by Sebők Viktória 2019. Aug 06.

Felelősséggel fordulva a kultúra felé

Interjú Apáti-Tóth Katával, a MOL kommunikációs igazgatójával

A MOL-csoport saját szponzorációs és mecenatúrastratégiát dolgozott ki a legjobb nemzetközi gyakorlatok alapján. Apáti-Tóth Kata, a MOL Magyarország kommunikációs igazgatója mesélt arról, hogy mekkora fontossága van a cégcsoport életében a kultúra támogatásának, és mennyi projekthez csatlakoztak.

A MOL Magyarország rendszeresen lép fel ügyek, projektek támogatójaként. Milyen elképzelések határozzák meg a MOL társadalmi misszióját?

A MOL saját szponzorációs és támogató stratégiát alkalmaz, amelyet a legjobb nemzetközi gyakorlatok alapján alkotott meg. Az erre a területre vonatkozó irányelvek kialakításakor nemzetközi színtéren is gondolkodott, mivel a vállalat a világ több mint negyven országában van jelen. Minden országban az ott fontosnak tartott célcsoportok számára közvetítendő üzenetekhez igazítjuk a támogatandó célokat.

Milyen szempontok alapján döntenek egy-egy projekt támogatása mellett?

Leginkább a határokon átívelő, értékteremtő, a fenntartható fejlődés elveit szem előtt tartó projektek felkarolásában veszünk részt. Csak néhány példát említek: olyan kezdeményezésekhez adjuk a nevünket, amelyekben megjelenik a rászorultság, a tehetségek elismerése, a nemzeti és olajipari hagyományok ápolása, illetve a közösségek bevonása. Odaállunk olyan programok mellé is, amelyekben hangsúlyt kap a környezetkímélés és a környezetvédelem. Szem előtt tartjuk, hogy támogatásaink a lehető legjelentősebb pozitív társadalmi hatást érjék el.   A hitelesség, a megbízhatóság és a függetlenség eszméjének megfelelően döntéseinket előre meghatározott szakmai, stratégiai és etikai szempontok alapján hozzuk meg, a társadalmi befektetések programjait pedig független szakmai bizottságok segítik. Kizárólag rendezett hátterű, transzparens programokat támogatunk, hiszen mi is ugyanerre az átláthatóságra törekszünk az üzleti életben.

Mit jelent a MOL számára a kultúra és a művészet?

Felelős vállalatként a MOL-csoport kiemelten figyel arra, hogy széles körben ossza szét a támogatásait. A támogatott szervezetek között sportegyesületek, sportolók, színházak, múzeumok és előadó-művészeti társulások egyaránt megtalálhatóak. Például a Miskolci Nemzeti Színházat húsz éve támogatjuk, a Szépművészeti Múzeumnak is több mint tíz évig nyújtottunk rendszeres szponzorációt.

Milyen saját programokat hoztak létre, amelyek keretein belül hozzá tudnak járulni akár egy kulturális márka vagy egy tehetséges fiatal támogatásához?

2006-ban saját alapítványt hoztunk létre. A MOL Alapítvány kiemelt figyelmet fordít a fiatal tehetségek támogatására, a Tehetségtámogató Programon keresztül segíti a fiatal és eredményes sportolók, művészek és tudósjelöltek pályafutását. A felkészüléshez szükséges eszközökhöz adunk pénzügyi támogatást. Például a hangszerek, sportszerek megvásárlásához vagy egy verseny, mesterkurzus útiköltségeihez járulunk hozzá. 2006 óta közel ötezer fiatal tehetség felkészülését segítettük, összesen hatszázmillió forintot meghaladó mértékben. Büszkék vagyunk arra, hogy Szilágyi Áron kétszeres olimpiai bajnok kardvívó és Babos Tímea világbajnok teniszező is a alapítványunk támogatottja volt, és onnan kerültek be a MOL Csapat tagjai közé. Fucsovics Márton szintén ezt az utat járta be. Az első évek művészeti támogatottjai közül szívesen emlékezünk meg Szabó Ildikóról, aki most, huszonhét évesen világszinten keresett csellóművész, Felméry Lili balerináról, aki tizennyolc évesen a Rómeó és Júlia címszerepét táncolta, és ma az Operaház magántáncosa. Őket számos olyan fiatal követi azóta is, akik nevét néhány éven belül gyakran fogják emlegetni a koncert- és színházlátogatók! A MOL Alapítvány ezen kívül a gyermekegészségügy és a helyi közösségek támogatására is kínál pályázati lehetőségeket civil szervezetek számára.

A kulturális projektek támogatásának mérlegelésekor mi az elsődleges szempont?

Általában olyan ügyek mellé állunk, amik a maguk nemében egyediek, kuriózumnak számítanak és sok embert megmozgatnak. Ezen belül kiemelek egy nagyobb kezdeményezést: a hazai népzene minél szélesebb közönséghez történő eljuttatását. Ebből a megfontolásból a Kossuth-díjas Muzsikás együttes magyar népzenét népszerűsítő munkájának segítése mellett döntöttünk, mivel az együttes nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint a zene megszerettetését. Úgy véljük, a heti egy órára csökkentett iskolai énektanítás nem alkalmas arra, hogy a zenét a diákokkal megszerettesse. Ezért a Muzsikás együttes a MOL támogatásával közel tizenöt éve az ország számos iskolájában, összevont, rendhagyó énekórákon népzenei hangversenyeket tart. Az eddigi tapasztalatok szerint a délelőtti rendhagyó énekórák nagyon sikeresek, az iskoláknak több évig kell várakozniuk, amíg hozzájuk is eljut az együttes. Nem beszélve arról, hogy az ilyen formában megtartott hangversenyek hagyományt és összetartozást is jelentenek a fiataloknak, a vidéki kisiskoláktól kezdve a neves középiskolákig egyaránt. Az együttes immár nemzetközi elismeréssel is büszkélkedhet: 2008-ban ugyanis megkapta a Womex (World Music Expo), azaz a Világzenei Vásár díját népzene/világzene kategóriában. Ezzel a díjjal a zenei élet legkiemelkedőbb előadóit, zenekarait tüntetik ki. Hamar Dániel, a zenekar egyik tagja úgy fogalmazott, hogy nemcsak a Muzsikást, de az egész magyar népzenét is elismerte a világ.

A MOL azonban nemcsak a komolyzenét, népzenét támogatja, hanem ott van a hazai könnyűzenei életben is. Mi a jelentősége az önök számára annak, ha ilyen kulturális projekt mellé állnak, illetve miért éri meg önöknek?

Valóban otthon vagyunk a könnyűzenében is, a vállalat 2015 óta áll a MOL Nagyon Balaton rendezvénysorozat mögött. A kezdeményezés egyfajta autós vagy biciklis kéktúra, amely arra biztatja az embereket, hogy mozduljanak ki, és járják be a Balatont. Egy ilyen ügyhöz szívesen csatlakoztunk, hisz’ hazánk egyik legnépszerűbb üdülőhelyéről van szó. A MOL Nagyon Balaton a színvonalas balatoni események védjegye, legyen szó fesztiválról, kulturális eseményről vagy éppen gasztronómiáról. Az idén már negyvennél is több esemény része a sorozatnak, olyan kiemelkedő programok, mint a Paloznaki Jazzpiknik, a Balaton Sound, a STRAND Fesztivál, a Művészetek Völgye, a Klassz a p’ARTon és a Veszprémi Utcazene Fesztivál.

A hazai szerepvállalás mellett milyen nemzetközi projektekben vesznek részt nagyvállalatként?

A MOL-csoport mint Közép-Kelet-Európa vezető olajipari vállalata jelentős részt vállal nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi kultúréletben is. Így például Szlovákiában a „Slovnafttal a színházba” projekt keretein belül iskolások színházlátogatását támogatja a vállalat. De említhetjük a Lucnica néptáncegyüttest, valamint az Art Film Fesztivált is, amely mögött szintén támogatóként vagyunk jelen. Horvátországban, az INÁ-n keresztül fesztiválokat és színházakat szponzorálunk, ezenkívül az INA Energopetrol kapcsán a Szarajevói Filmfesztivál szponzorációjában veszünk részt.  Olaszországban pedig évek óta támogatja a vállalat a mantovai Fesztivál Lettearturat. Elmondhatom, hogy eléggé szerteágazó mecenatúrastratégiát működtetünk.

Tudna olyan projektről mesélni, amelyik nem tekinthető szokványosnak?

Talán picit szokatlan választásnak tűnhet, de a MOL 2010-től támogatja Magyarország egyik legismertebb rock- együttesét, a Tankcsapdát. Gyakorlatilag közösen reformáltuk meg a CD-piacot, ugyanis 2012 novembere óta Tankcsapda CD-ket csak a MOL-kutakon lehet kapni, igen kedvező áron. Azóta pedig sorban állnak a zenekarok, Ganxsta Zoleetól a Kowalsky meg a Vegán át a Bëlgáig számos együttessel működik ez a modell. De itt nem álltunk meg, sok különleges dolgot csináltunk együtt az elmúlt tíz év alatt, volt tetőkoncertünk, a zenekar klipet forgatott a százhalombattai finomítóban, tavaly májusban is közösen valósítottuk meg a Legyél Rocksztár jótékonysági akciónkat, amiben Lukács Laci autóját vitte haza egy jó ügyet szolgáló rajongó, és év végén pendrive-on is kihoztuk az életművet. A Tankcsapdáról szóló friss, a zenekar életébe bepillantást nyújtó, különleges szemszögű könyvet is mi fogalmazzuk országszerte a töltőállomásainkon.

Megjelent: 2019. augusztus

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!