Giotto alkotásaival ünnepli ötvenedik születésnapját a római repülőteret üzemeltető vállalat
A repülőtér középpontjában elhelyezett három művet szeptemberig nézhetik meg a látogatók.
Tevékenysége kezdetének ötvenedik évfordulóját ünnepli az 1974. január 12-től működő római nemzetközi légikikötőt üzemeltető vállalat, az Aeroporti di Roma (ADR). A Mundys-csoporthoz tartozó cég születésnapi meglepetésként a középkori festő, Giotto üvegalkotásait állította ki az egyes számú terminálon. A XIV. században élt Giotto üvegre festett művei egyenesen a firenzei Santa Croce-bazilikából érkeztek a légikikötőbe.
A Leonardo Da Vinci vagy ismertebb nevén a fiumicinói repülőtéren már hagyománnyá vált, hogy művészeti kincseket állítanak ki. Tavaly április 12. és augusztus 31. között a barokk szobrász, Gian Lorenzo Bernini Krisztust ábrázoló, Salvator Mundi című alkotása volt látható az 1-es terminál A beszállóterületén. A repülőtéren áthaladó utasok közül hatmillióan álltak meg a szobornál. „A római repülőtér kulturális névjegynek is számít, mely elsőként fogadja a világ minden részéből érkező látogatókat" – mondta a repülőteret működtető vállalat (ADR) elnöke, Vincenzo Annunziata. Az ötvenedik születésnap alkalmából bemutatták a repülőtér új logóját is. A vállalat a Róma-Fiumicino Leonardo da Vinci és az ugyancsak római Ciampino GB Pastine repülőterének üzemeltetéséért felel.
Giotto műve 1310 körül készülhetett (forrás: ansa.it)
A Leonardo Da Vinci repülőtér 1961-ben nyílt meg, de csak két leszállópályája volt. Felvirágzása 1974-ben kezdődött a repülőtér üzemeltetésével megbízott vállalat megalakításával. A hetvenes évek közepén tízmillió körüli volt az utasok éves száma. Tavaly a fiumicinói repülőtér forgalma elérte a 44,4 millió utast. Csaknem száz légitársaság kétszázharminc célállomásra szállítja Rómából az utasokat a világ hetven országába. Kitűzött cél, hogy a római repülőtér évente kilencvenmillió utast fogadhasson. A Covid-19-járvány utáni gazdasági-infrastrukturális beruházások sorát a római repülőtéren kezdték a légikikötő bővítésével: az utóbbi években huszonhárom új kaput építettek ki. A kereskedelmi terület a repülőtéren harmincezer négyzetméterre nőtt.
Az Aeroporti di Roma a repülőteret olyan helynek tekinti, ahol az utazás már elkezdődött. Céljuk az, hogy a Leonardo da Vinci repülőtér – Róma és Olaszország kapuja – az utasok számára egyre barátságosabb hellyé váljon, ugyanakkor minden oda érkező ízelítőt kapjon Olaszország lenyűgöző kulturális és művészeti örökségéből. Épp ezért hoztak létre a repülőtéren belül egy „szétszórt múzeumot”, azaz a repülőtér különböző részein kiállítási pontokat.
Az Aeroporti di Roma az elmúlt években sikeres együttműködéseket épített ki intézményekkel, szervezetekkel és kulturális egyesületekkel Olaszország-szerte. Jó példa erre a jelenleg az 1-es terminál A és a 3-as terminál E beszállózónájában található két kiállítási útvonal, ahol olyan római kori műtárgyakat csodálhatunk meg, amelyek az Ostia Antica és a Isola Sacra Nekropolisz ásatásaiból származnak. A műtárgyakat az Ostia Antica Régészeti Parkkal kötött partnerségnek köszönhetően állíthatják ki a repülőtéren.
Az ADR a zenei világ fontos szereplőivel is kötött partnerségeket, köztük a Teatro dell'Opera di Roma-val és az Accademia Nazionale di Santa Ceciliával: ennek köszönhetően utasoknak szóló koncertekkel, operaelőadásokkal és flashmobokkal szórakoztatják a Leonardo da Vinci repülőtérre érkezőket.
Marco Lodola Deti című műve (forrás: Aeroporti di Roma (ADR) )
A kortárs művészetet is becsempészik a repülőtérre: jó példa erre Marco Lodola Deti című műve, (a Gyermek” cirill szóból), amely Picasso előtt tiszteleg, megjelenítve a mester híres galambját, emlékeztetve így a béke fontosságára. Az 1-es terminálnál Salvatore Benintende, a TVBoy álnéven ismert olasz neopop utcai művész munkáit nézhetik meg az utasok. Az egyik képen Leonardo da Vinci egy I love Rome feliratú polóban feszít, átkarolva Mona Lisát. Kezükben mindketten arcmaszkot tartanak: mindez szimbolizálja azt a vágyat, hogy hátrahagyhassuk végre a járványidőszak nehéz periódusát.
TVBoy műve (forrás: Aeroporti di Roma (ADR) )
Davide Asker Moving Data című műve közzéppontjában a fenntartható utazással kapcsolatos tudatosság áll. Az installáció a mobilitás világának egyedülálló felfedezésére invitálja a látogatókat. A mű belsejébe lépve az utazók egy tükrös szerkezetben találják magukat: a világítótestek olyan tükröződéseket és perspektívákat hoznak létre, amelyek azt az érzést keltik, mintha egy végtelen téren haladnánk át. Az élményt a szerkezet belső sarkaiban elhelyezett négy darab háromméter magas monitor és nyolcvanöt világítótest teszi interaktívvá. A szkennerek a képernyő közelében követik a felhasználó mozgását, hanggal és fénnyel szinkronizálva.
Davide Asker Moving Data (forrás: Aeroporti di Roma (ADR) )
(forrás: adr.it, MTI)
Lásd még:
The Flying Theatre – az első repülőtéren működő színházi társulat
Nyitókép: a fiumicinói repülőtér (forrás: Aeroporti di Roma (ADR) )
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!