
Fair Play a zenében is
Küldetés a tisztességes játszmáért
Ebben az évben már harmadik alkalommal rendezik meg Magyarországon a Fair Play Napot. A kifejezés ugyan a sport területéről jön, és a szervezők élnek is a párhuzam adta lehetőséggel a program során, jelen esetben a zeneipar tisztaságáról van szó.
A ProArt – Szövetség a Szerzői Jogokért kezdeményezésére létrejövő kampány célja, hogy bemutassa: a fair zenefogyasztás közös érdekünk. Az előadó akkor tudja újabb és újabb zenékkel kényeztetni közönségét, ha meg tud élni abból, amit csinál, ehhez pedig elengedhetetlenek bizonyos íratlan szabályok, melyekre a kezdeményezés igyekszik felhívni a figyelmet. a ProArt – Szövetség a Szerzői Jogokért alapítói a magyarországi közös jogkezelő egyesületek: az Artisjus, az EJI, a Filmjus, a Hungart és a MAHASZ. a szövetség kiemelt célja a társadalmi érdeklődés felkeltése az alkotás értéke és a szerzői jog jelentősége iránt.
Jó pár lehetőség van a tisztességes játszmára a zenehallgatásban is. Ha megvásároljuk a lemezt – eredeti vagy használt verzióban –, koncertre, fesztiválra váltunk belépőt, ha online streamet hallgatunk ingyenes vagy fizetős változatban, Youtube-klipeket nézünk, online zeneáruházból töltünk le muzsikát, vagy ha rádiót hallgatunk, illetve zenecsatornát nézünk, azzal hozzájárulunk a a zenei fair play-hez. Nem túlságosan bonyolult szabályrendszer ahhoz, hogy mi magunk is egy elit csapat tagjai legyünk. Aki azonban torrentezik, Youtube-ról rippel vagy másolt cédével operál, az könnyen a kispadra kényszerülhet.
A kezdeményezés megálmodói számára a „Zeneipar helyzete számokban 2017” című jelentésből derült ki, hogy a zenészek többsége elsősorban nem zenei tevékenységből él, több mint hetvenöt százalékuk számára elsősorban kikapcsolódást, feltöltődést és küldetést jelent a zene. Egy jó évben átlagosan négymillió, míg egy rossz évben kilencszázötven-ezer forintot keresnek zenei tevékenységgel. a zenészek többsége (a válaszadók nyolcvanhét százaléka) ha megengedhetné magának, akkor csak zenével foglalkozna. Azoknak a zenészeknek, akik ténylegesen a zenélésből élnek, jövedelmük ötvenhét százalékát az élőzenei koncertek, fellépések adják. Ezt követik a jogdíjbevételek (húsz százalék), valamint a rögzített zene értékesítéséből (fizikai vagy digitális eladások) származó bevételek (hat százalék).
Ha tehát a közönség fizet a zenéért, biztosítja a művészek megélhetését, illetve azt, hogy folytatni tudják a minőségi zenék megalkotását. Eredeti hangzót venni mindig is menő volt, gyerekkorunkban lázas izgalommal gyűjtöttük a pénzt a frissen megjelent kazettékra. Miért pont most kezdenénk bele illegális letöltésekbe? Arról nem is beszélve, micsoda élményt jelenthet egy koncertlátogatás, amely szórakoztató volta mellett szintén a fair play hatásos eszköze.
A tavalyi kampány során több ismert zenészt is megkérdeztek arról, hogyan viszonyulnak ehhez a kérdéshez. Fluor Tomi, a népszerű Wellhello oszlopos tagja például úgy nyilatkozott, hogy nagyon hálás azért, ha a rajongók koncertjegyet vesznek, de azért is, ha ingyen meghallgatják a dalokat a Youtube-on, az viszont szíven tudja szúrni, ha a merchandise termékekből „a kamut látja”. A Leander Kills frontembere, Köteles Leander pedig arra világított rá: lehet, hogy a streamingszolgáltatók segítségével hallgatjuk már legtöbben a kedvenc számainkat, de ha megvesszük egy előadó lemezét, azzal egy szép emléket tudunk magunkénak, ugyanakkor a művészt is támogatjuk. a kampány mellé állt a UseMe, a Belau és a Colorstar is.
A Fair Play Napon – a kommunikációs kampány végkifejletén – az ország több, meghatározó koncerthelyszínén lesz jelen idén novemberben is a kezdeményezés, figyelemfelhívó szándékkal. Ilyenkor ezeken a bulihelyeken levetítik az Üzenetet is, melyben zenészek fogalmazzák meg, miért tartják fontosnak az ügyet. Tavaly a nap egyik fő eseménye – a sporthoz kötve a korrekt játszma zenei aspektusát – egy rendhagyó, könnyűzenei pingpongverseny volt Budaörsön, a Decathlon sportáruházban. a rajongók olyan zenekarokkal játszhattak együtt mint a Halott Pénz, a Magna Cum Laude, a New Level Empire és a Carbonfools.
Bővebb információ a Fair Play Napról, az ügyet támogató zenészekről, koncerthelyszínekről, terjesztőkről a www.fairplayhungary.hu és a www.facebook.com/fairplayhungary oldalon olvasható.
Megjelent: 2019. október
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!