Hatszín–6szín Teátrum
Nyereséget termelő vállalkozássá lehet-e tenni színházat ma Magyarországon?
Budapest új játszóhelyeként négy éve nyitotta meg kapuit a Hatszín Teátrum. Miután Gálvölgyi Dorka, a színház alapító-igazgatója tavaly szeptemberben – sokak számára váratlanul – lemondott, pályázat útján, 2020 decemberétől a Karinthy Színház két egykori munkatársa, Földvári Péter és Kerekes-Katz Petra nyerte el a színház vezetésének, üzemeltetésének jogát. Gálvölgyi Dorka a Terézvárosi Kulturális Közhasznú Nonprofit Zrt. vezérigazgatójaként, az Eötvös 10 kulturális központ vezetőjeként folytatja kultúrmisszióját.
Fotó: Erdélyi Gábor
Földvári Péter: „Nagyon markáns és egységes arculatot kell kialakítani”
Kipróbált párosként mit visznek tovább a Karinthy Színház szellemiségéből a 6színre átnevezett teátrumban?
Nem tudjuk nem továbbvinni azt, amit a Karinthy Színházban tanultunk, tapasztaltunk Karinthy Marcitól. Alapvetően a hozzáállást, hogy csak szeretetteljes közösségben lehet jól alkotni, olyan emberekkel, akik egymást éppúgy szeretik, mint a munkájukat. Petra marketingesként teljesen a vállán vitte a Karinthy Színház ügyeit. Tavaly a Stellatus nevű művészeti ügynökségbe hívtam őt, és amikor jött a lehetőség a Hatszín megpályázására, együtt vágtunk neki. Azért szeretek Petrával dolgozni, mert mielőtt még elmondtam volna, hogy mit gondolok, addigra ő már megcsinálta. Petra a racionálisabb kettőnk közül, odafigyel a legapróbb részletekre, míg az én erősségem a kommunikáció, a gyors reagálás, de azért hajlamos vagyok elkalandozni. Ha valamiben nem értünk egyet, nem hagyjuk rá a másikra, nagyon komoly harcokat vívunk bizonyos döntések meghozatalában.
A Hatszín Teátrum alapjait Gálvölgyi Dorka fektette le. A főváros bejáratott kulturális helyévé nőtte ki magát a színház. Milyen változásokat terveznek az eddigiekhez képest műsortervben, koncepcióban, arculatban?
Saját arculatot szeretnénk kialakítani. Kétségkívül nagyon jó helyen van a színház, a pesti Broadway-n, de ami az előnye, az a hátránya is. Az Operettszínházzal, a Játékszínnel, a Radnótival, a Tháliával kell versenyeznünk a nézők kegyeiért. Ahhoz, hogy minden este, minden előadásra kétszázhetven nézőt beültessünk, nagyon markáns és egységes arculatot kell kialakítani, megtalálni a célközönségünket a minőségi szórakoztató színházhoz. Természetesen nagyon hálásak vagyunk Gálvölgyi Dorkának, aki egy nagyon jól működő színházat hagyott ránk. Az eddig kialakított modellhez képest annyit változtatunk, hogy a 6színt közösségi térként is szeretnénk működtetni. Az előző vezetéstől eltérő konstrukcióban, bérlőként üzemeltetjük a helyet, három és fél évre szól a szerződésünk, ezért minél több eseményre, nagyobb kihasználtságra törekszünk. Az esti előadás után koncertet, délelőtt iskolai programokat, hétvégén családi programokat tervezünk. A befogadó jelleg megtartásával hosszú távon szeretnénk arányaiban több saját produkciót létrehozni. A pályázatban is vállaltuk, hogy az eddigi bérlők továbbra is helyet kapnak, úgymint Orlai Tibor, a Delta Produkció, a Zichy Színműhely.
Milyen anyagi lábakon állnak? Szponzori és egyéb támogatásokat is igénybe vesznek?
Egyelőre befektetésként tekintünk a színházra, és reméljük, ha visszaáll a rend és újra lehet nézők előtt tartani előadásokat, gazdasági alapon tudunk működni. A 6szín fenntartója, tulajdonosi köre a Geomédia Vállalat Zrt. és a Móra Könyvkiadó. Szerencsére abszolút partnerek voltak abban, hogy megvalósítsuk az elképzeléseinket. Jelenleg is folytatunk tárgyalásokat támogatókkal, két cég részéről már pozitív visszajelzéseket kaptunk. Emellett szeretnénk kihasználni az állami pályázatok adta lehetőségeket. Személyesen beszélgettünk Fekete Péter államtitkárral, aki támogatóan állt a színházhoz. Azt gondoljuk, hogy így az indulásnál több lábról kell a színházat elindítani, pályázati és szponzori pénzekből, illetve saját befektetésből. Elsősorban a saját bőrünket visszük most a vásárra, a magunk forrásaiból próbáljuk a színházat működtetni. Komoly számításokat végeztünk arra vonatkozóan, hogy meddig lesz elég a pénzünk. Nagy valószínűséggel szeptember előtt nem nyitnak meg a kőszínházak, akkor el tudunk jutni odáig, hogy nagyobb lesz a bevételek aránya.
Mennyire aktivizálják magukat az online térben? Hogyan vészelik át az élőelőadás-mentes időket?
Nem túl kifizetődő az online térben való jelenlét, de mivel szeretnénk megtartani a közönséget, nem tétlenkedünk annak ellenére sem, hogy zárva vagyunk. Tavaly streameltünk egy Pa-dö-dö-koncertet, elindítottunk egy zenés talkshow-sorozatot Vendégségben Pelleréknél címmel Peller Annával és Peller Károllyal. Helyet adtunk a Nézőművészeti Kft. Jó éjt, szomszéd! című darabja utolsó előadásának, streamelve. Kiírtunk egy pályázatot olyan alkotók és alkotóközösségek számára, akiknek akár helyszín, akár stream technológia hiánya miatt nincs lehetőségük megmutatkozni az online térben. A négy nyertes produkcióit a 6színben rögzítettük. Március elején nálunk lesz az Orlai Produkció Hárman a padon című előadásának házi bemutatója Benedek Miklós, Gálvölgyi János, Egri Márta szereplésével.
Bödőcs Tibor Meg sem kínáltak című könyvének színpadi változatával tervezték az évadnyitást a pandémia után. Hogy áll most ez a projekt, illetve milyen további saját produkciók szerepelnek az idei műsortervben?
Egyelőre csak munkabemutatót tervezünk az előadásból március végén Thuróczy Szabolcs főszereplésével, Keresztes Tamás rendezésében. Még kész sincs az előadás, de már legalább hét meghívást kaptunk szabadtéri fesztiválokra. Ez a produkció úgy jött, hogy a 6színben azoknak a színészeknek, alkotóknak is szeretnénk lehetőséget biztosítani, akiket a Stellatus művészügynökségben képviselünk. Így kvázi két legyet ütünk egy csapásra, egyrészt munkát adunk az ügyfeleinknek, köztük Thuróczy Szabolcsnak, Keresztes Tamásnak, másrészt minőségi produkciókat hozunk létre a színházban. Tervezünk egy sztorizós, zenés színpadi estet Presser Gábor könyvéből, – amire a szerző már áldását adta –, LGT- és Presser-slágerekkel többek között Jordán Adél, Thuróczy Szabolcs, Kovács Patrícia tolmácsolásában. A Veres1 Színházzal közös produkcióban egy kétszereplős sikerdarabban gondolkodunk, aminek az az érdekessége, hogy Kovács Patrícia és Simon Kornél tíz szerepet játszanak benne. A 6színben mutatnánk be, majd Veresegyházán játszanák bérletes előadásban. Megkerestek minket egy érdekes musicalvállalkozással, ami arról szól, hogy hat musical- és operetténekes egy kellemes beszélgetés és játék közben értesül arról, hogy aznap este melyik dalt kell előadnia. Az Orlai Produkció Széttépve című előadását áthozzuk a Belvárosi Színházból a 6színbe. Amellett, hogy Szabó Kimmel Tamás impulzív alakítást nyújt benne, nagyon komoly drogprevenciós üzenete is van. Komoly programként szeretnénk iskolákkal együttműködve továbbfejleszteni az előadást.
Fotó: Forgács Bea
Gálvölgyi Dorka: „ A saját gyerekemnek tekintettem”
A Hatszín Teátrum tavaly lemondott alapító-igazgatója 2017 áprilisától gazdagította új színházzal Budapest kulturális térképét. 2020. november óta a Terézvárosi Kulturális Közhasznú Nonprofit Zrt. vezérigazgatója, az Eötvös 10 Közösségi és Kulturális Színtér vezetője.
Amikor elbúcsúzott a Hatszín Teátrumtól, annyit lehetett tudni, hogy nehéz közegben kellett küzdenie a színház fennmaradásáért. Milyen előzmények vezettek a „szakításhoz”?
Az eredeti tulajdonos, Horváth László volt az, aki az egészet megálmodta és kitalálta. Amikor megvette az épületet, egykori Toldy teátrumos alapítóként, amatőr színjátszóként szerette volna megvalósítani a fiatalkori álmát egy saját színházzal. Hozzátartozik a történethez, hogy az épület az 1950-es években a Kereskedelmi Dolgozók Szakszervezetének Székházaként működött, előadóteremmel, épített nézőtérrel, színpaddal, ahol színházi előadásokat is tartottak. Majd egy rövid ideig a Magyar Szocialista Párt irodaháza volt. Gyakorlatilag mindent vissza kellett bontani, át kellett alakítani a színpad, a nézőtér, az öltözők kialakításához, az egykori irodai ablakokat be kellett falazni. Ennek a komplett tervezését, lebonyolítását, a kivitelezések levezetését, az arculat kitalálását mind én végeztem. Teljes szabad kezet kaptam hozzá Lacitól, aki sajnálatos módon már nem élhette meg a színház megnyitását. Halála után az örökösökhöz került a tulajdonjog, az én tulajdonrészem mindössze tíz százalék volt. Nekik nem ez volt életük nagy projektje, sőt. Nehéz elmagyarázni egy tulajdonosnak, hogy a színház nem az a vállalkozás, ami óriási nyereséget hoz. A kultúra költséges hobbi, ha valaki nem állami támogatásból, hanem önerőből, saját tőkéből próbálja fenntartani. Küzdelmes, intenzív munkát végeztünk, ha kellett beálltam a büfébe, a jegyeket szedtem, a férjem ruhatározott társadalmi munkában. A Covid-időszak alatt már nem találtuk meg a közös hangot a tulajdonosokkal. Nagy szerelem volt a Hatszín, de mint minden nagy szerelemnek, úgy ennek is vége lett.
Mit tart a színházigazgatói működése legnagyobb eredményeinek?
Mindenekelőtt magát a tényt, hogy anyagi háttérrel ugyan, de a semmiből építettem fel a színházat. Laci anno azt kérte tőlem, hogy kezeljem a Hatszín Teátrumot úgy, mintha a sajátom lenne. És tényleg a saját gyerekemnek tekintettem. Az első nagy siker, hogy elkészülhetett, hogy három és fél év alatt igen jól bejáratott és meghatározó helye lett a budapesti színházi életnek. Szakmailag nagyon sikeres projekt volt, anyagilag pedig színházat nem lehet prosperáló, nyereséget termelő vállalkozássá tenni ma Magyarországon. Nagyon sok színvonalas produkció született, amire büszkén mondhatom, hogy ilyet képzeltem el abban a színházban, amit megálmodtam és létrehoztam. És büszke vagyok azokra a partnerekre, akiket megtaláltam; az Orlai Tiborral való együttműködésre. A saját bemutatók sorát Janikovszky Éva könyveiből összeállított Az úgy volt.. című mesejáték nyitotta. Bizonyára az új vezetők is repertoáron tartják ezt a nem költséges, jól eladható előadást. Vagy említhetném Daniel Kehlmann Szenteste című darabjának ősbemutatóját, amit a szerző is látott, amikor Budapestre látogatott a Könyvfesztivál díszvendégeként.
Mit szeretne átvinni a Hatszín Teátrum arculatából vagy szellemiségéből az Eötvös 10-be?
Mint a legtöbb magánszínháznak, úgy a Hatszínnek is a marketingre maradt a legkevesebb pénze. A marketing- és kommunikációs munkát azzal kezdtem, hogy létrehoztam a színház Facebook-oldalát, amelyet azóta tizennégyezer ember követ. Kialakult a törzsközönségünk, a nézők úgy jártak vissza hozzánk, hogy személyes ismerősként köszöntöttem őket, nagyra értékelték a családias légkört. Számos karitatív programot is szerveztünk: állami gondozásban élőket fogadtunk, illetve vittünk el nekik előadásokat, részt vettünk a Baptista Szeretetszolgálat karácsonyi cipősdoboz-gyűjtésében, a Heti Betevő Egyesületnek sapka-, sál-, kesztyűgyűjtésébe kezdtünk, amihez a nézők csatlakoztak, mert a sajátjuknak érezték az ügyet. Ezt a közösségépítő szellemiséget szeretném folytatni az Eötvös 10-ben.
Frissítés: Az Orlai Produkciós Iroda úgy döntött, hogy nem kockáztat; a Covid-járványra való tekintettel leállította a Hárman a padon című előadás próbát. Egyelőre nem tudni, mikor mutatják be.
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!