Amikor egy „angyal-befektető” bizalmat szavaz a művészetnek
by Barcza Réka 2022. Mar 24.

Amikor egy „angyal-befektető” bizalmat szavaz a művészetnek

A Loyalty to Art célja egy fenntartható művészeti modell kialakítása.

Hamarosan akár egy kávé megvásárlásával is támogathatjuk kedvenc művészünket a Loyalty to Art nevű új kezdeményezésnek köszönhetően, amely a fenntarthatóság jegyében segít összehozni az alkotókat, az üzletembereket és a fogyasztókat.

„A pandémia kellős közepén, a nyomasztó bezártságban kezdtük a projekt megvalósítását még Art App Methodolgy néven, másik három uniós országgal – Horvátország, Görögország és Olaszország – együtt. Tavaly decemberig nem is találkoztunk személyesen, csak online” – meséli a Loyalty to Art projektmenedzsere, Kovács Andrea. Miután megnyerték az Európai Unió Kreatív Európa Kultúra programjának pályázatát, az EU feltette a kérdést: bele akarnak-e vágni a projektbe a járványügyi helyzet ellenére is? A válasz egyértelmű volt, hiszen egy nagy, lelkes, nemzetközi csapat várta tűkön ülve, hogy munkához láthasson. A megvalósításhoz két év áll rendelkezésre: a lojalitás fogalmát újradefiniáló metodológia fejlesztési és tesztidőszaka 2020-ben kedődött és 2022-ig tart. Az ötletgazda a Szimpla kert, hozzájuk csatlakozott az olasz MateraHub a görög LATRA Innovation Lab, a horvát Spotlight szervezet, a magyar Pro Progressione, valamint a szintén magyar Let it Be! art agency.

A nemzetközi konzorcium tagjai olyan üzleti tanácsadásokat és workshopokat szerveznek, amelyeken megoldást keresnek egy, a fenntartható művészetet támogató terv üzleti modelljének megvalósítására.

A projekt lényege, hogy az alkotók, a befektetők és a fogyasztók egy közösen alakítható támogatói felület segítségével működhessenek együtt. „Rájöttünk, hogy egy mobilapplikáció fejlesztése első nekifutásra túl nagy falat lenne, így más digitális platform kidolgozása felé vettük az irányt. Az igények feltárására kérdőíves felmérést készíttettünk, csaknem négyszáz résztvevővel. Az eredményekből kiderült, hogy a fogyasztók többsége nem pénzt akar visszakapni, hanem valamilyen pluszértéket, amely exkluzívvá teszi viszonyát az adott művésszel. Így jutottunk el a Loyalty to Art mottóig, amely a legjobban tükrözi az üzleti modellünket” – mondja Andrea.

Szimpla kert (forrás: facebook.com/ArtApp-Methodology)

A három szereplő között a körkörös gazdaság elvén alapuló adok-kapok zajlik: a művész azáltal, hogy közös kampányt indít üzleti partnerével, egyúttal pénzkörforgást is generál, mivel a „rajongói”, azaz a fogyasztók a kampányban való részvétellel támogatják őt. Itt nem pluszpénzt kell fizetnie a vásárlónak, hanem arról az összegről dönthet tudatosan, amelyet egyébként is elköltene valahol, és amellyel így egy művészeti projekt „közreműködőjévé” válhat. „Az Európai Unióra angyal-befektetőként tekintünk azáltal, hogy egyfajta bizalmi tőkét szavazott számunkra a metodológia kidolgozására és alapos átgondolására. Célunk, hogy akik a Loyalty to Art rendszerében költik majd el a pénzüket, jó ügyet szolgálnak, és hozzájárulnak egy fenntarthatóbb művészeti modell kialakításához, amely globális szinten is kiterjeszthető. Távlati céljaink között szerepel, hogy további országokat is bevonjunk még a projektbe.”

Ahhoz, hogy kiderüljön, miként lehet mindezt megvalósítani, nemcsak itthon, hanem a többi résztvevő országban is elkezdtek tesztelni fókuszművészekkel. A Szimpla már régóta dolgozik azon, hogy többet jelentsen egy divatos romkocsmánál: a három évvel ezelőtt indított LEMMING programjában például kezdő zenekarokat támogat koncertezési és CD-kiadási lehetőséggel. Az első, budapesti Loyalty to Art rendezvénynek is a Szimpla kert adott otthont tavaly decemberben, amelyen részt vettek a fókuszművészek is, Jónás Vera, a Launching Gagarin, valamint a Grecsó Zoltán vezette Willany Leó Improvizációs Táncszínház. A táncosok a Hiraeth márka ruháiban léptek fel, amely Lénárdt Laura nevéhez fűződik.

Az első budapesti Loyalty to Art workshop (forrás: facebook.com/ArtApp-Methodology)

„Nem csinálunk mást, mint hogy az eszmei értéket tudatosan üzleti értékként is kommunikáljuk. Szemléletmódot szeretnénk pozicionálni: a vásárló egyetlen tudatos gesztussal válhat koproducerévé művészeti eseményeknek. Reményeink szerint a jövőben ez megtörténhet akár egy üdítő vagy egy tervezői ruha vásárlásával is egy adott üzletben, amellyel együttműködésben áll a művész” – magyarázza Kovács Andrea.

Az a terv, hogy a projekt kutatási szakaszának végére a Loyalty to Art hiteles tapasztalatokon alapuló virtuális toolkit és módszertani szolgáltatást tudjon nyújtani a művészeknek, az üzleti partnereknek és a fogyasztóknak, így sok időt megspórolva mindhárom szereplőnek. Az alkotók – nemcsak itthon, hanem a részt vevő országokban is – gyakran érzik úgy, hogy egyedül kell küzdeniük a művészeti világban. Épp ezért a jövőben – amellett, hogy más országokra is kiterjesztenék a kezdeményezést – olyan online platformot hoznak létre, ahová a művész és az üzleti partner is regisztrálhat, így könnyítve meg az egymásra találást, megerősítve a művészekben, hogy nincsenek egyedül.

A borítóképet készítette: Tóth Gábor

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕