by Helyes Georgina 2022. aug 11.

„Ezzel a nemzetközi csapattal ki tudjuk húzni a világ fölé az arany űrhajót”

– Beszélgetés Peller Mariann-nal, a Virtuózok alapítójával

Peller Mariannban egy 2014-es francia koncertélmény után fogalmazódott meg egy komolyzenei tehetségkutató műsor gondolata. Bár eleinte a tévés szakemberek szkeptikusak voltak az ötletével kapcsolatban, mégis lehetőséget kapott, hogy bizonyítson. A háromgyermekes üzletasszony saját vagyonát kockáztatva belevágott álmai megvalósításába, mára pedig egy világszinten negyven főt foglalkoztató sikeres startup és egy nyolcvannyolcmilliós nézettséget elérő műsor tulajdonosa. Londoni vállalata, melynek Placido Domingo is részvényese, értékesíti a showműsor licenszjogait, vásárlóik között pedig olyan komoly cégek vannak, mint a The Late Late Show-t gyártó brit Fulwell 73. Bár a Virtuózok alapítója föld körüli pályára tette a magyar startupot, mégis a klasszikus zenei tehetségek felkarolásával foglalkozó Kis Virtuózok Alapítványra a legbüszkébb.

Peller Mariann (forrás: Virtuózok)

Szinte már nem lehet úgy megpörgetni a földgömböt, hogy ne legyen rajta olyan földrész, ahol nem vetette meg a lábát a Virtuózok-mozgalom valamilyen formában.

De! Új-Zéland, Ausztrália még kimaradt. Meg az Antarktisz.

Azonban New Yorktól Londonig, Kínától Szerbiáig szárnyalt ez a magyar brand és általa a klasszikus zene népszerűsítése. A műsor első évada berobbant a közszolgálati csatornán. Az indulás tényleg olyan könnyedén ment, mint ahogyan a tévé előtt ülve gondolta az ember?

Nem. Az alapötlethez nekem kellett összegyűjtenem a forrást, ugyanis az elején még senki nem hitt benne. Azt gondolták, hogy a klasszikus zene csak szűk réteget érdekel, csak ötszázalékos nézettséget jósoltak. Azonban a platformot megkaptam ahhoz, hogy megmutathassam, mit szeretnék. Köztudott, hogy egy tévéműsor előállítási költsége hatalmas, és ehhez a saját vagyonomat tettem kockára. A műsor aztán óriási nézettséget hozott, megelőztük a TV2-t, és megszorítottuk az RTL Klubot is főműsoridőben.

Ha a Virtuózok opera lenne, milyen felvonásokból állna?

Az első, hogy bizonyítanunk kellett: a klasszikus zene igenis működik. Ráadásul úgy, hogy a szakma is elismerje, és a közönség is be tudja fogadni. Ez volt talán a legnagyobb kihívás. De ezt inkább előjátéknak mondanám. Az első felvonás ott kezdődne, amikor a televíziós műsor berobbant, és mögé kellett tenni egy olyan üzleti környezetet, ami fent is tudta tartani. Fontos része, hogy nagynevű művészeket tudtunk a missziónk mellé állítani. A második felvonás a befektetők, támogatók, mecénások megtalálása, és a nemzetközi brand építése. A harmadik felvonás pedig a csapatépítésről szólna. Hogy akkora nemzetközi team legyen mögöttünk, amivel ebből a kis magyar projektből el lehet jutni ahhoz a nagyvállalati üzleti sikerhez, ami pár évvel ezelőtt már rajtam is túlnőtt. Spanyolországi az üzletfejlesztési igazgatónk és a marketing igazgatónk is, angol az executive supervisorunk, Simon Jones, aki több mint húsz éven keresztül az X Factor tulajdonosával dolgozott együtt.

Virtuózok a V4+ új évadának sajtótájékoztatója után (forrás: Virtuózok)

Akkor a Virtuózok egy magyar opera lenne nemzetközi sztárszereposztással?

Mi, magyarok nagyon sok mindenre képesek vagyunk, mégis sokszor nehézséget okoz elhelyezkedünk a nemzetközi világban. Ehhez kell az a külföldi szemléletű menedzsment, amely másfajta utat is képes mutatni. Idézem az egyik befektetőnket: képesek vagyunk arany űrhajót készíteni, de azzal nem tudunk kimenni az űrbe, csak Magyarország felett keringünk. Ezzel a nemzetközi csapattal ki tudjuk húzni a világ fölé ezt az arany űrhajót.

Placido Domingo akkor csatlakozott a csapathoz, amikor szükséges volt egy világhírű művész a nagy nemzetközi befektetők megnyeréséhez?

Lerövidítve így is fogalmazhatunk. Azonban az ő személye nem csak ezért fontos nekünk. Egy tehetségkutató műsorban a zsűri mérvadó, és egy olyan zsűrit, amelynek tagja a Maestro, senki nem kérdőjelezhet meg.

Tom Teichman, Peller Mariann, Sir John Hegarty (forrás: Virtuózok)

Természetesen ha olyan részvényeseink vannak, mint Domingo vagy Sir John Hegarty, a világhírű reklámszakember, aki a brandingünkért felelős, Tom Teichman, aki a venture capital atyja, és Harvey Goldsmith, aki a Live Aid, a The Rolling Stones, a Három Tenor és Elton John koncertjeit szervezte, akkor a befektetések is sokkal egyszerűbbek. Ők azt a tipusú „one man showt”, amit elindítottam, sokkal magasabb szintre tudták emelni.

Maestro Domingo a tévétársaságok elnökeihez is eljön velünk egy-egy tárgyalásra, befektetési pitchre, és segít a befektetői szerződések megírásában is. Vagy ha Tom Teichman ránéz az általunk előkészített szerződéses anyagra, egyből kiszúrja azokat a pontokat, amiken változtatnunk kellene. Azonban azt fontos megjegyezni, hogy mielőtt ezek a világhírű művészek csatlakoznak hozzánk, teljesen átvizsgálnak minket.

Nagy hangsúlyt fektetnek a tehetséggondozásra és a tehetségek támogatására is.

A Kis Virtózok Alapítványt Miklósa Erikával hoztuk létre, és teljes mértékben a szívügyem. A Virtuózokat a befektetőink üzletként kezelik, de nekünk ez misszió is. Bár nagy üzleti sikereink voltak, azt gondolom, a víziót és a missziót együtt kell kezelni, akkor fog működni. Ha nincs tehetség, akkor nincs tévéműsor sem. Ha a tehetséget nem képezzük, ha a gyerekeket nem motiváljuk, akkor nem fognak jelentkezni a műsorba. Ha nem találjuk meg például azokat a gyerekeket direkt castinggal, akik annyira szegények, hogy nem jutnak el zenetanárhoz, vagy nincs pénzük hangszerre, akkor nem tudunk jó műsort csinálni.

Miklósa Erika, Peller Mariann (fotó: Sárvári Géza)

Nagyon fontos az edukáció is. Fantasztikus zenetanárok vannak itthon. Azért is tudunk ilyen színvonalas műsort készíteni, mert remek a magyar zeneoktatás. Azonban a gyakorlati rész hiányzik belőle. Mi abban tudunk a legjobban segíteni, hogy legyen koncerttapasztalatuk, hogy megtanulják, hogyan kell zenekarral fellépni. A tehetség szuper, de az csak húsz százalék. A többi a gyakorlás, a szülői háttér és a menedzsment. Attól vagyunk többek egy kereskedelmi tehetségkutató műsornál, hogy a mi munkánk nem ér véget a műsorral. Éppen akkor kezdődik igazán a tehetséggondozás: a koncertekkel, a mesterkurzusokkal és ha szükséges, anyagi segítséggel, ösztöndíjjal is az alapítvány által.

A gyerekeknek nemcsak ez lehet óriási előny, hanem az is, hogy olyan sztárokat ismerhetnek meg, akikre még álmukban sem mertek gondolni.

A világhírű művészek Domingótól Pablo Sáinz Villegason és Matteo Bocellin át HAUSER-ig, nem csak zsűrizni jönnek el hozzánk, hanem meghívják a gyerekeket a koncertjeikre, tanítják őket. A tavalyi zsűritagok voltak idén a mentorok.

Matteo Bocelli (forrás: Virtuózok)

A műsor a klasszikus zenét is népszerűsíti. A zeneiskolába jelentkező gyerekek száma tizennégy százalékkal nőtt a műsor után.

Nem is tudom hány ezer SMS-em van, amiben azt írták, hogy a Virtuózok miatt szerették meg a klasszikus zenét. De jó lenne, ha egyszer ráérnék ezt csokorba szedni!

Akkor a Virtuózok több, mint egy tévéműsor.

Igen. Sokkal több. Foglalkozunk koncertszervezéssel, corporate koncertek készítésével, licence-ékesítéssel. Van egy digitális platformunk, ahol szeretnénk még remote music lessonst és mester classokat tartani.

Ha focihasonlattal élhetek, akkor mi vagyunk például a Real Madrid. A tehetségkutató műsor a focicsapat. A tévétársaságok fizetik a licenszdíjat a meccsért, közben ez óriási reklám a focistáknak is, mert mondjuk, a NIKE köt velük egy reklámszerződést. Ráadásul a zenében van egy plusznyereség, hiszen míg egy focista nem tud elmenni privátfocizni, addig egy zenész el tud menni fellépni. Ugyanúgy van marchendise-unk, csak nálunk nem focimez és sapka készül, hanem kottafüzet, tolltartó és Swarovskival díszített hegedűtok.

HAUSER és Pablo Sáinz Villegas (forrás: Virtuózok)

Ha a Virtuózoknak lenne producerkutató része, milyen készségek és tudás birtokában kellene lennie a győztesnek?

Igazság szerint én nem szeretem, ha producernek hívnak. Jobban szeretem az alapító vagy kuratóriumi tag titulust.

Miért?

Azért, mert az emberek fejében még mindig az él, hogy a producernek a haszon a fontos, hogy csak az a jó producer, aki minden esetben nyereségesen hoz ki egy projektet. Nálunk a nyereség emberi nyereség is. Sőt talán az a legnagyobb nyereség, ha felfedezünk valakit, akiből később Lang Lang, Domingo vagy Amadeus lehet.

Fontos, hogy a producernek legyen empatikus készsége, hogy segítse és értékelje a gyerekek, a zsűri vagy bármelyik háttérben dolgozó kolléga munkáját. Ne magányos farkas legyen, hanem tudjon csapatban gondolkodni. Nem kell, hogy akadémikus szinten értsen a klasszikus zenéhez, de elengedhetetlen, hogy szeresse. Tudja családtagként támogatni a gyerekeket, nem csak a sikerekben, de akár egy-egy kiesés alkalmával is.

Nyitókép: Peller Mariann (fotó: Emmer László)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!