
Sötét humorú tragikomédia a Tháliában, vidéki múzeumok tárlata Debrecenben, az alma meg a fája a BMC-ben, új kiállítások a Budapest Galériában
– Az Art is Business e heti kulturális ajánlója
Friedrich Dürrenmatt: A csendestárs
A bemutató időpontja: 2025. április 25., 19:30
Helyszín: Thália Színház, Télikert, 1065 Budapest, Nagymező u. 22-24.
A 2024/25-ös évad utolsó bemutatójaként, Szikszai Rémusz rendezésében érkezik Thália Télikertjébe Friedrich Dürrenmatt viszonylag ritkán játszott, sötét humorú tragikomédiája.
Egy brutális világban, afféle rendőrállamban egy vegyész összefog egy nagystílű bűnözővel, és hullák eltüntetésére szakosodik. A bűn persze kifizetődő – először –, de aztán… Dürrenmatt kommersz koncepcióba csomagolva mutatja meg, hogyan szigetelődik el az ember egy földalatti bunkerben, hogyan válik kiszolgáltatottá egy korrupt rendőrök és bűnözők által uralt világban, hogyan kezd viszonyt a bűnöző barátnőjével – illetve hova vezet végül ez a kezdetben gyümölcsöző vállalkozás. Vajon tényleg a társadalom a hibás, ha az embernek tönkremegy az élete? Felelősség, szabad akarat, bosszúvágy és létkérdések – komoly témákat feszeget a darab egy mély bunkerben, a hűtőkamra mellett, néhány savban feloldott hulla között.
Szikszai Rémusz a darab olvasópróbáján (forrás: Thália Színház)
„Dürrenmatt gondolkodásmódja mindig lenyűgözött; egyenes társadalomkritika helyett inkább a történet és az emberi sorsok érdeklik. Bár a darab egy krimi szerkezetére épül, valójában ennél sokkal mélyebb, és egyfajta különös szomorúság is belengi” – mondta a darabról Szikszai Rémusz.
Előadók: Görög László, Tamási Zoltán, Bede-Fazekas Szabolcs, Czakó Julianna, Jaskó Bálint, Jámbor Nándor, valamint Sipőcz András e.h.
További információ és jegyvásárlás ITT.
El nem mesélt történetek: a vidéki múzeumok képzőművészeti gyűjteményei (1989-2024)
Időpont: 2025. április 26. – augusztus 24.
Helyszín: MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ, 4026 Debrecen, Baltazár Dezső tér 1.
A debreceni intézmény legújabb tárlata vidéki múzeumok képzőművészeti gyűjteményein keresztül mutatja be, milyen értékekkel gyarapodtak a Budapesten kívüli intézmények 1989–2024 között. A válogatás arra tesz kísérletet, hogy ismertesse, mikénr formálódott a rendszerváltást követő évtizedekben a vidéki múzeumok gyűjteményezési gyakorlata.
A MODEM az elmúlt években egyre nagyobb hangsúlyt fektetett a különböző kulturális, muzeális és oktatási intézményekkel folytatott együttműködésekre. Bizonyos szempontból a mostani kiállítás ennek a szemléletnek az új szintre emelése: a Magyar Vidéki Múzeumok Szövetségén keresztül közzétett felhívás nyomán több mint húsz vidéki múzeum közös gondolkodása, munkájának eredménye válik láthatóvá. „Törekedtünk arra, hogy a szelekciónk tükrözze az adott intézmény gyűjteményének fókuszait. Az így előállt válogatás arra is lehetőséget kínál, hogy a bemutatott műveken keresztül a művészeti diskurzus fő áramlata mellett megjelenjenek a lokális identitás és kulturális örökség változatos nézőpontjai is. A jelen kiállítás jelentőségét az is növeli, hogy a hazai képzőművészet ennyire átfogó áttekintésére meglehetősen ritkán volt eddig alkalom” – olvasható a múzeum közleményében.
A kiállításon részt vevő intézmények: Déri Múzeum, Debrecen; Dornyay Béla Múzeum, Salgótarján; Damjanich János Múzeum, Szolnok; Ferenczy Múzeumi Centrum, Szentendre; Göcseji Múzeum, Zalaegerszeg; Gödöllői Városi Múzeum, Gödöllő; Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan; Herman Ottó Múzeum – Miskolci Galéria, Miskolc; József Attila Múzeum, Makó; Kortárs Művészeti Intézet (ICA-D), Dunaújváros; Kuny Domokos Múzeum, Tata; Laczkó Dezső Múzeum, Veszprém; MODEM, Debrecen; Móra Ferenc Múzeum, Szeged; Paksi Városi Múzeum, Paks; Rippl Rónai József Múzeum, Kaposvár; Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum, Győr; Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár; Szombathelyi Képtár, Szombathely; Tatabányai Múzeum, Tatabánya; Tragor Ignác Múzeum, Vác.
Kurátorok: Ács Bálint, Don Tamás.
További információ ITT.
Alma és fája: Kokas Katalin, Kelemen Hanna és a Budapesti Vonósok
Időpont: 2025. április 27., 19:00
Helyszín: Budapest Music Center, 1093 Budapest, Mátyás u. 8.
A Budapesti Vonósok „Alma és fája” koncertsorozatában muzsikus dinasztiák tagjai lépnek színpadra. A Kelemen-Kokas család generációkra visszamenően oly’ sok nagyszerű zeneművészt adott, hogy esetükben nem is egy gyümölcsfáról, hanem valóságos ligetről, kertről kellene beszélni. A sorozatban fellépett már Kelemen Barnabás és Kelemen Gáspár, most Kokas Katalinon és a színészként mind ismertebbé váló Kelemen Hannán a sor, hogy ízelítőt adjanak sokszínű művészi világukból. Hanna játszott már angol reneszánsz drámában, kosztümös filmben és videoklipben, de láthattuk őt Sztravinszkij műve, A katona története királykisasszonyaként is. Édesanyja, Kokas Katalin oldalán Vivaldi Négy évszak című hegedűverseny-ciklusának narrátoraként lép fel. A koncert Sztravinszkij idehaza ritkán hallható, éteri tisztaságú, különleges atmoszférájú balettzenéjével kezdődik. „A múzsákat vezető Apolló” a zeneszerző neoklasszikus korszakának egyik legjellegzetesebb kompozíciója.
Műsor:
Igor Sztravinszkij: Apollon musagète
Antonio Vivaldi: A négy évszak
További információ és jegyek ITT.
Mila Panić: Burning Field (forrás: Budapest Galéria)
Miután idegenek lettünk
Időpont: 2025. 2025. április 30. – július 06.
Helyszín: Budapest Galéria, 1036 Budapest, Lajos utca 158. (földszint)
A néphiedelem szerint a környéket egykor benépesítő, ám az emberek térhódítása miatt egyre megfogyatkozó óriások közül a legutolsóról kapta nevét a Balaton. Az óriások és az emberek hosszú ideig békében éltek a környező erdőkben. Amikor azonban Balaton, az óriás egyetlen leányát éppen egy ember cserbenhagyása miatt veszítette el, elkeseredettségében ő maga is odaveszett, és az óriások végleg eltűntek a vidékről. Ezzel azonban az ember és a természet közötti közvetítő, a két szférát egységben megtartani képes erő is eltűnt. Az általa hagyott betöltetlen térbe újfajta tapasztalat férkőzött: olyan idegenség, amely több teret hagy a kötődni vágyásnak, mint magának a kötődésnek.
Ember és természet egymás mellé rendeltsége és kapcsolódásuk egyértelműsége érvényét vesztette a modernitásban. Az elkülönülés idővel elidegenedéssé formálódik. Ennek a folyamatnak az eredménye, hogy a természetnek való kiszolgáltatottság érzése – ami évezredek óta az ember sajátja – félelemmé, szorongássá módosul.
A kiállítás külföldi és magyar művészek munkáin keresztül pásztázza végig az ember és környezete közt feszülő távolságot. Az alkotások e viszonynak megváltozására reflektálnak, felmutatva a megszelídítési kísérleteket is, amelyekkel ez a távolság mindenek dacára mégis intimitássá formálódhat.
A Miután idegenek lettünk az UGM | Maribor Művészeti Galéria által 2024-ben megrendezett EKO 9 Triennále anyagából készült válogatás és újrarendezés. A maribori Triennále az Eyes in the Stone címet viselte, a szlovén táj egy emblematikus képződményére, a Prisojnik-hegy szikláiból kirajzolódó leányarcra utalva. A budapesti válogatás a hazai táj hasonlóan mitizált és rengeteg képzetet magába sűrítő tavát, a Balatont idézi meg annak érdekében, hogy a lokális kontextus érzékenységeire is reflektáljon.
Kiállító művészek: Ana Čavić, Ana Pečar, Ines Doujak, Mila Panić, Trapp Dominika, Ulbert Ádám
Kurátor: Erőss Nikolett, Szász Anna Lujza, Tóth Fanni
További információ ITT.
Trapp Dominika: Szirakúzai bolond parafrázis (forrás: Budapest Galéria)
Pillanatnyi elmék – Dezső Tamás és Szabó Nóra kiállítása
Megtekinthető: 2025. április 30. – július 6.
Helyszín: Budapest Galéria,1036 Budapest, Lajos utca 158. (emelet)
A két művész közös tárlata a természet legapróbb, folyamatos változásban lévő, mégis állandónak tűnő jelenségeire mutat rá, az ősidőkből származó formák kialakulására és arra, hogy a Föld teljes történetéhez képest milyen csekély az ember által megismerhető idő. S ahogyan az élőlények formáját és működését is csak önmagunkhoz mérve jellemezhetjük, saját időszemléletünktől is nehezen vonatkoztathatunk el. A minket körülvevő természet azonban nem emberöltőkben mérendő. Egy kérész néhány óra alatt éli meg kifejlett rovar létét, egy fa több ezer évig élhet, a cseppkőbarlangok több száz millió évvel ezelőtt keletkeztek és azóta is formálódnak. Ezek a szubjektív idők teszik elérhetetlenné az írásos emlékeinket megelőző mélyidőt és relativizálják a mérhető időről alkotott, mesterséges fogalmunkat.
A kiállított művek alapjául szolgáló létformák saját univerzumainak, valamint a műtárgyak finom szövedékének feltárásához lelassulás és elmélyült figyelem szükséges. De vajon tudjuk adaptálni ezt a fajta figyelmet a kiállítótéren kívül is?
Kurátor: Kollár Dalma Eszter.
További információ ITT.
Nyitókép: Dezső Tamás: Tout se met à flotter (autumn), 2024 (A művész
jóvoltából)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!