by artisbusiness.hu 2024. Feb 06.

Az Ír Nemzeti Galéria megnyitásának 160. évfordulója alkalmából bemutatták az intézmény egyik új szerzeményét

A műtárgyvásárlást az Ír Nemzeti Galéria mecénásai is támogatták

Az Ír Nemzeti Galéria 1864-ben nyitotta meg kapuit. Mint a legtöbb múzeum Dublinban, ez is ingyenesen látogatható. A megnyitás 160. évfordulója alkalmából mutatták be Harry Clarke The Enchantment of Bottom by Titania (1922) című alkotását: a műtárgy beszerzését az ír kormány Turisztikai, Kulturális, Művészeti, Gaeltacht, Sport és Média minisztériuma támogatta, az Ír Nemzeti Galéria ír művészet patrónusaival együtt. [A Gaeltacht egy ír szó, amely az ír nyelvű régiókat jelöli – a szerk.]

A galéria ad otthont az ír nemzeti művészeti gyűjteménynek, amely ír és nemzetközi művészek munkáit őrzi: a páratlan kollekció hat évszázadot és számtalan műfajt ölel fel, a lélegzetelállító klasszikus remekművektől kezdve a kortárs alkotásokig. Mintegy 14 ezer műtárgy, köztük olajfestmények, rajzok, bútorok és szobrok találhatóak a gyűjteményben. A galéria a művek megőrzésével és új művek beszerzésével ápolja a nemzet művészeti gyűjteményét. Az intézmény továbbá különféle programok szervezésével, közösségi szerepvállalással, oktatással és ismeretterjesztő munkával járul hozzá a művészetek népszerűsítéséhez. 

Harry Clarke: The Enchantment of Bottom by Titania, 1922 (forrás: Christie's)Harry Clarke: The Enchantment of Bottom by Titania, 1922 (forrás: Christie's)

Mindez mecénásaik segítségével válik lehetővé: ők azok, akik felismerték a jelentőségét a művészetek és a kultúra társadalomra gyakorolt hatásának. Minden patrónus egyedi és személyre szabott, exkluzív előnyöket élvezhet a Friends of the National Gallery of Ireland (Az Ír Nemzeti Múzeum Baráti Köre) programmal járó kiváltságoknak köszönhetően. Továbbá minden mecénás hozzájárul új műalkotások beszerzéséhez és a galéria számos más területének finanszírozásához. 

Az Ír Nemzeti Galériát William Dargan alapította saját vagyonából 1854-ben: ettől a pillanattól kezdve a mecénások döntő szerepet játszanak az intézmény történetében. A Nobel-díjas ír drámaíró, George Bernard Shaw „ifjúsága dédelgetett menedékhelyeként” emlékezett meg a galériáról. Olyannyira szerette az intézményt, hogy halála után hagyatékából a posztumusz jogdíj egyharmadát a galériára hagyta.

Az Ír Nemzeti Galéria (forrás: visitdublin.com)Az Ír Nemzeti Galéria (forrás: visitdublin.com)

Az Ír Nemzeti Galéria öt opciót kínál azok számára, akik támogatni szeretnék az intézményt: az Irish Art Patron címet viselő mecénások az ír művészet patrónusai, akik az ír művészektől származó alkotások beszerzését szponzorálják, és létfontosságúak a galéria számára. A programhoz már évi ötszáz euró befizetésével lehet csatlakozni. A Curators’ Circle Patron évi 1500 euró, a Director’s Circle Patron évi 5000 euró, a Dargan Circle Patron program pedig évi 10 ezer euró befizetésével érhető el.

Az Ír Nemzeti Galéria (forrás: az Ír Nemzeti Galéria honlapja) Az Ír Nemzeti Galéria (forrás: az Ír Nemzeti Galéria honlapja)

Ahogy lapunkban korábban már beszámoltunk róla, Írország kulturális életének egyik legfontosabb támogatója a kormányzat, ami az összes finanszírozás megközelítőleg 50-60 százalékát teszi ki. Az összeg nagy része különböző kereskedelmi bevételi forrásokból származik, például jegyeladásokból, bérbeadásból befolyó bevételekből, díjakból, szponzorációból és adományokból. A kulturális szektor teljes bevételének megközelítőleg 5-10 százalékát jelentik a vállalati szponzorációból, tagdíjakból és adományokból származó bevételekÍrországban a kulturális szponzoráció az 1980-as években kezdett mindennapossá válni, a 2000-es évek óta pedig egyre kifinomultabbá lett. Ennek hátterében a vállalatok stratégiai marketingtevékenysége, a társadalmi felelősségvállalás szerepének és a vállalatok kommunikációs tevékenységének felértékelődése áll. A szponzoráció fontos eszköz egy vállalat tárházában, aminek segítségével megszólíthatja a fogyasztókat és befektetőket is. Azok a vállalatok, amelyek szponzorálják a művészeteket, céljuknak tekintik, hogy szoros kapcsolatot építsenek ki a különböző művészeti ágak célközönségével, többek közt helyszínek, kiállítások és művészeti fesztiválok támogatásán keresztül. Mindez hozzájárul a szponzorok láthatóságának növeléséhez is.

(forrás: az Ír Nemzeti Galéria honlapja, LinkedIn)

Lásd még:

Művészet és üzlet Írországban

Vállalati együttműködést kötött az Ír Nemzeti Galéria és az Arthur Cox 

Ír parádé, zene, pubok és a zöldbe öltözött Budapest

Business to Arts

Nyitókép: az Ír Nemzeti Galéria (forrás: az Ír Nemzeti Galéria Facebook-oldala)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!