
Apokaliptikus szimfónia
Az ausztriai turné után a Zeneakadémián ad hangversenyt a MÁV Szimfonikus Zenekar.
Március 30-án Anton Bruckner Apokaliptikus szimfóniája hangzik el Christoph Campestrini vezényletével.
„Linzben minden Brucknerről szól, róla nevezték el a konzervatóriumot, ahova jártam, a koncertteremben a behívószignál is egy Bruckner-részlet – olyan ő nekünk, mint önöknek Bartók” – mondja Christoph Campestrini karmester, aki 1968-ban született Linzben, Anton Bruckner városában, a róla elnevezett Konzervatóriumban folytatta tanulmányait is, így különlegesen szoros kapcsolat fűzi a nagy osztrák zeneszerző munkásságához.
Christoph Campestrini (fotó: Werner Kmetitsch)
Tanulmányait Linz után New Yorkban, a Julliard Zeneakadémián folytatta, ahol zeneszerzést és vezénylést, a Yale Egyetemen pedig filozófiát és nyelveket tanult – anyanyelvén kívül angolul, olaszul, franciául, oroszul és spanyolul beszél. Karmesteri tevékenysége az egész világra kiterjed és mind a szimfonikus zene, mind az opera területén rendkívül aktív.
A MÁV Szimfonikus Zenekar hangversenylátogatói először 2019-ben találkozhattak vele, amikor Maxim Vengerov váratlan megbetegedése miatt ő „ugrott be”. Azóta negyedszer tér vissza a MÁV Szimfonikusokhoz 2023. március 30-án. „Különleges zenekarnak látom, az érdeklődés és a zenélés szenvedélye jellemzi a zenészeket” – mondta Christoph Campestrini a hangverseny kapcsán a Gramofon Magazinnak adott interjújában.
Anton Bruckner egy Linz melletti kisközség tanítójának fiaként papi konviktusban nevelkedett, majd maga is tanító lett és így „hivatalból” orgonált a templomban, majd a linzi Dóm orgonistája lett. Nagy kompozícióit negyven éves kora után írta. Zeneszerzőként kezdetben nem volt sikere, de rendületlenül járta a maga alkotói útját. Közel járt már hatvanadik életévéhez, amikor mind a közönség, mind a kritikusok kezdték elismerni. 1886-ban a császár személyesen tüntette ki a Ferencz József Érdemrenddel.
A Nyolcadik szimfóniát 1884-től 1886-ig komponálta. Barátaihoz írott leveleiből tudjuk, hogy az öregedés küszöbén egyfajta visszatekintésnek, összefoglalásnak szánta ezt a művet. Valóban, ez az utolsó befejezett szimfóniája, a Kilencedik töredék maradt. A partiturát átadta az általa legjobban tisztelt karmesternek, Hermann Lévinek, aki túl bonyolultnak találta, nem vállalta el a bemutatását. Bruckner elfogadta a kritikát és átdolgozta a művet, egyszerűsítette, rövidítette. Ez a második változat 1890-ben készült el, és 1892-ben mutatták be Bécsben Hans Richter vezényletével.
-------------
Cikkeink írásához az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást alkalmazzuk.
Nyitókép: Christoph Campestrini és a MÁV Szimfonikusok (fotó: Steirer Máté)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!