
„Az előadás részesének érezhetjük magunkat, mintha velünk együtt történne”
– Egy éve működik együtt a Magyar Zene Háza és az eSzínház
„Az elmúlt három évében számos színházi és zenei partnerrel dolgoztunk, vagyis van összehasonlítási alapunk ahhoz, hogy kijelenthessük: a Zene Háza koncertek közvetítéseinek valóban egyedi, közvetlen és barátságos hangulata van, amely abból is fakad, hogy megpróbálják a pódiumot és a nézőteret egymáshoz viszonyítani, közelíteni” – mondja Légrádi Gergely. Az eSzínház vezetőjével, valamint Horn Mártonnal, a Magyar Zene Háza operatív igazgatójával a Papageno készített interjút.
Egy évre nyúlik vissza a Magyar Zene Háza és az eSzínház együttműködése. Milyenek a nézői visszajelzések?
Légrádi Gergely: A vidéken és külföldön élő nézőktől gyakorta kapunk olyan leveleket, amelyek arról árulkodnak, hogy a stream remek módja a geográfiai korlátok leküzdésének. Arról nem is beszélve, hogy más élményt nyújt az online vetítés, mint az élő színház vagy koncert, illetve a nézők nem csupán szeretik, de ma már keresik azt a rugalmasságot, amit egy stream biztosít. A statisztikák pedig azt mutatják, hogy Magyarország és a világ számos pontján élő nézőink valószínűleg egyébként sem foglalnának helyet a nézőtéren, a közvetítésre azonban szívesen váltanak jegyet.
Légrádi Gergely (fotó: Rácz Gabi)
Horn Márton: Nekünk is hasonló tapasztalataink vannak. Aki lemarad egy koncertről, mert teltház miatt már nem kap jegyet, vagy mert bármilyen okból nem tudott eljönni, örül a lehetőségnek, hogy utólag online is megnézheti. De olyan visszajelzés is érkezett már, hogy annyira tetszett a nézőnek az élő előadás, hogy a koncert után megnézte felvételről is. A vidéken vagy külföldön élők pedig máshogy nem is férnének hozzá egykönnyen a koncertjeinkhez. Mi egyébként sem vagyunk egy hatalmas koncerterem. Ha ugyanannyian megnézik az online vetítéseket, mint ahányan jelen voltak az élő koncerten, már megdupláztuk a nézőteret.
LG: A zene ráadásul nemzetközi, legtöbbször még nyelvi korlátok sem merülnek fel. Sőt, nemzetek közötti is, hiszen például a nagy sikerrel vetített Snétberger Ferenc gitár- és a francia Gilles Apap hegedűművész közös produkciója, majd pedig a Muzsikás januári, élőben közvetített koncertje, amely során a legendás magyar népzenei együttes ír zenészbarátaikkal lépett színpadra, üdítő újdonság volt a mi életünkben is.
A Háznak egyébként is nagyon különleges atmoszférája van, ami szerintem a streamen is átjön.
HM: A Ház (a Magyar Zene Háza – a szerk.) önmagában egy attrakció, így számunkra az az elsődleges hogy ellátogassanak hozzánk a vendégek. Szándékosan nem zenei vagy színházi példával élve: ha valaki ellátogat egy sporteseményre, ott olyan atmoszférát élhet át személyesen a többi szurkolóval, amely a közvetítésen keresztül nem érzékelhető. A közvetítés által viszont kaphat egy olyan plusz tartalmat, amit a helyszínen nem látna. Egy meccsen parádés a hangulat, ugyanakkor jóval kevesebb látható abból, ami a pályán történik. Ugyanez érvényes egy koncertre is: a hátsó sorból a teljes színpadi kép látható, viszont a többkamerás felvételnek és a vágásoknak köszönhetően olyan részletek figyelhetők meg, amelyek élőben nem. Egyszóval mindkét megoldásnak megvan a maga relevanciája, és természetesen egyik sem pótolhatja a másikat.
Horn Márton (fotó: Mohai Balázs)
LG: Az elmúlt három évében számos színházi és zenei partnerrel dolgoztunk, vagyis van összehasonlítási alapunk ahhoz, hogy kijelenthessük: a Zene Háza koncertek közvetítéseinek valóban egyedi, közvetlen és barátságos hangulata van, amely abból is fakad, hogy megpróbálják a pódiumot és a nézőteret egymáshoz viszonyítani, közelíteni. Az Operabeavatók során például a produkció szerves része a közönség, így még a képernyők és monitorok mögött is az előadás részesének érezhetjük magunkat, mintha velünk együtt történne, egy olyan új műfajiságot hozva létre, amelyet a nézők is keresnek, sőt, talán már el is várnak egy közvetítéstől.
A teljes interjú ide kattintva olvasható.
Lásd még:
Magyar Zene Háza – zenés oázis a Ligetben
„Hiszünk a független színházban”
– Átadták az eSzínház Fesztivál díjait
Huszonegy ország – kilenc nap – tizenhárom előadás
Adni jó!
Interjú Légrádi Gergellyel, az Oppenheim Ügyvédi Iroda alapító partnerével
„Nyarat csinálunk a Magyar Zene Házával”
– Interjú Batta Andrással és Horn Mártonnal
Nyitókép: A Magyar Zene Háza (fotó: Mohai Balázs)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!