
Az örökség újraírása
– Az olasz város, amely kulturális fővárosi titulusa után is formálja Európa művészeti térképét
Matera korábban is különleges turisztikai célpontnak számított az UNESCO Világörökség részevé vált Sassi-negyedével. A kulturális fővárosi cím azonban stratégiai lehetőséget kínált a város újrapozícionálására: olyan turisztikai desztinációvá szerettek volna válni, amely a helyi közösségek és kisvállalkozások aktív részvételére épít. Sikerrel jártak, sőt: azóta újabb nagyszabású kulturális projektbe vágták a „fejszéjüket”.
Matera története a megújulás tökéletes példája: a történelmi Sassi városrész rehabilitációjával 1993-ban elnyerték az UNESCO Világörökség címet. A turisták száma tehát már 2019 előtt is jelentős volt a mediterrán településen (2012 és 2017 között jelentős kiugrást tapasztaltak a helyiek). Matera azonban nem kívánt a tömegturizmus áldozata lenni.
Különféle tematikus, kulturális és gasztronómiai útvonalakat hoztak létre – ezeknek köszönhetően a turisták a kevésbé frekventált városrészekbe is ellátogattak, vagyis két legyet ütöttek egy csapásra: egyfelől elkerülték, hogy a nevezetesebb területeken tömeg alakuljon ki, másfelől egyenlőbb gazdasági hasznot biztosítottak a különböző területeknek.
A városvezetés és a Matera 2019 Alapítvány kiemelt figyelmet fordított az innovatív turisztikai modellekre. Ezek közül az egyik legsikeresebb az „albergo diffuso” rendszer bevezetése volt: a hagyományos szálláshelyek helyett – központilag menedzselt irány mentén – történelmi épületekben, barlanglakásokban alakítottak ki szálláshelyeket.
Természetesen a kis- és mikrovállalkozások is profitáltak a megnövekedett nemzetközi figyelemből. A helyiek ügyesen éltek a lehetőséggel: a kulturális főváros évében nyílt kisebb kávézók, kézműves portékákat kínáló helyek, dizájnboltok közül több még ma is működik. A sikerhez minden bizonnyal hozzájárultak a városvezetés indította vállalkotásfejlesztő képzések is. Azzal pedig, hogy nem csak a nagy szolgáltatók részesültek a haszonból, a város lakosságának hozzáállása is pozitív maradt. Nem véletlen, hiszen számos kérdésben kikérték a véleményüket, a fejlesztések során figyelembe vették, hogy élhető maradjon a város az ott lakóknak is.
A kulturális fővárosi program egyik legfontosabb célkitűzése volt, hogy ne csak a látogatók számára vonzó eseményeket hozzon létre, hanem ösztönözzék a helyi közösség aktív részvételét is. 2019-ben – iskolák, egyetemek és civil szervezetek együttműködésével – számos oktatási program indult. A kezdeményezések célzottan a helyi fiatalokat szólították meg: szerették volna, ha a tizen-, huszonévesek jobban megismerik Matera kulturális örökségét, emellett a kreativitásukat is fejleszthetik. Műhelymunkákat, művészeti táborokat szerveztek, közösségi projekteket indítottak a fiatalok ösztönzésére, hogy alkotókként is legyenek jelen a város kulturális életében.
Felújított intézmények, különleges terek és egy innovatív alkotóműhely
Az olasz Nemzeti Képzőművészeti Múzeumnak otthont adó Palazzo Lanfranchi Matera egyik legjelentősebb történelmi épülete. A 2019-es programsorozatnak köszönhetően átfogó felújításon esett át: új állandó és időszaki kiállítótereket alakítottak ki, multimédiás bemutatóeszközöket szereztek be, dolgoztak az akadálymentesítésen, és korszerű, látogatóbarát szolgáltatásokat vezettek be.
Megújult az egykori föld alatti tufakőfejtő is: a Casa Cava ma Matera egyik legkarakteresebb kulturális központja, egyedülálló koncert- és rendezvényhelyszín. Számos komoly- és kortárs zenei programot, színházi előadást, workshopot, filmvetítést és kiállítást tartottak és tartanak ma is a korszerű technikával felszerelt, mintegy kilencszáz négyzetméteres térben. A Casa Cavát a helyi közösség és egy nonprofit konzorcium üzemelteti, saját bevétel és nemzetközi együttműködések révén fenntartható módon.
Egy régi kőbánya átalakítása révén jött létre a Cava del Sole, Matera új, nagy kapacitású szabadtéri kulturális színtere, amely a legnagyobb eseményeknek – többek között a nyitó- és záróceremóniának – adott otthont. A körülbelül hétezer férőhelyes amfiteátrum színpadát teljes körűen fejújított technikai infrastruktúrával alakították ki, helyet kaptak még itt öltözők, kialakítottak parkolókat is. A Cava del Sole jelenleg is működik, főként nyári koncertek, fesztiválok, nagyobb szabású színházi és zenei események helyszíneként.
A Matera 2019 egyik leginnovatívabb és leghosszabb távon működő öröksége az Open Design School (ODS). Nemcsak fizikai alkotótér, hanem megtestesült szemléletmód is: nyitott platform, ahol a dizájn, az építészet, a digitális technológiák és a társadalmi részvétel találkozik. A cél nem csupán kiállítások és kulturális terek létrehozása, hanem közös gondolkodás a városról és annak fejlődéséről.
Az alkotóműhelyt már a kulturális évre készülve, 2016-ban – a Fondazione Matera-Basilicata 2019 alapításakor – létrehozták. Olyan interdiszciplináris alkotói teret álmodtak meg, ahol helyi és nemzetközi szakemberek – tervezők, építészek, kurátorok, mérnökök és kulturális szereplők – együtt dolgozhatnak a város kulturális infrastruktúráján, eseményeinek formálásán, a felvetődő problémákra pedig innovatív megoldásokkal szolgálhatnak. A Casino Padula épületében helyet kapott központ workshopoknak, előadásoknak ad otthont.
Az ODS munkatársai részt vettek konkrét installációk és terek (így például ideiglenes színpadok, pavilonok, látogatói útvonalak) tervezésében is. 2019 után az ODS önálló szakmai örökséggé vált, nemcsak helyi kreatív műhely, hanem nemzetközi referencia és remek példa arra, hogyan kapcsolható össze a közösségi tervezés, a művészet és a városfejlesztés a kulturális fenntarthatóság jegyében.
A Materia-Basilicata Foundation 2019-es alapvető költségvetése körülbelül 52 millió euró volt. Az eredetileg 52,3 millió euróra tervezett büdzséből ténylegesen 34,8 milliót fordítottak a kulturális év programjainak megvalósítására, 8,8 milliót az adminisztrációra, és 9 millió eurót a kommunikációra költöttek. A teljes költségvetés mintegy 6–14 százalékát a privát szféra fedezte, azaz nagyjából 3–7,3 millió eurót magánforrásból finanszíroztak. Hozzájárultak a költségvetéshez nagyobb cégek, márkák és kisebb helyi vállalkozások tulajdonosai is. A főszponzor a Telecom Italia, az ország legnagyobb telekommunikációs szolgáltatója volt. A városban megvalósított turisztikai célú ingatlanbefektetések összértéke meghaladta a 30 millió eurót, ezek közvetett gazdasági hatása pedig 55,5 millió euróra becsülhető. Számos új, innovatív startup és projekt indult már a 2019-et megelőző években: a kreatív és kulturális vállalkozások száma kétszeresére nőtt 2015-től. Az MCCD2026 induló költségvetése körülbelül 700 ezer euró. Matera önkormányzata és a Matera–Basilicata 2019 Alapítvány összesen 500 ezer eurós támogatást nyert el – ebből finanszírozzák a program szakmai és szervezeti megalapozását. A maradék 200 ezer euró pedig magántámogatóktól érkezik. |
Tervekből nincs hiány: Matera, az interkulturális találkozóhely
A Matera 2019 lendülete nem hagyott alább, sőt! A mediterrán térség kulturális közösségeinek bevonásával programot indítottak: a Terre Immerse program keretein belül jövőre – a marokkói Tetouan városával közösen – a Mediterrán Kultúra és Párbeszéd Fővárosa („Matera, Capital of Culture Dialogue 2026”, röviden: MCCD2026) lesz a település.
A Terre Immerse (Elmerült földek) címet viselő 2026-os pályázati program a Földközi-tenger térségének mély kulturális és történelmi kapcsolatait helyezi középpontba – még olyan területeken is, amelyeknek nincs közvetlen tengeri kapcsolata. Matera célja összekapcsolni Dél-Olaszország és más mediterrán térségek közösségeit, ezért jövőre számos – a város örökségéből inspirációt merítő – művészeti fesztivál, filmvetítés és előadás várja a látogatókat.
A 2019-es kezdeményezés során újjáépített kulturális terek, valamint a digitális infrastruktúra (online archívumok, digitális turisztikai platformok) mára állandó erőforrássá váltak. Ezeket az eszközöket a MCCD2026 is használja. A projektekben érintett digitális laborok (például a MateraHub) nem csupán egyetlen évre készültek, hanem jövőorientált regionális központként működnek.
Az esemény központi eleme ezúttal is a helyiek aktív részvétele. Mindenki számára nyitott fórumokat szerveznek, ezekkel szeretnék felerősíteni a városlakók hangját, és arra ösztönözni őket, hogy legyenek aktív részesei a programsorozatnak. Mindez és a mediterrán városokkal kialakított partneri kapcsolatok azt mutatják, hogy a nemzetközi együttműködések nem csak megmaradtak, hanem tovább bővültek – bemutatva, milyen sokféle új kapcsolati és üzleti hálózat épült.
Matera tehát távolról sem zárta le a 2019-es programsorozatot, hanem újraformálta annak szellemiségét az MCCD2026 projektben: a mediterrán kultúrák közötti párbeszéd során nemzetközi művészek, helyi közösségek és kulturális szereplők működnek együtt, például kiállítások, közösségi installációk, különböző műhelymunkák során.
Az MCCD2026 szervezőinek célja, hogy hangot adjanak a mediterrán térség belső, gyakran perifériára szorult területeinek, hogy maradandó értéket teremtsenek, párbeszédet kezdeményezzenek, és új kapcsolatokat építsenek. Szeretnék, ha a városuk lenne a híd, amely összeköti Európát, Afrikát és a Közel-Keletet. Vallják, hogy a kultúra az a tér, ahol az átalakulás elindul – és ahol a közös jövő gyökerezhet.
Az eredeti cikk a 2025 szeptemberében kiadott, Olaszország kulturális és üzleti életével foglalkozó nyomtatott lapszámunkban jelent meg.
Nyitókép: Matera (a nyitókép és a cikkben szereplő fotók forrása a Pixabay)
Lásd még:
Itália – a művészet otthona – Bemutattuk olasz lapszámunkat
Alpesi hegyek és napsütötte partszakaszok ölelésében – Barangolások Észak-Olaszországban
Közép-Olaszország – Itália szívében az idő nem siet
Dél-Olaszország – Ahol a kultúra nem múzeum, hanem életforma
Róma – a város, amelynek már kétezer éve is milliónyi lakosa volt
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!


A Sassi városrész Materában
Matera
Matera


