Európai összefogás a zenei tehetségekért
– A Liveurope nemzetközi koncerthelyszíneket kapcsol össze, bővítve a feltörekvő művészek bemutatkozási lehetőségeit
Magyarország nehezített pálya, ha egy klub a nemzetközi friss zenei szcéna legígéretesebb feltörekvő zenei produkcióinak felkutatását tűzi zászlajára. Az ő munkájukat hivatott megkönnyíteni a Liveurope nevű páneurópai kezdeményezés, amely azért jött létre, hogy támogassa a koncerthelyszíneket az európai zenei sokszínűség előmozdítása érdekében. Ahogy azt Berta Zsuzsi, az A38 Hajó marketingvezetője is mondja, egy élő kulturális és szellemi platform az új európai tehetségek számára, amely kezdeményezéssel a zenei klubok is csak nyerhetnek, hiszen még több magyar tehetséget juttathatnak külföldi lehetőséghez. De hogyan segíti egy ilyen klubhálózat a pályájuk elején álló előadók felfuttatását? Hogyan vesz részt a projektben a program egyedüli magyar tagja, az A38 Hajó? És mire van szükség ahhoz, hogy egy klub sikeres tehetségkutatást és -gondozást is fel tudjon vállalni?
–Az idén éppen tízéves az Európai Unió Creative Europe Programjának társfinanszírozásában megalapított Liveurope platform, amely egyúttal az első ilyen jellegű kezdeményezés Európában. Legfontosabb küldetése, hogy fellendítse a feltörekvő európai zenészek fellépési lehetőségeit szerte a kontinensen, és segítse őket új közönségek elérésében.
A tizenhárom európai klub, kulturális intézmény és koncerthelyszín nagyszabású nemzetközi összefogásával elindult program tagjai a saját hazájuk tehetségei közül szelektáltak, majd attól függően, hogy az adott évben hány előadó kapott lehetőséget a fellépésre, a klubokat teljesítményarányosan honorálták, azaz egy koncerthelyszín annál magasabb összegű támogatásban részesült, minél nagyobb számú előadót léptetett fel.
Az évek során a Liveurope által összegyűjtött nemzetközi koncerthelyszínek platformja Európa-szerte folyamatosan bővült. Mára huszonnégy európai ország huszonnégy helyszíne tagja a platformnak, amit a nemzetközileg is elismert koncerthelyszín, a brüsszeli Ancienne Belgique csapata koordinál.
A Liveurope tehát nemzetközi koncerthelyszíneket kapcsol össze szakmai és infrastrukturális értelemben is Európa-szerte. Méghozzá olyanokat, amelyeket a különböző európai művészek bemutatása iránti elkötelezettségük, valamint magas szintű professzionális infrastruktúrájuk és világhírnevük köt össze. A kezdeményezésben részt vevő klubok mindegyike meghatározó szerepet tölt be hazája könnyűzenei életében. Ilyen többek között, a Sala Apolo Barcelonában, a Kino Šiška Ljubljanában, a Melkweg Amszterdamban és az A38 Hajó Magyarországon.
A zenészek kulcsfontosságú helyszínekre juthatnak el
„A platform működése alatt egy-egy évadban minden tagklub legalább tizenöt alkalommal nem hazai, de európai feltörekvő művész produkcióját illeszti a programtervébe legalább öt különböző országból. Ezáltal a zenészek olyan kulcsfontosságú helyszíneken léphetnek fel az európai klubszcénában, ahova egy turné során nem feltétlenül jutnának el, mindez pedig a regionális és nemzetközi fesztiválfellépéseknek is megágyazhat. A program révén tehát nagymértékben képesek szélesíteni ismertségüket. Ha az A38 Hajó által kínált lehetőségeket vesszük számba, azt láthatjuk, hogy a nálunk fellépők nemcsak megtöltik a koncerttermeket, de amennyiben jóváhagyják, a produkciójukról felvétel, az előadókkal pedig külön interjú is készül, amelyeket bemutatunk az M2 Petőfi TV-ben. A külföldre delegált magyar produkciók koncertfelvételei is felkerülnek különböző közösségimédia-csatornáinkra, ahogy a nálunk fellépő zenészek előadásait a popkulturalis.hu adatbázisába is elküldjük” – mondja Berta Zsuzsi, az A38 Hajó marketingvezetője. Hozzáteszi: „A nemzetközi fellépők esetében érzékeljük, hogy a Covid-játvány által okozott gazdasági és zenepiaci átalakulás igencsak visszavetette a zenészek kelet-európai fellépési terveit. Egy piaci alapú tervezés során nem feltétlenül merül fel, hogy egy ilyen zenekar Magyarországra jöjjön fellépni, kivéve, ha éppen turnézik és több régióbeli országban is koncertezik, ezáltal a zenekar is motivált lesz, hogy szélesítse piaci perspektíváját, új közönségeket építsen olyan országokban, amelyek nem feltétlenül tartoznak a célpiacába.”
A kortárs kultúrát méltó módon reprezentálni képes tehetségeknek adnak bemutatkozási lehetőséget
Az A38 Hajó a Liveurope hálózat egyedüli magyar tagjaként szép sikereket ért el korábban ismeretlen előadók bemutatásában, a Liveurope támogatásának révén pedig az a céljuk, hogy még több magyar tehetséget juttathassanak külföldi lehetőséghez.
Berta Zsuzsi szerint Magyarországon nem ideálisak a körülmények a tehetségkutatás és -gondozás terén, ami több tényező együttes eredménye. A rendezvényhelyszínek szűkös anyagi forrásokból gazdálkodnak, ezért nem tudnak sokat fizetni az előadóknak, másrészt még Budapesten is nagyon szűk az a vájt fülű, „early adopter”, azaz korai befogadó közeg, amely kutatja a rétegzenéket, -műfajokat, illetve perspektívába helyezhetné az ilyen jellegű produkciók koncertjeinek rendszeres felkeresését, látogatását. Harmadrészt a tehetségkutatás a hazai piacon egyfelől a kereskedelmi tévécsatornák műsorait jelenti, és például azáltal, hogy megnyitják a trash* és celebkultúra kapuit, háttérbe szorulhat a minőség.
Ha pedig a tehetségkutatást egy állami szereplő vállalja fel, akkor az csak a hazai fellépők bemutatásában érdekelt. Az A38 Hajó munkatársai azt is fontosnak tartják, hogy a hozzájuk látogatók a környező országok zenei értékeit is megismerhessék. „Korszerű, a kortárs kultúrát méltó módon reprezentálni képes tehetségeknek szeretnénk bemutatkozási lehetőséget nyújtatani. Ennek keretein belül támogatjuk a hazai előadók külföldi bemutatkozását, továbbá számtalan külföldi előadónak biztosítottunk lehetőséget, hogy nálunk léphessenek fel. Ez utóbbi mindig nagyobb anyagi terhet és kockázatot jelent számunkra, különösen annak tükrében, hogy az A38 Hajó esetében sem tulajdonosi, sem fenntartói, sem üzemeltetői szinten nincs jelen állami szereplő. Ha azt is hozzávesszük, hogy rendezvényhelyszínként egy hajóról beszélünk, amely önmagában számtalan extra költséget jelent, talán nem túlzás kijelentenem, hogy bátor dolog felvállalni egy ilyen típusú kulturális missziót. A Liveurope kezdeményezése, az azzal járó anyagi támogatás révén valamelyest csökken a terhünk, és szerencsére nő a programszervezőink szabadsága: merészebben választhatnak a bemutatkozásra vágyó zenészek közül” – magyarázza Berta Zsuzsi.
10 év, 40 ország, 4220 szereplő
A Liveurope támogatásával már több mint 4200 zenész léphetett fel Európa negyven országából. Közülük többen is világszintű ismertségre tettek szert, például a norvég Aurora, a lengyel Hania Rani, a spanyol Rosalia, a dán MØ. Az A38 Hajón pedig olyan zenekarok és előadók szerepeltek, mint Kid Simius, The Acid, Oscar and the Wolf, Balthazar, MY Baby, Onuka, Warhaus, Chelou, Leyya, Martin Kohlstedt, Sevdaliza, Alice Merton, SOHN, Charlotte Adigéry, Ross From Friends, Weval, Lea Porcelain, Altin Gün, Yin Yin és Fejká.
Magyar példaként lehet említeni a Fonogram-díjas budapesti Belau zenekart és Дevát, aki 2022-ben az Európai Unió Music Moves Europe-díjának egyik díjazottja is volt.
Az A38 Hajó csapatának célja, hogy folytathassa a megkezdett munkát, és bővítse azon zenészek körét, akiknek nemzetközi bemutatkozási lehetőséget kapnak. Ehhez egy újabb pályázati forrás adja az alapot. A Liveurope égisze alatt pedig egy minél kiterjedtebb európai klubhálózatot szeretnének létrehozni. A klubtagok szoros együttműködésével csak nyerhet minden piaci szereplő.
* Kultúra-e a szemét? – Miért népszerű az úgynevezett trash kultúra napjainkban?
A képek forrása: A38 Hajó
Lásd még:
A38: Az egykori kőszállító uszályból lett koncerthajó
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!