by Jankó Judit 2022. Dec 15.

Befogadó, sokszínű és bizalomra épülő vállalati kultúra

Vállalati művészeti projekt kategóriában a KPMG nyerte az Art is Business Díjat

A kuratórium a cég Váci úti irodaházának előcsarnokában és konferenciatermében rendezett, a Pride hónaphoz kapcsolódó kiállításért ítélte oda az elismerést. A tárlat a „Befogadás, sokszínűség és méltányosság” kérdéseit járta körül öt magyar képzőművész munkáinak segítségével.



A KPMG alapértékei közé tartozik a befogadó vállalati kultúra megteremtése. Globális törekvései között szerepel a környezeti, társadalmi és irányítási (azaz ESG) célkitűzéseit tartalmazó úgynevezett Our Impact Plan, amely négy fő pillérre – bolygónk, az emberek, a fejlődés és az irányítás/vezetés – épül. A cégnél fontosnak tartják tehát olyan cégkultúra és légkör megteremtését, amely a bizalomra épül és ahol minden munkatárs képes kibontakozni, ezáltal sikereket elérni. A befogadó, sokszínű és bizalomra épülő vállalati kultúráért azonban naponta kell tenni, akár más-más terület megerősítésével. A KPMG-nél ezt minden szinten napirenden és szem előtt is tartják, így például idén nyáron a Pride hónaphoz kapcsolódóan egy programsorozattal hívták fel a figyelmet az LMBTQ+ befogadás és a nyitott vállalati kultúra fontosságára.

„A hónap során sokféle átélhető aktivitással vontuk be kollégáinkat egy közös gondolkodásba – avat be Liptay Gabriella, a cég marketing és kommunikációs igazgatója a részletekbe. – Helyi programjaink egyik kiemelt eleme, munkavállalói márkaértékeink megerősítése, a Come as You are művészeti kiállítás volt, amelyet a KPMG budapesti székházában nemcsak a munkatársak tekinthettek meg, de időszakosan külső érdeklődők számára is megnyitottunk. A jelenlegi – válságokkal terhelt – világban az emberek talán hajlamosabbak bezárkózni, és úgy tűnik, kevésbé nyitottak az egyes csoportok különbözőségeire. Az edukáció és az információmegosztás elengedhetetlen ezekben a helyzetekben. Come as You are kiállításunk az LMBTQ+ elfogadásáról szóló párbeszédhez kívánt hozzájárulni. A kezdeményezés cégünk egyik Budapesten székelő globális – sok kultúrát és országot képviselő – részlegétől, a KPMG Global Services területről érkezett, külön köszönet érte vezetőjének, Erik DiPaolo CEO és Senior Partnernek, aki motorja és támogatója volt a programnak.”

A kortárs művészek alkotásaiból készült tárlat organikus módon segített megmutatni más-más nézőpontokat, valamint a vizuális kultúra sokszínűségének erejével hívta fel a figyelmet a befogadás fontosságára. Az alkotások közel egy hónapig voltak láthatók a KPMG recepciójának és konferenciaterének folyosóin és közös előtereiben. A programsorozat részeként szervezett online webináriumon pedig Boros Lilla kurátorral és az egyik alkotóval, Ábel Tamás üvegművésszel beszélgetett a KPMG két munkatársa, Gabriel M. Santucci, marketingmenedzser, a program hazai kitalálója és megvalósítója, valamint Liptay Gabriella marketing- és kommunikációs igazgató. A beszélgetés során a kiállítás megszólító erejéről, a sokszínűség kulcsszerepéről is szó esett, illetve a webinárium során művészeti szakemberekkel körbejárták a versenyszféra és a művészet kapcsolatát is. A KPMG dolgozói számára nem ismeretlen élmény műtárgyakkal együtt létezni, mert az épület számos helyiségében, főképp a tárgyalókban jó nevű művészek festményei, grafikái lógnak a falakon, ezek részben egy korábban létrehozott gyűjtemény darabjai. De ez az időszakos kiállítás most más célú, más tárgyú és nem klasszikus installálású volt. „A projekt legbonyolultabb része a tér- és időfaktor volt – mesél a nehézségekről Gabriel M. Santucci. – Az irodaház nem igazi kiállítási tér, bele kellett álmodni a tárlatot, jól elhelyezve az alkotásokat, a másik tényező pedig az idő volt: mindössze egy hónap állt rendelkezésünkre a teljes kiállítás összeállítására. Egy, az irodai szabályoknak, követelményeknek megfelelően kialakított »sima« tér menő »galériává« alakítása nem kis fejtörést okozott, de azt hiszem, sikerült. A KPMG vezetőségének folyamatos támogatása is bizonyította a téma iránti valós elköteleződést, és mindez példamutatóan zajlott végül.”

A művészek kiválasztásában és a tematika kifejtésében szakmai partnerként a The Space Contemporary Gallery vezetője, Bérczi Linda, valamint a kiállítás kurátora, Boros Lilla működött közre. A cég globális és lokális ESG stratégiai üzeneteit szem előtt tartva, természetes módon kapcsolták össze a különböző művészeti területekről érkező, eltérő műfajokban alkotó öt magyar művész – Ábel Tamás üvegművész, Benczúr Emese képzőművész, Benyovszky-Szűcs Domonkos festőművész, Bielik István fotográfus és Juhász Kinga festőművész – más-más problémára reflektáló műveit.

Ez volt az egyik első olyan alkalom, amikor a KPMG Váci út 31. alatti székházában profi kortárs művészeti kiállítást rendeztek a nagyközönség és a dolgozók számára. Korábban is szerveztek már tárlatokat, de azok főképp a kollégák alkotásait mutatták be. A Come as You are tárlat munkáit a csaknem egy hónap alatt az épületben dolgozó munkatársak többsége látta, becslések szerint legalább hetven-nyolcvan százalékuk valamilyen módon találkozott az alkotásokkal. A tárlat olyan volt, mint egy óriásplakát vagy az utcai reklámok: nem lehetett nem elmenni mellettük. Mivel a művészeti alkotások közösségi terekben voltak láthatók, észrevétlenül is megszólították, bevonták és elgondolkodtatták az arra járókat. A művek kivétel nélkül igen látványosak voltak, sokszor feltűnően nagyok és csillogóak(!), néha épphogy szándékoltan bevonók, kisebbek és – épp ellentétesen az előbbiekkel – nagyon közel kellett hozzájuk menni, hogy értelmezni lehessen őket. Így különböző módokon hívták párbeszédre a kollégákat, akik számtalan különböző formában, személyesen, e-mailben adtak pozitív visszajelzéseket. „Kollégáink teljes mértékben értették e nem szokványos megközelítést, és azt, hogy a művészet erejével és segítségével egy olyan világban tehetnek utazást, szerezhetnek tapasztalatot, ami nem megszokott, mélységében akár ismeretlen számukra – összegzi Erik DiPaolo a tárlat hatásait. – Ráadásul ez egy irodában történt, ahova dolgozni járunk, projektekre és határidőkre koncentrálunk nap mint nap és reggel munkába menet. És akkor egyszerre csak ott terem előttünk egy kiállítás. Olyannyira nem megszokott ez a hatás, hogy akár jobban is megszólít, mintha egy galériába mennék be, ahol szándékunk a műalkotások megtekintése, és fel vagyunk készülve a befogadásukra. Ez a helyzet itt tehát mindenképp segített abban, hogy nyitottá váljunk egy nagyon érzékeny és fontos téma iránt. A lokáció pedig abban segített, hogy a tárlat és annak tartalma beszélgetések témájává váljon – és talán ez a legfontosabb. Azáltal, hogy a tárlat gondolatisága bekerült a társalgási témák közé, a művészetnek sikerült erőfeszítés nélkül hatnia, segítenie abban, hogy kollégáink különböző perspektívákból lássák a befogadást és a sokszínűséget.”

A KPMG évek óta sokat tesz egy valóban diverz és befogadó közösségért, és a jövőben is fontosnak tartják az érzékenyítő projektek felkarolását. 2021 végén például a Ludwig Múzeum partnerei voltak a Barabási Lab kiállítás kapcsán, akkortájt indultak el a cég dolgozói számára szervezett az Unconscious Bias érzékenyítő tréningjeik is. Több fontos témát fókuszba helyeztek már az évek óta futó KPMG Diversity Talks eseménysorozattal, ilyen volt például a dolgozó szülők helyzete, a férfi-női szerepek és az ageing kérdésköre a munkahelyeken és az életben. Meghívott vendégeik sorában üdvözölhették Till Attilát, Munk Veronikát, Geszti Pétert, Senát és Steigervald Krisztiánt, akik személyes hitvallásukkal és történeteikkel, példáikkal segítettek elmélyíteni a beszélgetéseket és a dolgozók gondolkodását. A KPMG 2021-ben és 2022-ben is részt vett a Budapest Pride-felvonuláson.

2021-ben a Nanushka által tervezett, a Bagázs által készített táska volt az egyik céges ajándékuk. Régóta partnerei (korábban Liptay Gabriella személyében kurátorai is) a Highlights of Hungary kezdeményezésnek, ahol – Rakó Ágnes, a cég sokszínűségért és befogadásért is felelős partner indítványára – három éve KPMG Fenntarthatósági különdíjat is átadnak. A KPMG Felelős Társadalomért Program keretei között pedig az egészségügy, az oktatás és a sokszínűség területén működő civil szervezeteket támogatnak, olyanokat, mint például az Amigos a Gyerekekért Alapítvány, az Uccu-Roma Informális Oktatási Alapítvány, a Bókay Gyermekklinikáért Közhasznú Alapítvány, az Adománytaxi Alapítvány, a Bethesda Kórház Alapítvány és az IndaHouse Hungary Egyesület. A roma fiatalok felzárkóztatását segítő HBLF Romaster mentorprogramban hat KPMG-s mentor segíti négy roma fiatal tanulmányi előrehaladását. Aktívan együttműködnek az Egyenlítő Alapítvánnyal, illetve a Lányok Napja kezdeményezéshez kapcsolódva középiskolás lányoknak interaktív workshopokon keresztül mutatták be, milyen karrierlehetőségek várják őket például a KPMG-nél. A cég dolgozói rendszeresen végeznek pro-bono tevékenységeket, tavaly pedig a Bridge Budapest Business Booklist programmal működtek együtt, illetve a közelmúltban a HUB Design House-szal közösen egy különleges, kötetlen beszélgetést tartottak az ESG gondolkodásról az építészet, a zene és a természet/környezet témaköreiben. A KPMG mindezek mellett – ahogy említettük – jelentős kortárs művészeti gyűjteményt tudhat magáénak.

Fotó: KPMG

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!