. Ekkor találtuk ki például a mini hologramos koncertet, ami elsőre lehetetlennek tűnt, de nagyon jól sikerült. Ahogyan nagy fa volt a Közönséges Koncert is, mégis belevágtuk a fejszénket.
Fotó: Sinco
Kinek az ötletére?
Januárban láttam egy videót a YouTube-on, hasonló megoldással, tudtam, hogy nekünk is meg kell csinálnunk. A párom, aki IT mérnök, lerajzolta, hogyan nézne ki az álmom a valóságban, ezt a pálcikaemberes rajzot vittem mindenkinek, a fiúknak a zenekarban meg a leendő partnereknek.
Mit szóltak?
A srácok már ismernek, mindig van valami őrült ötletem, ami kivitelezhetetlennek tűnik és sok vele a meló. De tetszett nekik, meg a partnereknek is, mindenki csillogó szemmel dolgozott rajta nem keveset. Pedig ez új volt nekik is, nagyon sok fejlesztést kellett végigvinni, nem is nagyon mertem bejelenteni a koncertet korábban, egészen addig, amíg biztosak nem lehettünk benne, hogy sikerülhet.
Fotó: BHP6619 Hrotkó Bálint
Most, pár héttel később, hogy értékeli, jól sikerült?
Összességében igen. Nagyon új, különleges élmény volt, de a zenekar tagjainak nagy szüksége volt rá, hiányzott nekik a visszajelzés. Furcsa lehetett, hogy öt kamera veszi őket közvetlen közelről, körülöttük az emberek a kivetítőn, nem is tudták, hirtelen hova nézzenek. Figyeltem az arcukat, amikor először hallották a fülükön a tapsot, a közönség tombolását: ezt az örömöt másfél éve nem láthattam rajtuk.
Milyen volt a közönség?
Aggódtam, hogy inaktívak lesznek, de teljesen felesleges volt félnem, annyira jó fejek! Nem csalódtam az Elefánt-rajongókban. Az egyik képen négyen-öten gyűltek össze, hogy együtt tomboljanak, plüss elefántokat dobáltak, más a vonaton hazafelé utazva kapcsolódott be, egy srác a macskájára irányította a kamerát, így egy alvó cicát nézhettünk, de a kedvencem az a rajongó volt, aki befeküdt az ágyába és onnan csápolt.
És a partnerek?
Nagyon hálás vagyok nekik, az első perctől hittek bennünk. A Cisco Webex rengeteg meetinget lebonyolított már le webes felületen, de koncertet még soha. Nem ismertem korábban őket, felkutattam egy mérnök ismerős számát, aki megadta a kereskedelmi vezető elérhetőségét: vele az első alkalommal húsz percig beszéltünk, annyira lelkes lett az első pillanattól ő is. Nekünk hatalmas segítség volt, hogy mellénk álltak, de nekik is fontos volt, hogy elérjék a fiatalabb korosztályt és a kultúra területeit. Jókor voltunk jó helyen! Azok a fiatalok, akik eddig Zoomon vagy Teamsen beszélgettek, most megismertek egy új lehetőséget az online kommunikációra. A stúdiót, a hang- és fénytechnikát meg a stábot a HG Event biztosította: Salfer Viktor ügyvezetővel korábban egy Art is Business-es munka miatt dolgoztam együtt, kérdés nélkül mellénk állt. A 99999 Informatikának köszönhetjük, hogy a fiúk a koncert közben interakcióba léphettek a közönséggel, az online közvetítést pedig a Tixa Live biztosította. Úgy segített mindenki, hogy nem árultunk zsákbamacskát, mondtuk, fogalmunk sincs, hogyan sikerül majd a dolog, csak azt tudtuk, sok munka lesz vele. Végtelenül hálás vagyok mindenkinek, hogy ennyire lelkesen dolgoztak a Közönséges Koncerten, és szakmai tudásukkal támogattak minket.
Forrás: Vedres Hajni Facebook-oldala
Produkciós menedzserként hosszú évekig dolgozott a legnagyobb világsztárokkal, a Kaposfest tíz évében is főszereplő volt. Zenekari menedzsmenttel foglalkozott korábban?
Még az ősidőkben, körülbelül húsz éve Jamie Winchester és produkciói menedzsere voltam, de az teljesen más világ volt, más szabályok szerint működött. Hazai könnyűzenével pedig még a Z+ csatornánál foglalkoztam, mint PR-koordinátor. Régen megvolt a menetrend: ha kitartó és szorgalmas vagy, írsz néhány jó dalt, akkor menni fog a dolog. Ma már nem elég a rádióban szerepelni, a háromszázhatvan fokos menedzselés elengedhetetlen.
Az Elefánt kifejezetten aktív a social media felületein is.
A mi rajongóink – korukból adódóan – inkább az Instagramon aktívak, de persze a Facebookot sem hanyagolhatjuk el. És itt van a TikTok, amitől egy picit fáztunk, de az új klipünk promotálása apropóján regisztráltunk.
Milyen eredménnyel?
Nem nagy összegért, de fizetett promócióként felraktunk egy harminc másodperces spotot az új klipből, az ÉN-ből, pillanatok alatt összegyűlt rá hatszázezer lájk. Aztán folytattunk nem fizetős tartalmakkal, azokra meg jött ezer. De már a klip YouTube-os debütálását is komoly promóció előzte meg: megkértem a művészt, aki készítette a filmet, hogy versszakonként „rajzolja” meg a szöveget is, amit folyamatosan csepegtettünk a social felületeken, így mire kijött a dal, minden rajongó kívülről tudta. Nagy siker lett, egy hónap alatt kilencvenezren látták. Úgy néz ki, hogy a dal útnak indul a rádiókban is, ennek nagyon örülünk, mert eddig nem nagyon lehetett hallani Elefántot a különböző csatornákon! Szóval a rádió sem maradhat ki, nagyon figyelünk a promóciós kampányok összeállításánál, hogy mindent lefedjünk.
A zenefogyasztás változott – ezzel párhuzamosan az alkotói folyamat is?
Lényegében nem. De már nem jövünk ki évente, kétévente nagylemezzel. Négy single dalt adunk ki idén, azokat folyamatosan „adagoljuk”, azt követi majd egy album megjelenése tavasszal. A klip is kötelező, a vizualitás világában élünk, ahogyan nincs koncert látványtechnika nélkül, úgy új dal sem videó nélkül.
Fotó: sinco
Ha már szóba került a közösségi média: influenszer lesz az előadóból?
Nem tudom elképzelni a zenekar egyik tagját sem, ahogy #reklám pózol egy új autóval vagy energiaitallal. De ha a céggel közösen kitalálunk valamilyen kreatív és kellőképpen őrült dolgot, amiben van csavar, akkor el tudom képzelni. Proaktívnak kell lenni. A könnyűzenében a vállalati mecenatúra a legnagyobb sztárokkal működik, de ha van egy jó ötleted, aminek a megvalósításához partnert keresel, akkor létrejöhet az együttműködés. Mint ahogy minket is támogattak ezek a nagy cégek a Közönséges Koncert esetén.
Sztárokat említett. Az Elefánt mint brand erősségét mi mutatja?
Nyilván sokat elárul a bandáról, hogy mennyien követik a közösségi média felületein, de a lájknál többet mond a telt ház. Az Elefánt rendszerint két lemezbemutató koncertet ad egymást követő napokon, merthogy az elsőre két nap alatt fogy el minden jegy (early bird jegyek percek alatt), ezért kell a második esemény, amire plusz három nap alatt kelnek el a jegyek. Sokatmondó az is, hogy a koncerten több korosztály keveredik, idősek, fiatalok egyaránt. Sőt már a legkisebbek is ismerik őket, Szendrői Csaba énekes ma pont egy szigetszentmiklósi óvodában olvasott fel a gyerekeknek mesét, mert az óvó néni rajongó.
Fotó: Backstreet Boys Management
De pozicionálás kérdése is a brand erőssége: el kell hinned, hogy megéred a pénzed, amikor a gázsiról tárgyalsz a helyszínekkel. Szerintem az Elefánt picit alulpozicionálja magát, pedig nem kellene: itt ez a tízéves banda, rengeteget dolgoznak, jó zenét csinálnak, zseniális szövegeket írnak, nagy pénzeket költenek arra, hogy amit kiadnak a kezükből, az tökéletes legyen, van egy folyamatosan bővülő, elhivatott rajongótáboruk, amely követi őket mindenhová. Ez érték, és megvan a helye a piacon. A Covid-helyzet miatt most mind a zenész, mind a koncerthelyszín bajban van, de igyekszünk olyanok felkéréseit vállalni, akik racionális összeget mondanak a fellépti díjra. Egyszerűen tolerálnunk és támogatnunk kell ezzel egymást. Ha méltatlan a honorárium, akkor inkább nemet mondok. Bíznak bennem a fiúk, én is bennük, reméljük hamarosan helyreáll a rend!
Amikor tavaly átvette a zenekar menedzsmentjét, egy kész zenekart kapott. Mennyire szól bele a brandépítésbe?
Művészeti kérdésekbe nem szoktam belefolyni, ennek legfőbb oka, hogy öt-hat éve Elefánt-rajongó vagyok, és szerintem ők nagyon jól csinálnak mindent! Persze van, hogy kikérik a véleményemet, olyankor mindig mosolygok, mert jólesik, hogy adnak rá.
Kaposfest (fotó: BHP6619 Hrotkó Bálint)
Szerelem volt első találkozásra?
Amikor először láttam valahol, hogy Elefánt, az első gondolatom az volt, hogy milyen név már ez. Aztán belehallgattam, nagyon tetszett a zene, a szöveg, éreztem, ezekhez a fiúkhoz nekem közöm van. 2017-ben a Kaposfesten hoztuk tető alá az első közös projektünket Szendrői Csabival, ez volt a REFRAME: egy színpadra állt több zenei stílus képviselője, könnyű- és komolyzenei művészek, hogy mindenki saját stílusa szerint mutasson be jól ismert műveket. Bár nem lett folytatása, nagyon élveztük a közös munkát, nem csak mi, de a közönség is. Ezek a fiúk kivételesen igényesek. Kovács Zoltán billentyűs például civilben építészmérnök, a vizualitás az ő asztala. Önjáróak, magabiztosak, mindenkinek megvan a feladata a csapatban – jól csinálják, amit csinálnak. Szóval, visszatérve az előző kérdésre: mindig csodálattal néztem, ahogyan építkeznek és ahogyan a közönséghez szólnak, én ebbe a folyamatba nem akartam és nem is akarok belefolyni, csak részben.
Kaposváron (fotó: BHP6619 Hrotkó Bálint)
Mibe folyik bele?
Nekem a háttérországot kell biztosítanom, zenekari anyukájuk vagyok inkább, aki mozgatja a szálakat, összefogja és működteti az egészet. Ebbe minden beletartozik: feladatokat levenni a vállukról, hiszen jól jön a segítség, ha arról van szó, hogy a stúdióban meglegyen a catering, ha a sajtót, megjelenést kell intézni, videókkal kapcsolatos forgatási ügyeket rendezni, koncertet szervezni. Vagy itt vannak a szerzői jogi kérdések, az új dalok, zenék bejelentése, ezt Németh Szabolcs dobossal közösen csináljuk. Mivel az Elefántnál mindenki hozzáad az új dalokhoz (a szövegeket túlnyomórészt az Artisjus-díjas Csabi írja), tulajdonképpen mindenki szerző. Szóval, a jó menedzser mindig kéznél van, ha szükség van rá, kávét főz, ha kell, gyógyszerért szalad. És mentálisan is támogatja a művészt, amikor beüt az alkotói válság, vagy éppen rossz napja van, de a koncertnek tökéletesnek kell lennie; megértő és segít minden helyzetben. Alázat és tisztelet, szerintem ezek a kulcsszavak egy jó menedzser életében.
Fotó: BHP6619 Hrotkó Bálint
A nyitókép fotósa: BHP6619 Hrotkó Bálint
A cikk megjelenését a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala támogatta.
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!