by artisbusiness.hu 2021. Oct 24.

Egyedül nem megy

Segítség a művészeknek

A Budapest Art Mentor program egy egyéves, képzőművészeknek szóló képzés, amelyet Bérczi Linda művészeti menedzser hívott életre. A program során a mentoráltak – Linda irányításával – elsősorban a karrierjük építésére vonatkozó tudással lesznek gazdagabbak, másrészről bővül a kapcsolati hálójuk.

A 2017-ben indult kurzust ez idáig negyvenhét alkotó végezte el, és minden évben azzal zárult a program, hogy de jó lenne folytatni. Meghallva az igényt, idén elindult egy alumni program, amelynek során beszélgetések, műterem-látogatások, kiállításlátogatások mentén tovább vitatják a feltörekvő vagy akár már ismert művészekben felmerülő kérdéseket. Például arra keresik a választ, hogy mit várhatnak egy galériától, és mit kell nekik nyújtaniuk; mit tehetnek azért, hogy kiállításuk legyen; hogyan határozzák meg műveik árát.

Az Art Mentor program másik nagy ereje a közösségépítés, így ezek a találkozások amellett, hogy új tudást adnak, azt az érzést is biztosítják (az egyébként gyakran magányos képzőművészeti alkotói létben), hogy a résztvevők nincsenek egyedül a problémáikkal. Az alumni programba olyan kurátorokat, művészeket hívnak meg, akik korábban nem vettek részt oktatóként a képzésben. Ez egyben új kapcsolatokat is eredményez – és mint tudjuk, a XXI. században a kapcsolatrendszer az egyik legfontosabb dolog az előrejutásban.

Még ma is tartja magát az a szemlélet, hogy művészet és üzlet kioltják egymást, az alkotóhoz méltatlan, ha anyagi megfontolásból is igyekszik népszerűsíteni magát, illetve műveit. Pedig valójában már évszázadokkal ezelőtt is a művészek sajátja volt az önmenedzselés, sőt a meghökkentő marketingfogások bevetése. Nyáry Krisztián írótól, irodalomtörténésztől hallhattuk például, hogy Petőfi Sándor talicskán tolatta be magát a főtérre, így akarván elérni, hogy odafigyeljenek rá. Liszt Ferenc és Salvador Dalí (hogy csak két „nagyágyút” említsünk) igazi showman volt, aktív és attraktív építője saját brandjének. A művészet leereszkedett az elefántcsonttoronyból. A művész tudván tudja, hogy műve éppúgy termék, mint a vízibicikli vagy a tusfürdő, és fogyasztóért kiált. Pénzben is kifejezhető értéket képvisel, és az érvényesülésért, a produktumok értékesítéséért, a piaci pozíció erősítéséért – ahogy minden területen – a művészeti világban is küzdeni kell. Nem biztos, hogy személyesen, főként akkor nem, ha ez a fajta szerepvállalás idegen az alkotótól, de az biztos, hogy egy jó menedzser is csak akkor végezheti eredményesen a munkáját, ha a művész személyében partnerre talál.

„Amikor felkeresett egy gyűjtő, hogy szeretne képet vásárolni, és megkérdezte, mibe kerül, azonnal leizzadtam, mert nem tudtam a művészetet és a pénzt ilyen szoros kapcsolatként elképzelni... ma már persze sokkal többet tudok erről” – árulta el egy interjúban Bak Imre Munkácsy- és Kossuth-díjas festőművész, akinek Orange című képe tavaly forintra átszámítva 46,2 millióért kelt el Lengyelországban. Ennyit még soha nem fizettek Magyarországon élő, aktív festő képéért. „Nyugat-Európában, Amerikában, ahol lassan százötven éves a galériarendszer, régen kialakultak a játékszabályok, de az is, hogy a művészi minőség vonz egy árat is. Ez a kapcsolat eléggé természetes. Örülök, hogy a hazai aukciósházaknál is kezd arra a szintre emelkedni az ár, ami a minőséghez tartozik. Egy idő után idehaza is kialakul ennek a tapasztalata, és természetesnek fogják tartani az emberek. Ez az én napi munkámat, ambíciómat nem befolyásolja, és a karrieremet sem, ha van nekem olyan” – magyarázta a mester.

A hazai művészképző intézményekben vagy egyáltalán nem, vagy csak kevés szó esik erről, míg Nyugaton a karrierépítés is része az oktatásnak. A Budapest Art Mentor program hiánypótló és iránymutató szerepet tölt be: a hallgatók elsajátítják a szükséges kommunikációs készségeket, pénzügyi és jogi alapokat, megismerik a magyar és a nemzetközi szcéna viszonyrendszerét. Útmutatást és javaslatokat kapnak arra, hogy hogyan prezentálják magukat a célközönségüknek a mindennapi életben és az online világban; hogyan írjanak pályázatot; hol találhatók a nekik szóló pályázatok; milyen karrierutak állhatnak előttük; személyiségükből adódóan melyik a számukra megfelelő. Így egy együttműködésen alapuló mentorálási folyamat valósul meg.

„Személyiség, habitus kérdése, ki mennyire talpraesett, bátor és határozott. Tanulnom kell az érvényesülést, ezért vállaltam a mentorkurzuson való részvételt” – mondta 2020/2021 egyik legígéretesebb mentorált felfedezettje, a pályája elején tartó Kajos Anna Zsófia festőművész. A képzőművészek tanulási vágyának kielégítésére született meg idén a Bérczi Linda vezette alumni program.

Kép: Felfedezők

A kiállítás 2021. november 19-éig tekinthető meg.

További információk ITT.

A Budapest Art Mentor programot a B. Braun Magyarország támogatja.

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!