Franciaország magyarországi nagykövetének szavai
Az Art is Business magazin 2023. áprilisi száma Franciaországgal, illetve a magyar–francia kulturális kapcsolatokkal foglalkozik. Az olvasókat Claire Legras köszönti.
Kedves Olvasók!
Franciaországhoz kötődik a „kulturális kivétel” (l'exception culturelle) fogalom, amely azt jelenti, hogy a kulturális javakat és szolgáltatásokat más kereskedelmi termékektől eltérően kell kezelni, azaz kivételnek kell tekinteni a nemzetközi szerződésekben és megállapodásokban. Célja az államok szuverenitása a kultúra korlátozását, a szabad kereskedelmet illetően, annak érdekében, hogy megvédjék és népszerűsítsék saját művészeiket és kultúrájuk egyéb elemeit. A törekvésnek négy évszázados múltja van Franciaországban, és fontos tényező a művészetek és a nyelv egyedülálló szerepének elismerésében, a nemzet hírnevének építésében.
I. François létrehozta a köteles példány intézményét (a levéltár ősét), és 1539-ben a Villers-Cotterêts rendelettel előírta a francia nyelv használatát. Richelieu őt követve megalapította a Francia Akadémiát, XIV. Lajos pedig a Királyi Táncakadémiát – amelyből később Párizsi Opera lett –, a Comédie-Française-t és a Gobelins Manufaktúrát. Beaumarchais a világon először alkotott szerzői jogi törvényt. A francia forradalom után a Francia Köztársaság létrehozta a Bölcsészettudományi, Tudományos és Képzőművészeti Minisztériumot.
Az 1889-es világkiállítás idején Párizs büszke volt a háromszázharminc méter magas Eiffel-toronyra, amely e virágzó korszak találékonyságának, kreativitásának és technikai fejlődésének szimbólumává vált. Az idén világszerte megemlékeznek Gustave Eiffel halálának századik évfordulójáról. A magyarországi francia nagykövetség különféle rendezvényeket szervez e jeles személyiség emlékének tiszteletére; ősszel a budapesti Nyugati pályaudvar kerül a figyelem középpontjába.
A XIX. és a XX. században szaporodtak a kulturális kezdeményezések: Niepce a fotóművészetet, Lumière a mozit, Gallimard az irodalmat tette mindenki számára hozzáférhetővé. André Malraux azt a célt tűzte ki maga elé, hogy Franciaország befolyásának eszközévé a kultúra váljon a világban. Az 1980-as években Jack Lang kulturális miniszter fordulópontot hozott azzal, hogy legitimálta a kultúra gazdasági dimenzióját, majd Jean-Jacques Aillagon szponzorálási törvénye hatott „étvágygerjesztőként” számos egyénre és a cégre, amelyek közül talán a Louis Vuitton Alapítvány és a Pinault Alapítvány a legfigyelemreméltóbb.
A kereskedelem globalizációja és a közelmúlt technológiai változásai Franciaország kultúrpolitikáját a kreatív iparágak felé fordították. A BpiFrance 2022-es adatai szerint az ország GDP-jének öt százalékát és közel kétmillió munkahelyet adó kulturális és kreatív szektor virágzik: a francia gazdaság hajtóereje, különösen az exportban – több mint háromszázmillió euró többletkereskedelmi mérleggel. A francia kulturális és kreatív iparágak terjesztik tudásunkat, hagyományainkat és találékonyságunkat.
Az irodalom, a mozi, a zene, a divat, a luxus és a gasztronómia országaként, a virtuális és kiterjesztettvalóság-technológiák úttörőjeként, valamint a videojátékok területén vezető szerepet töltünk be. Franciaország támaszkodhat kreatív és kulturális iparának vitalitására és sokszínűségére, valamint régóta fennálló, illetve feltörekvő vállalatai technológiai know-how-jára.
Az Art is Business Franciaországnak szentelt kiadásában felfedezhetik a művészet, a kultúra és a gazdaság közötti kapcsolatok számos aspektusát – francia sajátosságaikkal együtt.
Kellemes olvasást kívánok!
Claire Legras,
Franciaország magyarországi nagykövete
Az áprilisi magazinban megjelent írásokat hamarosan weboldalunkon is olvashatják.
-------------
Cikkeink írásához az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást alkalmazzuk.
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!