by Hardi Judit 2021. Feb 23.

Csak együtt sikerülhet

Business for culture – A kultúra sosem áll le

Értéket teremt: a kultúra nem csak a hétköznapokat színesíti meg, de a rendezvények nívóját is emeli. Még akkor is, ha olyan különleges-furcsa időszakban élünk, mint most, amikor mind a kulturális szféra, mind a rendezvényszervezés újratervezésre kényszerül.

A Kulturális, Múzeumi és Turisztikai Helyszínek Szervezete immár hét éve szervez fórumot, ahol a szakma tagjai megoszthatják egymással tapasztalataikat és közösen gondolkodhatnak a szektor kihívásairól. Idén sem maradt el az esemény, csak az online térbe költözött. Februárban ingyenes webinárium-sorozat indult, amelynek központi témája mi más is lehetett volna, mint a hazai rendezvénypiac helyzete és abban a kulturális, turisztikai helyszínek szerepe, lehetőségei. A Business for Culture – A kultúra sosem áll le webinárium-sorozatában a szakértők többek között arról beszélgettek, milyen szerepet tölthetnek be a kulturális helyszínek a céges rendezvények életében.

Amennyiben egy vállalati szereplő különleges eseménnyel szeretné elkápráztatni a partnereit, munkavállalóit, jól teszi, ha „kultúrában gondolkodik”. És mindez nem merül ki annyiban, hogy a gálavacsoráját impozáns múzeumi helyszínre szervezi, az étkezés után pedig híres zenészt kér fel a közönség szórakoztatására.

„Szerettünk együtt dolgozni a kulturális szféra szereplőivel a világjárvány kitörése előtt is, noha mindannyian tudjuk, hogy például egy múzeumi helyszín macerásabb is, drágább is, mégis, megéri a plusz fáradságot és költséget – mondja Mantuano Mónika, az UNICEO magyarországi vezetője. – Most még hasonlóra sincs lehetőségünk, de mindkét fél érdeke, hogy a rendezvényszervezők és a kulturális szféra tagjai együtt dolgozzanak, új, mindkét fél számára hasznos megoldásokra törekedjenek.”

Ehhez kell a proaktivitás, amit mind több kulturális szereplő ismer fel. Többek között például a Szépművészeti Múzeum és a Műcsarnok – már csak olyan apróságokkal is, hogy megjelentek a legnépszerűbb közösségi platformokon is. „Sokáig ágáltam ellene, de be kell látni, nem csak új közönséghez, de akár olyanokhoz is eljuthatunk, akik a cégek életében a rendezvényekért felelnek – mondja Kégli Balázs, a Kultúra 2008 Művészeti Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. – Igyekszünk innovatív megoldásokkal, ötletekkel megkeresni az ügyfeleket. A kulturális helyszínnek az ügyfél alá kell dolgoznia, nem várhatunk ölbe tett kézzel, hogy csörögjön a telefon, érkezzen az e-mail.”

Fontos a proaktivitás már csak azért is, mert a nyitás után a verseny még inkább kiéleződik: a rendezvényhelyszíneknek már nem csak egymással, de az online térrel is meg kell küzdeniük. És kell a szoros együttműködés már csak azért is, mert minden piaci szereplő érdeke, hogy akkor is tartsák a kapcsolatot, ha személyesen egy ideig nem találkozhatnak.

Az UNICEO vezetője szerint a kulturális és vállalati szféra együttműködése különleges és izgalmas eredményeket szült az elmúlt egy évben. „Számos nagyszerű megoldást láttam az elmúlt egy évben. Legyen az virtuális tárlatvezetés, élőben közvetített koncert vagy színházi előadás, stúdiókoncert, streamelt stand up előadás – a végeredménnyel mindenki elégedett lehetett. Mivel mindannyian kezdők vagyunk még e téren, szoros együttműködésre van szükség. Így együtt ötletel akár a múzeum és a megrendelő. A kényszer szülte helyzetnek egyébként számos pozitív hozadéka is van, például fantasztikus színházi előadásokat vesznek fel, tárlatvezetéseket rögzítenek – így nem tűnik el az egyébként talán csak időszaki kiállítás sem. De már most lehet látni azt is, hogyan fejlődhetünk tovább, ha újra alkalom nyílik személyes találkozókra, ha már nem csak online eseményeken veszünk részt.”

Életre szóló élményt kaptak ősszel a Ludwig Múzeumtól és Barabási Albert Lászlótól – meséli Mónika. „Még mielőtt megnyílt volna a BarabásiLab: Rejtett mintázatok című kiállítás, maga az ötletgazda hálózatkutató kísérte végig az UNCIEO ötven tagját. A létszámlimit miatt csak ennyien lehettünk jelen személyesen, az élő közvetítésnek köszönhetően azonban még százhúsz tagunk csatlakozhatott hozzánk a virtuális térben.”

A webinárium beszélgetéseit ezen a linken lehet megnézni.

A képen Bacsi Krisztina, Kégli Balázs, Mantuano Mónika és Tatár György látható.

 

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!