by artisbusiness.hu 2023. May 02.

„Budapest még nem Párizs, de a művészet itt is egyre nagyobb szerepet kap”

A JCDecaux számára nemcsak a szép városi környezet megteremtése fontos, hanem a fenntarthatóság és a művészetek népszerűsítése is.

Jean-Claude Decaux csaknem hatvan évvel ezelőtt a semmiből építette fel médiavállalatát, a JCDecaux-t, amely ma már több mint nyolcvan országban képviselteti magát. A JCDecaux Hungary vezérigazgatójának, Samu Tímeának szívügye, hogy a jövőben is minél több helyet biztosítsanak művészeti projekteknek.

Samu Tímea (fotó: Körtvélyesi Dominika)Samu Tímea (fotó: Körtvélyesi Dominika)

A cipészcsaládba született Jean-Claude Decaux mindössze tizennyolc évesen, egyetlen robogó és egy ragasztóvödör segítségével változtatta meg a reklámipart. Már tinédzserkorában azzal töltötte szabadidejét, hogy édesapja cégének plakátjait ragasztotta ki szülővárosában. 1964-ben megépítette az első utasvárót, amely egyszerre volt funkcionális utcabútor és hirdetési felület. A buszmegállókat önkormányzatoknak kínálta, fontos szempont volt számára, hogy az építmény a városlakók és a hirdetők érdekét egyszerre szolgálja.

Jean-Claude Decaux (forrás: jcdecaux.com)Jean-Claude Decaux (forrás: jcdecaux.com)

A vállalat 1964 óta nagy utat járt be: a 2016-ban elhunyt alapító cégét ma fiai igazgatják, akik édesapjuk szemléletét megőrizve a fenntarthatóbb, vonzóbb és korszerűbb városok elkötelezett hívei. A JCDecaux mára a világ vezető outdoor médiavállalata, amely a legmagasabb színvonalat biztosítja a hirdetőeszközök területén, legyen szó utcai bútorokról, közlekedési hirdetésekről és óriásplakátokról. Annak ellenére, hogy a JCDecaux világszerte több mint nyolcvan országban van jelen, tizenegyezer-kétszáz munkavállalót foglalkoztat és reklámfelületeivel nyolcszázötven-millió embert szólít meg, ma is őrzi a kis családi cégekre jellemző értékeket.

Újságárusbódéból kialakított művészeti galéria San Franciscóban (forrás: jcdecaux.com) Újságárusbódéból kialakított művészeti galéria San Franciscóban (forrás: jcdecaux.com)

Magyarországon a legtöbb embernek talán az Álljon meg egy novellára! irodalmi pályázat kapcsán csenghet ismerősen a vállalat neve, de az ő ötletük volt az utcamúzeum is, és a JCDecaux biztosított hirdetési felületeket az Art Market Budapest nemzetközi kortárs képzőművészeti kiállításnak és vásárnak is. „Az Álljon meg egy novellára! kezdeményezés 2018-ban indult, az elmúlt öt évben pedig több mint tizennyolcezer novella érkezett a felhívásokra. Ez óriási szám, visszaigazolja azt a lehetőséget, amit az első pillanattól láttunk ebben a projektben” – mondja a JCDecaux Hungary vezérigazgatója, Samu Tímea.

Álljon meg egy novellára! (fotó: Bíró Dávid)Álljon meg egy novellára! (fotó: Bíró Dávid)

Ugyanebben az évben ősszel a vállalat biztosított hirdetési felületeket az Art Market Budapest nemzetközi kortárs képzőművészeti kiállításnak és vásárnak is, a főváros központi terein, forgalmas tömegközlekedési csomópontjaiban pedig kortárs műalkotásokról készült nagy méretű fotók jelentek meg. „Mindhárom kezdeményezés azt bizonyítja, hogy a művészet megkedveltetéséhez kimondottan jó eszköz, ha közelebb visszük az emberekhez. Outdoor felületeink ebben kiemelkedő szerepet játszanak. Úgy gondoljuk, az utazóközönséget nem elég információhoz juttatni, hanem szórakoztatni kell és élményt kell nyújtani számára” – fogalmaz Samu Tímea, s hozzáteszi: a művészet- és irodalompártolás mellett egyre fontosabb a fenntarthatóság. Ez a szempont például abban is megmutatkozik, hogy az egyedi megjelenésű, prémium közterületi hirdetőeszközeikbe módszeresen integrálják az ökodizájn innovációit.

De honnan ez az elhivatottság a művészetek iránt, és egy outdoor médiavállalat miért tartja kiemelkedően fontosnak az irodalom és a kortárs művészek támogatását? „Az alkotásra való igény és a kreativitás valamilyen formában mindig jelen volt az életemben. Üzleti mentorként veszek részt a magyar kortárs művészetben, és az sem titok, hogy érdekelnek a hazai kortárs festmények. Vásárolni is szoktam, a friss Munkácsy-díjas Adorján Attila festőművész munkásságát például már jó ideje nyomon követem és támogatom is” – mondja a JCDecaux Hungary vezetője, akiről köztudott, hogy a lakberendezés és divat iránt is érdeklődik. Sőt, ő maga is szívesen alkot száz százalékban újrahasznosított fonalakból kötött és horgolt táskákat, otthoni dekorációkat, valamint a megmaradó fonalakból egyedi faliképeket. Ez utóbbival még nem lépett a nyilvánosság elé, de ez csak idő kérdése.

Samu Timeát saját bevallása szerint az alkotás kikapcsolja a mindennapokból, erősen inspirálja, és rengeteg pluszenergiát ad számára. Két éven át tagja volt az UNICEF Magyarország Felügyelő Bizottságának, több mint nyolc éve pedig a kuratórium elnökeként tevékenykedik és támogatja a szervezet fontos és hiánypótló munkáját. Emellett aktív tagja a Hungarian Business Leaders Forum (HBLF) Nőfórumának, ahol fiatal tehetségeket mentorál. Idén a Menedzserek Országos Szövetsége által támogatott Legyen Divat a Női Vezető programjában is részt vesz. „Mind az üzleti, mind az üzleten kívüli életemben meghatározó elem a közösségépítés” – mondja.

Meglátása szerint a francia központ számára nem kis előnyt jelent, hogy Párizsban a művészet és a dizájnszemélelet szervesebb része a mindennapoknak, mint hazánkban. Párizs a világ dizájnfővárosa, ami a divatban ugyanúgy megjelenik, mint a hétköznapi tárgyak szintjén. „Franciaországban a dizájn nem a kevesek kiváltsága, hanem jelen van az emberek életében, a kreativitás tiszteletet és elismerést vált ki. A francia általános iskolában 2021-ben bevezették a plan mercredit (szerdai tervet), ami megoldásokat és finanszírozást kínál arra, hogy a gyerekek iskola után, szabadidejükben legalább két órában művészeti tevékenységet végezhessenek. Ez is jól példázza, hogy mennyire fontos minél szélesebb körben megismertetni az embereket a különböző művészetekkel. Ez a francia hozzáállás a cégcsoport számára is remek kiindulópontot jelent” – magyarázza a magyar vezérigazgató.

Forrás: JCDecaux HungaryForrás: JCDecaux Hungary

Noha nincs központi direktíva arra vonatkozóan, hogy a JCDecaux leánycégei milyen társadalmilag fontos ügyet karoljanak fel, látható, hogy a művészet erősen jelen van a globális cégcsoportban. Londonban például a British Journal of Photography-val működik együtt az ottani leányvállalat a brit kortárs portréfotók legnagyobb seregszemléjének megszervezésében.

Ami a hazai leányvállalatot illeti, a novellapályázatot a jövőben is folytatni szeretnék, egészen addig, amíg azt érzik, hogy hatással van az emberekre. A tematikusan szervezett outdoor tárlatokban is látnak még perspektívát, valamint új lehetőségeket tárnak fel az ökodizájn területén. Ez utóbbinál a világcég a potenciális együttműködők körét igyekszik feltérképezni. „Budapest még nem Párizs, azonban főként a fiatal felnőttek korosztályában növekvő érzékenységet tapasztalunk a környezeti szempontok iránt – osztja meg tapasztalatait Samu Timea. – Ez a befogadó- és az alkotóközegre egyaránt érvényes, ami olyan kezdeményezéseket indíthat el, amelyekben a művészeti láb mellett a fenntarthatóság is kiemelt figyelmet kap.”

-------------

Cikkeink írásához az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást alkalmazzuk.

Nyitókép: Milka váró (fotó: Bíró Dávid)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!