
Hogyan válik valaki áldozattá? – az évadban utoljára látható az eSzínházon a Gina
A tanév utolsó napjaiban gondolkodjunk közösen a bántalmazásról, a felelősségvállalásról és az áldozathibáztatásról! – szól a Radnóti Színház felhívása.
Június 6-ától június 11-éig, az évadban utoljára látható az eSzínházon a Gina, ráadásul ezúttal a középiskolás osztályok számára különleges akcióval is készülnek: a pedagógusok osztálylinket igényelhetnek, amellyel az előadás az előre meghatározott napon és időintervallumban válik elérhetővé az osztályok számára.
A történetbéli Boros család tagjai konszolidált, értelmiségi, vegán étrendet követő emberek, nem is lehet róluk rosszat mondani, még akkor sem, ha a mai Magyarországon csak a kis csalások játékszabályai szerint tudnak boldogulni. Egy este, amikor áthívják vacsorára egykori barátjukat, az azóta befolyásossá vált vízilabdaedzőt, történetük nem várt fordulatot vesz. Az éjszaka közepén egy nyomozónő állít be hozzájuk, és közli, hogy fiukat, és vele együtt az egész vízilabdacsapatot letartóztatták egy kiskorú lány bántalmazási ügyében. A kisvárosban hamarosan mindenki tudomást szerez az esetről, a szülők pedig harcba kezdenek a fiú védelmében. A közvélemény azonban nem kíméletes – senkivel sem. A bűn és a felelősség kérdéseit feszegető történetben azt követhetjük végig, hogy ebben az extrém élethelyzetben a családtagok hogyan szembesülnek egymással, végeredményben pedig önmagukkal.
A Schwechtje Mihály által írt és rendezett Gina megtörtént eset alapján készült: egy élsportoló gimnazista fia csoportos szexuális abúzus elkövetőjévé válik, „beginázzák” az áldozatot és az internetre kerülnek fel kompromittáló fotók a lányról. A darab a helyzet feldolgozását vizsgálja az elkövető, az áldozat és a szülők szemszögéből.
Török-Illyés Orsolya, László Zsolt és Nagy Márk (fotó: Dömölky Dániel)
Az előadás középpontjában egy, a fiatalokat erősen érintő téma áll, éppen ezért a Radnóti Színház és az eSzínház úgy tűzi műsorra most az online változatot, hogy azt középiskolai osztályok is meg tudják tekinteni a tanév utolsó napjain. A pedagógusok úgynevezett osztálylinket igényelhetnek, amellyel az előadás az előre meghatározott napon és időintervallumban válik elérhetővé az osztályok számára.
Hajdu Lujza és Nagy Márk, a háttérben Martin Márta (fotó: Dömölky Dániel)
Az előadáshoz díjmentesen igényelhető tantermi foglalkozás is, amely egy előkészítő és egy, a megnézést követő feldolgozást foglalkozást foglal magában. A foglalkozás keretében az előadás egyes jeleneteiből kiindulva színházi, drámapedagógiai és szociodrámás formákon keresztül a fiatalokkal közösen gondolkodnak a bántalmazás, a felelősségvállalás és az áldozathibáztatás témáin. A diákokkal asszociációkat gyűjtve körüljárják, majd tisztázzák a fenti fogalmakat. A foglalkozás adott pontjain nézőből résztvevővé válnak úgy, hogy ők maguk is szerepbe lépnek, a látottakat kiegészítik fantáziájukkal, feltöltik saját buli-kultúrájukkal, tapasztalataikkal. Hol belépnek a történetbe, hol pedig kilépnek belőle és reflektálnak a legfontosabb kérdésekre: Vajon mi vezethet egy ilyen eseményhez? Hogyan válik valaki áldozattá? Hogyan kerülhető el, hogy azzá váljon? Milyen segítséget lehet ilyen helyzetben nyújtani? Kihez lehet fordulni?
-------------
Cikkeink írásához az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást alkalmazzuk.
Nyitókép: Hajdu Lujza (fotó: Dömölky Dániel)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!