by Láng Dávid 2024. Jan 26.

„Azt tanítjuk meg, ami a való életben vár a résztvevőre az egyetem vagy az OKJ-s képzés után”

– Másfél év alatt 36 online kurzust hirdetett meg a SKVOT Magyarországon

Művészetmenedzsment, videóvágás az alapoktól, filmrendezés kezdőknek, színházi dramaturgia a gyakorlatban – csak néhány példa azok közül, amiket a SKVOT kínál online kurzus formájában a kreatív szakmák iránt érdeklődőknek. A cég hirdetéseibe az utóbbi időben nehéz nem belefutni a közösségi médiában, ezért kíváncsiak voltunk rá, kik állnak mögötte, mennyire adnak versenyképes tudást a hagyományos képzésekhez képest, és mekkora bővülési potenciált látnak még a piacon. Kérdéseinkre Havasi Eszter, a SKVOT Magyarország Production csapatának vezetője válaszolt.

Mikor és hogyan jött a vállalkozás alapötlete?

A Laba 2015-ben indult Ukrajnában, majd pár év, rengeteg sikeres kurzus és számtalan elégedett résztvevő után elkezdett Közép-Kelet-Európában terjeszkedni. Magyarország volt az első külföldi piac 2020-ban. A Laba Groupon belül több brand létezik, nemcsak Magyarországon, hanem külföldön is. A SKVOT brandet 2022. őszén indítottuk el Magyarországon, és a kreatív szakmák, például a reklám, a dizájn, a film, az animáció iránt érdeklődőket célozzuk meg. Laba márkanév alatt üzleti témákban – menedzsment, HR, marketing, sales, pénzügy, szoftverek – szervezünk kurzusokat. Robot_dreams néven futó brandünk IT-fókuszú kurzusokat kínál az érdeklődőknek. A 2023-as év végén pedig elindítottuk Magyarországon a negyedik brandünket, a Vocabulabát, amelyen szakmai idegen nyelvű kurzusokkal foglalkozunk.

A Production csapat (fotó: Hype Productions)A Production csapat (fotó: Hype Productions)

Kikből áll a tulajdonosi kör, hány tagú a csapat?

A Laba Group nemzetközi tulajdonban áll, a magyar piacon jelenleg körülbelül 70 ember dolgozik a háttérben – a menedzsmenten kívül – négy nagyobb részlegre bontva, mint például a Production vagy a Sales csapat. Vannak azonban olyan folyamatok, amelyeket a magyar csapat előkészít, az ukrán csapat pedig kivitelez, ezek közé tartozik a marketing- és a kreatív ügynökségi munkák.

Milyen hatással volt a háború az ukrajnai anyacég (és ezen keresztül a magyarországi csapat) tevékenységére?

Okozott nehézségeket, ezt nem szeretnénk tagadni. Optimalizálnunk kellett folyamatokat, olyan problémákat kellett rendeznünk, amelyekről nem gondoltuk volna, hogy felmerülhetnek, meg kellett tanulnunk önállóan döntéseket hozni, valamint több mint 60 ember áttelepítésében segítettünk. Bizonyos értelemben gyorsan kellett „felnőnünk”. A megpróbáltatások gyakran lehetőséget adnak arra, hogy erősebbé váljunk, ez történt itt is.

Hogyan dől el, milyen kurzusokat indítanak és kiket kérnek fel előadónak?

Előadóink minden esetben a hazai reklám- és kreatív-szcéna elismert és sikeres képviselői, olyan szakemberek, akik mögött több éves gyakorlati tapasztalat van az adott területen. A kurzusok témáinak kiválasztását részletes piac- és marketingkutatás előzi meg, ahol felmérjük a opciókat, figyeljük a trendeket. Az itt megszerzett adatok segítenek tisztább képet kapni a piaci helyzetről és lehetőségekről. A többlépcsős tervezésünkbe beletartozik egy előzetes pénzügyi modellezés is, ahol üzleti szempontból is vizsgáljuk az adott témát. Igyekszünk megtalálni azokat a területeket, ahol olyan kurzusokat készíthetünk, melyek során a résztvevők hasznos és alkalmazható tudást szereznek meg, hogy később a magyar piacon kamatoztatni tudják a nálunk megtanultakat. Emellett vannak olyan képzéseink is, ahol „niche” témákat, „hobbi” kurzusokat is fejlesztettünk, ilyen például a Társasjátékfejlesztés és a Cosplay Design.

Ki a célközönség? Kimondottan a Z és Alfa generáció képviselőit célozzák meg, vagy idősebbeket is?

A SKVOT esetében elsősorban az Y és Z generációt célozzuk meg, de természetesen vannak olyan kurzusaink, amelyek kiegészíthetik a már megszerzett tudást bármelyik korosztály számára, vagy megalapozhatják az Alfa generáció jövőbeni szakmai fejlődését is.

Kifejezetten erős a közösségimédia-jelenlétük. Kizárólag online hirdetések útján toboroznak, vagy vannak ebben együttműködő partnereik?

Elsősorban BTL eszközökkel dolgozunk. PPC gépezetünk figyelemre méltó a magyar piacon, egy hatalmas csapat dolgozik a kampányaink hátterében. Emellett igyekszünk még ennél is jobban kiépíteni a közösségimédia-elérésünket, növelni a kommunikációt a felületeinken. Brandkampányok és más együttműködések eddig nem voltak fókuszban, 2023-as célunk egy erős kurzusportfólió építése volt. Idén azonban már rengeteg tervünk van az ilyen projektek terén, ezek segítségével szeretnénk több lábon állni és nagyobb betekintést adni a SKVOT világába.

Mennyire ad versenyképes tudást egy online képzés egy hagyományoshoz (például OKJ-s tanfolyam vagy akár egyetemi szak) képest?

A mi kurzusaink főképp rövidebb, karrier-előmozdító, skillfejlesztő képzések. Az elmúlt évben „profession”, azaz hosszabb – 25-35 alkalmas – kurzusokba kezdtünk, hogy ezek során mélyebb tudásra tegyenek szert a résztvevők. Mindezek ellenére OKJ-s vagy akár egyetemi képzésekkel nem tudunk, de nem is szeretnénk versenyezni. Emellett természetesen fontos célnak tekintjük, hogy gyakorlati szakemberektől szerzett, naprakész tudást adjunk át, amit az egyetemi képzések sajnos sokszor még ma isnehezen tudnak megadni. Úgy tudnám definiálni, hogy megtanítjuk azt, ami a való életben vár a résztvevőre az egyetem vagy OKJ-s képzés elvégzése után. Legyen ez akár portfólióépítés, videóvágás, pénzügyi modellezés vagy prezentációkészítés.

Hogyan lehet személyes jelenlét nélkül elsajátítani az olyan erősen gyakorlatorientált szakmákat, mint például a filmrendezés, a jelmeztervezés, a fotográfia?

Ahogy említettem, kurzusaink nem hivatottak OKJ-s vagy többéves egyetemi képzéseket helyettesíteni, nehéz is összehasonlítani azokkal, hiszen teljesen más a céljuk. Természetesen nem tudjuk felvenni a versenyt a Színház- és Filmművészeti vagy más művészeti egyetemmel, de olyan gyakorlati alaptudást adunk át, amely segítségével résztvevőink magabiztosan léphetnek ki a piacra. Ez a tudás akár elég is lehet azoknak, akiknek kiegészítő készségre van szükségük, például egy socialmedia-menedzsernek aki a telefonjával videókat forgat. A képzések során sok esetben alkalmazunk interaktív workshopokat, kérdezz–felelek órákat, emellett minden kurzus velős részét képezik a házi feladatok, amelyekre az oktatók személyes visszajelzést adnak, ezzel is elősegítve résztvevőink fejlődését és tanulását. A technológia fejlődésével sokkal több mindent lehet online tanulni, mint azt korábban valaha is gondoltuk volna. Ha az előadónak és a résztvevőnek is van webkamerája, akkor nagyjából minden olyan tudást el tudunk sajátítani, amit egy tanteremben is. Kivéve természetesen azokat a témákat, amelyekhez nagyon speciális, csak iskolai keretek között használható berendezésekre van szükség.

Van-e vizsga a végén, vagy más elvárás, ami a kurzus sikeres teljesítésének feltétele?

A sikeres teljesítés nem függ vizsgától. A Laba márkánknál vannak olyan kurzusaink amelyek nemzetközileg elfogadott akkreditációval rendelkeznek, mint például a Projektmenedzsment (PMI). Ezek esetében le is vizsgázhatnak a résztvevők, kimondottan erre készítik fel a őket. SKVOT barndünknél a képzés sikeres teljesítése a beadott házi feladatok százalékától és/vagy az azokra kapott pontszámoktól függ. A házi feladatokat a kurzus oktatója ellenőrzi és véleményezi. Résztvevőink a kurzus elvégzéséről tanúsítvány kapnak.

A kurzus elvégzéséről milyen igazolást adnak?

A résztvevőink a kurzus elvégzéséről tanúsítványt kapnak, a házi feladatok százalékos és/vagy pontszámos teljesítése alapján. A házi feladatokat a kurzus oktatója ellenőrzi és véleményezi.

Forrás: SKVOT MagyarországForrás: SKVOT Magyarország

Mekkora értéke van ennek például egy önéletrajzban?

Tapasztalataink szerint manapság a „papír” egyre kevésbé fontos, résztvevőink a valós piaci know-how-ra kíváncsiak, mi ezt a tudást adjuk át a képzéseinken.

Végeznek-e utánkövetést a megszerzett tudás hasznosításáról?

Jelenleg nem követjük célzottan, hogy a résztvevőkkel mi történik a képzés után, viszont minden kurzusnak van egy saját Discord csoportja, amit azzal a céllal hozunk létre, hogy a résztvevőknek legyen lehetősége networkingre, tapasztalatmegosztásra. Ezek a csoportok a képzés vége után is aktívak, rengeteg esetben látunk szívet melengető sztorikat és kurzus utáni együttműködéseket a résztvevők között. A visszajelzések alapján pedig azt látjuk, hogy a képzések szignifikáns mértékben segítik a résztvevőket karrierjük előmozdításában.

Forrás: SKVOT MagyarországForrás: SKVOT Magyarország

Hányan teljesítettek eddig sikeresen kurzust önöknél? Mekkora az átlagos létszám tanfolyamonként?

Magyarországon a 2020-as indulás óta közel 14 ezer résztvevő tanult kurzusainkon. A létszám nagyban függ a kurzus témájától, hosszúságától, komplexitástól, átlagosan 30-40 résztvevővel számolunk, adott esetben létszámlimitet is bevezetünk, azért, hogy hallgatóink a képzés során semmiben ne szenvedjenek hiányt. Mindezek ellenére volt már olyan képzés is, ami több mint 80 fővel indult. Fontosnak tartom kiemelni, hogy a minőség minden esetben elsődlegesen fontos számunkra, ezért amennyiben a kurzus témája megköveteli, szakmai mentort vonunk be, hogy biztosak legyünk abban: mindenki időben megkapja a megfelelő figyelmet.

Content Production oktatásszervezésért és tananyagfejlesztésért felelős csapatunk, valamint Client Service csapatunk azért dolgozik, hogy kiváló terméket, tanulási lehetőséget, kiemelkedő szolgáltatást és élményt nyújtsunk a résztvevők számára. A mi Unique Selling Pointunk (USP), az élő, online, gyakorlati tudásátadás magyar nyelven, hazai szakértőktől, személyes támogatással és visszajelzéssel minden egyes diák számára. Ebben különbözünk az olyan online edukációs platformoktól, mint a Udemy, illetve a Coursera.

Milyen lábakon áll az üzleti modell? A részvételi díjakból kitermelik a költségeket, vagy vannak más bevételeik is?

Elsődleges bevételi forrásunk az online tanfolyamok értékesítése, amelyek kezdőtől haladó szintig várják a részvevőket, és különböző témákat fednek le az üzleti, kreatív, informatikai, legújabban pedig a nyelvtanulás területén. Bevételünk két másik pillére az előfizetéses modell, valamint a vállalati partnerség és a B2B értékesítés. Előbbi esetében a cégek éves előfizetési csomagokat vásárolnak, így az adott évben bármelyik tanfolyamunkra jelentkezhetnek kedvezményes áron. Ez a modell biztosítja a vállalatok számára a tanfolyamok széles választékához való hozzáférést, elősegítve alkalmazottaik folyamatos fejlődését. Utóbbi vonatkozásában a cégek igényeihez és kéréseikhez igazított, iparágukra szabott megoldást, képzést tudunk kidolgozni és nyújtani.

Mekkora bővülési potenciált látnak még, tervezik-e tovább növelni a kurzusok/hallgatók számát, esetleg nyitni a külföldi piac felé is?

A SKVOT Magyarország indulása óta összesen 36 kurzust fejlesztett ki és indított el a piacon. Természetesen továbbra is azon dolgozunk, hogy lehetőségeinkhez mérten még több minőségi kurzust készítsünk, kiváló előadókkal, egyedi témákban, ezzel segítve a hazai kreatívipar innovációját. A Laba Group nem titkolt célja, hogy Európa, majd a világ legismertebb és legsikeresebb online oktatási platformjává váljon. Ezen az úton halad a cég, hiszen az ukrán és a hazai piacon kívül jelen vagyunk például Csehországban, Lengyelországban – e két területen a SKVOT márka is megtalálható –, Romániában, Törökországban és Németországban. Európán kívül az USA-ban is jelen vagyunk, elvtr néven, és a nyugat-európai terjeszkedés a következő nagy mérföldkő.

Lásd még:

Kurátor a kortárs művészetekben címmel tart élő, online kurzust Petró Zsuzska művészettörténész

Nyitókép: Havasi Eszter, a SKVOT Magyarország Production csapat vezetője (fotó: Hype Productions)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!