
Frankofón Filmnapok, BFZ Concertino-sorozat, Riefenstahl-filmbemutató és Parasztopera Pécsett
– Az Art is Business e heti programajánlója
15. Frankofón Filmnapok és Leos Carax Retrosprektív
Időpont: 2025. február 27. – március 9.
Helyszín: Uránia Nemzeti Filmszínház, 1088 Budapest, Rákóczi út 21.; Magyarországi Francia Intézet, 1011 Budapest, Fő utca 11.; Puskin Mozi, 1053 Budapest, Kossuth Lajos utca 18.
Nyolc ország, huszonhárom díjnyertes film, tizenhét város, fesztiválsikerek, női filmek, közönségtalálkozók – újra Frankofón Filmnapok Budapesten a Magyarországi Francia Intézet szervezésében.
Jelenet a Niki című filmből (forrás: Frankofón Filmnapok)
Az idei esemény a nő művészekre összpontosít: a nyitófilm a két Césarra jelölt Az isteni Sarah Bernhardt, és műsorra kerül az ikerzongoristák igaz történetét bemutató Bámulatosak is. A Csajbanda kapcsán kerekasztal-beszélgetés lesz a nők elleni erőszakról és a cyberszexizmusról, a zárófilm pedig Niki de Saint Phalle életrajzi filmje, a Niki.
Néhány a programban szerepelő remek alkotások közül: az Oscar-díjas Michel Hazanavicius A legértékesebb áru című édes-bús animációja szeretetről és emberségről; Jacques Audiard Cannes-ban már díjazott, tizenkét César- és tizenhárom Oscar-jelölést kapott Emilia Pérez című filmje, Görögország Oscar-nevezettje, A gyilkos asszony.
A kiváló filmek mellett szerveznek beszélgetést a svájci többnyelvűségről és több közönségtalálkozót is, például a Játszma című film vetítése után Fazakas Péterrel, Köbli Norberttel és Kulka Jánossal.
Jelenet Leos Carax Ez nem én vagyok című filmjéből (forrás: Frankofón Filmnapok)
A Frankofón Filmnapokon lesz Leos Carax legújabb, kísérleti önéletrajzi filmje, a Leos Carax: Ez nem én vagyok magyar premierje is. Ehhez kapcsolódóan a Magyarországi Francia intézet, a Cinema Niche és a Puskin Mozi február 28-ától március 2-áig retrospektív vetítéssorozatot tart a rendező munkásságából, eredeti nyelven, magyar felirattal. Ennek keretében olyan meghatározó Carax-filmeket láthat a közönség, mint a Boy Meets Girl, a Rossz vér, A Pont-Neuf szerelmesei, az Annette és a Holy Motors. Az alkalomra a Budapestre érkezik a kortárs film egyik legizgalmasabb, legkiszámíthatatlanabb figurája: a vetítések után a közönség találkozhat a világ legnagyobb A-kategóriás filmfesztiváljain többszörösen díjazott alkotóval, aki ittléte során mesterkurzust is tart majd az ELTE és a Freeszfe hallgatóinak, oktatóinak.
2025. március 1–31. között tizenhat vidéki városban – Balatonfüred, Debrecen, Eger, Győr, Jászberény, Miskolc, Kecskemét, Pannonhalma, Pécs, Sopron, Szeged, Székesfehérvár, Szolnok, Szombathely, Veszprém – vetítenek majd egy szűkebb szelekciót a filmnapok programjából.
A Frankofón Filmnapokról további információ ITT, a Leos Carax Retrosprektívről pedig ITT érhető el.
Budapesti Fesztiválzenekar: Concertino-sorozat
Időpont: 2025. február 28., 19:45; március 1., 15:30; március 2., 3., 19:00
Helyszín: Zeneakadémia, Nagyterem, 1061 Budapest, Liszt Ferenc tér 8.
Ha csak egyetlen fagottost hallgathatna egész további életében, az ő lenne – vallott Bogányi Bence játékáról a The Spectator újságírója. A Fesztiválzenekar művésze ezúttal Jean Françaix versenyművének szólóját játssza. A könnyen fogyasztható, hol tangóra, hol ragtime-ra emlékeztető mű adja az évad első Concertino-hangversenyének gerincét. A Pilz János vezette kamarazenekari sorozat télből tavaszba fordító koncertjének elején Henry Purcell színházi kísérőzenéjének tételei hallhatók, amelyek a mór Abdelazer és a spanyol királyné tragikus és megbotránkoztató történetét rajzolják ki. Az est második felében a tanítványi tisztelet szép példájaként Benjamin Britten variációsorozata szólal meg, amelyet zeneszerzéstanára, Frank Bridge témájára írt, és amely meghozta számára a hírnevet.
További részletek és jegyvásárlás ITT.
Közönségtalálkozó a Riefenstahl című dokumentumfilm producerével, Sandra Maischbergerrel
Időpont: 2025. március 1. 17:30
Helyszín: Művész Mozi, 1066 Budapest, Teréz krt. 30.
A hazai mozik 2025. február 27-től játsszák a Riefenstahl című dokumentumfilmet. Az alkotás betekintést nyújt Leni Riefenstahl művészi örökségébe és a náci rezsimhez fűződő összetett kapcsolatába. A rendező önmagáról festett képe mellett megismerhetjük az arra utaló bizonyítékokat, hogy mindent tudott a rendszer működéséről és az elkövetett bűnökről.
Andres Veiel rendező példátlan hozzáférést kapott Leni Riefenstahl hétszáz doboznyi felvételből álló személyes archívumához, és az abban található anyagokat felhasználva készítette el a nácik propagandistájaként is ismert filmrendező minden eddiginél komplexebb portréját. Az Akarat diadala és az Olimpia című filmjei a tökéletes test imádatát, illetve a felsőbbrendűség és a győzelem ünneplését mutatják be, miközben a filmek a tökéletlenek és gyengék megvetését is magukban hordozzák.
Riefenstahl esztétikája ma aktuálisabb, mint valaha – de vajon igaz ez a filmjei rejtett üzenetére is? Ezt a kérdést vizsgálja a Riefenstahl hagyatékából származó dokumentumok, köztük magánfelvételek, hangfelvételek és levelek segítségével a film. Feltárja életrajzának töredékeit, és kibővített történelmi kontextusba helyezi őket. Hogyan válhatott Riefenstahl a Harmadik Birodalom kiemelkedő filmrendezőjévé, és hogyan tagadhatta később a Hitlerhez és Goebbelshez fűződő szoros kapcsolatait?
A Goethe Intézet és a Cirko Film közös szervezésében Magyarországra érkezik a film producere, a világhírű német újságírónő és műsorvezető, Sandra Maischberger. Ritka alkalom arra, hogy a budapesti közönség Európa egyik legbefolyásosabb médiaszemélyiségével találkozhasson, aki a maischberger. die woche című talk show műsorvezetőjeként a világ legfontosabb vezetőivel, a kulturális élet és a politika meghatározó személyiségeivel készít interjúkat, ezáltal évtizedek óta alakítva a közbeszédet. A Művész mozi vetítése után Leni Riefenstahl örökségéről és a film történelemformáló szerepéről is szó esik, a szakembernek a közönség tagjai is feltehetik kérdéseiket.
További információk ITT.
Fotó: Kuttner Ádám és Szabó Bence
Pintér Béla–Darvas Benedek: Parasztopera
Időpont: 2025. március 4., 5., 6., 7., 19:00
Helyszín: Pécsi Nemzeti Színház, 7621 Pécs, Színház tér 1.
Március elején öt alkalommal lesz a Pécsi Nemzeti Színház vendége a Színház- és Filmművészeti Egyetem negyedéves zenés-színművész osztályának előadása.
Egy paraszti sorból felemelkedett, jómódú család visszatér a fővárosból szülőfalujába, hogy – jó magyar szokáshoz híven – ott tartsák meg fiuk esküvőjét. A maguk mögött hagyott élet emléke azonban visszadereng, és fenyegető árnyként vetül az eseményekre. A múltből előtörő szálak egyre sűrűbb szövedéket fonnak az ifjú pár, és családjaik köré, megmutatva, hogy előbb utóbb minden szőnyeg alá sepert titok következményekkel jár.
Fotó: Kuttner Ádám és Szabó Bence
A vőlegény: Bartus Berci
Anyja: Bayer Fruzsina / Kertész Nóra
Apja: Tóth Norbert
Mostohatestvére: Nagy Alma Virág / Péntek Fanni
A menyasszony: Árki Lili Katalin / Lipics Franciska
Anyja: Lipics Franciska / Bayer Fruzsina
Apja: Antolovics Péter
Állomásfőnök: Tassonyi Balázs
Az idegen: Vajda Zoltán Richárd
Nyoszolyólányok: Kertész Nóra, Péntek Fanni / Árki Lili Katalin, Nagy Alma Virág
Közreműködő zenészek: Erdős Boglárka, Horváth Tünde, Tóth Lázár, Dudás Eszter, Papp Tamá
Rendező-koreográfus: Csáki Benedek
Zeneszerző: Darvas Benedek
Írta: Pintér Béla
Jelmeztervező: Gál Réka Ágota
Zenei vezető: Erdős Boglárka
További információk ITT.
Nyitókép: Jelenet a Frankofón Filmnapok nyitófilmjéből, Az isteni Sarah Bernhardtből (fotó/forrás: Jean Claude Lother / Les Films du Kiosque)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!