Amikor a szponzorok is támogatásra szorulnak
by Szele Tamás 2022. Aug 15.

Amikor a szponzorok is támogatásra szorulnak

–  A Scandinavian Airlines System jövője

Merengve nézi az ember a rideg számokat, kimutatásokat, üzleti adatokat, és szinte látja a mögöttük lappangó kisebb-nagyobb tragédiákat, sorsfordulatokat. És az elmaradó rendezvényeket, kiállításokat, fesztiválokat is, ha olyan, valamikor bőkezű mecénásról és meghatározó nagyvállalatról van szó, mint a Scandinavian Airlines System (SAS).

(Forrás: a Stockholm CA fesztivál Facebook-oldala)

Nagylelkű támogatói voltak a kultúrának még pár éve is. A 2016-os Stockholm CA zenei fesztivál ismertetőjének tanúsága szerint: „A Stockholm és Los Angeles közötti közvetlen járattal és további tíz közvetlen útvonallal az Egyesült Államok és Skandinávia között a SAS szponzorálja a Stockholm CA zenei fesztivált. A svéd kultúra – zene, művészet, film, televízió, játék és dizájn – továbbra is kiemelkedő szerepet tölt be világszerte, több mint négy és fél millió svéd leszármazott él az Egyesült Államokban (mintegy ötszázezer Kaliforniában), és egyre több svéd költözik az Egyesült Államokba, így a svéd és az amerikai kultúra jobban összefonódik, mint valaha. A fesztivált a 7th & Hill Productions és a Golden Voice szervezésében a Shrine Expo Hall & Grounds-ban rendezik meg.”

Ez csak hat éve volt. Nem kell üzleti zseninek lenni ahhoz, hogy rájöjjünk: egy légitársaságnak nagyon is megéri a minél nagyobb, nemzetközi szinten is fontos kulturális rendezvények, de akár kiállítások támogatása is, hiszen a vendégeket is ők szállítják a helyszínre – üzlet, nem is rossz, ráadásul mindenki jól jár vele. A rendezők is, a vendégek is, a társaság is.

Szép világ volt ez, és hála a kulturális mecenatúra nagyon komoly európai hagyományának, sokat is köszönhettünk neki. Miért a múlt idő? Azért, mert a Scandinavain Airlines nem fog egyhamar szponzorálni semmit. Vannak cégek, amelyeknek használt a koronavírus-járvány (ilyen például az összes telekommunikációval foglalkozó és mikroelektronikai társaság), de a többség épp, hogy életben maradt a pandémia és az azzal járó válság idején, és vannak üzletágak, amiket tönkretett: ilyen a turizmus, a vendéglátóipar és a polgári légi közlekedés. A Scandinavian Airlines System is igen rosszul áll, és nem kizárólag a járvány miatt sodródott a csőd szélére.

Az 1980-as években, fénykorában a SAS-t egy iparági csoport a világ legjobb légitársaságának nevezte. De az olyan fapados versenytársak megjelenésével, mint a Ryanair, a dolgok kezdtek megváltozni. A vállalat az ezredforduló óta szinte folyamatosan pénzügyi gondokkal küzd, tavaly hatszázharmincnyolc-millió dolláros veszteséget szenvedett a lezárások miatt, és a bevételei csak a harmadát érik el a járvány előtti szintnek.

Svédország az elmúlt időszakban nyolcszázharmincnégy-millió dollárt injektált a légitársaságba, többek között hitelek révén, hogy megmentse a vállalatot az összeomlástól a világjárvány idején, de a kormány 2022 júniusában úgy döntött, nem támogatja tovább a céget. Most kilenc és fél milliárd svéd korona (kilencszázhetven-millió dollár) adósságot kellene részvénytőkévé átalakítania ahhoz, hogy megőrizhesse a fizetőképességét. De mit szól a helyzethez Dánia? (A svéd és a dán kormány a SAS legnagyobb részvényesei, egyaránt 21,8 százalékos tulajdonrésszel.)

A dán parlament hozzájárult ahhoz, hogy a SAS adósságának egy részét leírják, másik részét tőkévé alakítsák át, valamint új készpénzinjekciót juttassanak a vállalatnak. Ez akár harminc százalékra is növelheti Koppenhága részesedését a légitársaságban. A kormány azonban a pénzinjekció feltételéül szabta, hogy a SAS magánbefektetőket is bevonjon. Csakhogy a komoly állami részvétel az üzletben elriaszthatja azokat a nagybefektetőket és konzorciumokat, amelyek érdekeltek lettek volna abban, hogy átfogó változásokat hajtsanak végre a SAS-nál, legalábbis a Sydbank elemzője, Jacob Pedersen szerint.

(Forrás: Facebook)

Megmarad a Scandinavian Airlines System? Némi szerencsével van rá esély, de hogy egyhamar nem fogja támogatni a kultúrát, mert minden centre szüksége lesz, az egészen biztos.

Ez a légitársaság csak egy, bár nagy szponzor a csőd szélén táncoló vállalatok és világcégek közül. Hát ezért (is) nehéz feladat manapság támogatást szerezni a kultúrának.

Nyitókép: Scandinavian Airlines System (forrás: Facebook)

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕