Egy szabad művész, aki kizárólag a saját szabályai mentén alkotott
by artisbusiness.hu/MTI 2023. Sep 11.

Egy szabad művész, aki kizárólag a saját szabályai mentén alkotott

Egy Reigl Judit-festménnyel gazdagodott a Kiscelli Múzeum - Fővárosi Képtár

Huszonkét évvel ezelőtt 2001. szeptember 11-én történt az Egyesült Államok legsúlyosabb terrortámadás-eseménysorozata, amely megrázta az egész világot. A terroristák négy repülőgépet térítettek el: ebből kettő a Világkereskedelmi Központ (World Trade Center) ikertornyaiba csapódott, a harmadik gép a Pentagon épületébe repült, a negyedik pedig – a Capitolium vagy a Fehér Ház épülete helyett – egy mezőn csapódott a földbe, mert az utasok visszafoglalták azt. Összesen 2977 ember hunyt el a merényletben. Reigl Judit világhírű festőművész is nézte a televízióban a felvételeket: a látottakból később sorozatot festett, amelynek darabjai jelenleg a Kiscelli Múzeum - Fővárosi Képtár kiállításán is megtekinthetők. Így beszélt az élményről egy 2003-ban adott interjúban.

„Aznap én is a televíziót néztem, és mint mindenki mást a világon, engem is szörnyen sokkolt, ahogy láttam összeomlani a New York-i ikertornyokat. Megdöbbentem, aztán újabb sokkot kaptam, amikor a szemem láttára hullottak ki a testek az épületekből. A zuhanó testek éppen azt a képi problémát elevenítették fel a szemem előtt a képernyőn, amely az 1960-as évek óta foglalkoztatott. Időnként állóképekben felfüggesztve, a testek egy pillanatra úgy tűntek, hogy felemelkednek, majd lebegnek egy meghatározatlan térben" – mondta az Art absolument magazinnak a művész, aki idén ünnepelné századik születésnapját.

Reigl Judit: New York, 2001. szeptember 11., 2002. január, vegyes technika vászonra, 180x200 cm (forrás: judit-reigl.com)Reigl Judit: New York, 2001. szeptember 11., 2002. január, vegyes technika vászonra, 180x200 cm (forrás: judit-reigl.com)

Az absztrakt expresszionizmus világhírű, magyar származású képviselője, az életét kockáztatva menekült el Magyarországról 1950-ben, és csaknem négy hónapnyi, viszontagságokkal teli gyaloglás után érkezett Párizsba. Itthon jelenleg két kiállítással is tisztelegnek emléke előtt: a Szépművészeti Múzeum Haláltánc című tárlata szeptember 24-ig látogatható, a Kiscelli Múzeum - Fővárosi Képtárban pedig október 27-ig nézhetjük meg a művész 1980-as évek és 2012 között készült, figurális alkotásait bemutató műveit. A Szárnyalás-Vol-Flight című tárlat a berlini Neue Nationalgalerie és a budapesti Szépművészeti Múzeum centenáriumi tárlatait köti össze.

A kiállítás kiállítás október 27-ig tekinthető meg a Kiscelli Múzeum Templomterében (fotó: Balogh Zoltán / MTI)A kiállítás kiállítás október 27-ig tekinthető meg a Kiscelli Múzeum Templomterében (fotó: Balogh Zoltán / MTI)

Emellett szeptemberben egy nagy méretű Reigl-festménnyel gazdagodott a Kiscelli Múzeum - Fővárosi Képtár: a Kívül című képet a franciaországi Fonds de dotation Judit Reigl adományozta a múzeumnak, amelyet a nagyközönség is megnézhet most.

Kívül (Hors), 1998 vegyes technika, vászon Fonds de dotation Judit Reigl Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár (forrás: Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár)Kívül (Hors), 1998 vegyes technika, vászon Fonds de dotation Judit Reigl Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár (forrás: Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár)

Reigl Judit besorolhatatlan: volt szürrealista, absztrakt, majd figurális időszaka, de művészetét valójában nem lehet beskatulyázni – mondta Franciaország magyarországi nagykövete, Claire Legras. Az adománnyal a Kiscelli Múzeum - Fővárosi Képtár felbecsülhetetlen értékű műalkotással gyarapodott: ez az első alkalom, hogy az alapítvány ekkora értékű művet adományoz egy magyarországi közgyűjteménynek. A Kívül című festmény egy ég felé emelkedő figurát ábrázol, amely mintha megpróbálna földi mivoltából kiszakadni. Ez az erőteljes munka kiválóan bemutatja Reigl Juditnak azt a szándékát, hogy szabad művész maradjon, kizárólag saját szabályai mentén alkosson.

New York, 2001. szeptember 11-ét követően (Suite de New York, 11 septembre 2001), 2006, vegyes technika, vászon magántulajdon (forrás: Kiscelli Múzeum - Fővárosi Képtár)New York, 2001. szeptember 11-ét követően (Suite de New York, 11 septembre 2001), 2006, vegyes technika, vászon magántulajdon (forrás: Kiscelli Múzeum - Fővárosi Képtár)

A kiállítás kurátora, Róka Enikő elmondta, hogy 2015-ben Cserba Júlia közvetítésével sikerült felvenniük a kapcsolatot Reigl Judittal. Ennek egy grafika adományozása lett az eredménye, amely azóta is fontos műtárgya a gyűjteménynek. Már Reigl Judit halála után, 2020-ban került sor a következő kapcsolatfelvételre a Fonds de dotation Judit Reigl alapítvánnyal, amely több műből álló listát küldött a Kiscelli Múzeumnak.

Rendkívül nehéz volt a választás, de ennek a műnek a reprodukcióját maga Reigl Judit is a műtermében helyezte el, ami mutatja a kép fontosságát. A most adományozott munka nemcsak a Kívül sorozatnak képezi fontos darabját, hanem egy korábbi alkotói korszak nyomai is megfigyelhetők rajta, így bepillantást nyújt Reigl Judit munkamódszerébe.

New York, 2001. szeptember 11-ét követően (Suite de New York, 11 septembre 2001), 2006, vegyes technika, vászon magántulajdon (forrás: Kiscelli Múzeum - Fővárosi Képtár)New York, 2001. szeptember 11-ét követően (Suite de New York, 11 septembre 2001), 2006, vegyes technika, vászon magántulajdon (forrás: Kiscelli Múzeum - Fővárosi Képtár)

A Fonds de dotation Judit Reigl elnöke, Roberta Bernard felidézte, hogy az alapítvány Reigl Judit kezdeményezésére jött létre azzal a céllal, hogy fenntartsa, megőrizze és népszerűsítse az alkotó életművét. A Kiscelli Múzeum - Fővárosi Képtár vezetője, Molnárné Aczél Eszter hozzátette, hogy a most megvalósult műtárgy-adományozás nemcsak a gyűjtemény számára rendkívüli jelentőségű, hanem országos szinten is.

Lásd még:

„Célom nem volt. Utam volt” – száz éve született Reigl Judit

Nyitókép: Roberta Bernard, a Fonds de dotation Judit Reigl elnöke (jobbra) átadja Reigl Judit Kívül című nagy méretű  festményét Molnárné Aczél Eszternek, a Kiscelli Múzeum - Fővárosi Képtár vezetőjének (forrás: Balogh Zoltán / MTI)

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕