
„Hosszú távú együttműködéseket építünk”
Vajon milyen kihívásokkal szembesül Hornyák Balázs, a Kaposfest igazgatója?
Hornyák Balázst a tavalyi pandémiás időszak kellős közepén nevezték ki a Kaposfest igazgatójává. Az ország legnagyobb nemzetközi komolyzenei fesztiváljának jelenét és jövőjét irányítja. A válsághelyzetre kihívásként tekint, és 2020-tól kezdve a fejlődés egyik nagyon fontos alappilléreként az oktatást és nevelést jelölte ki. Ehhez kapcsolódóan két irányt szeretne megvalósítani: segíteni a fiatalokat, akik hivatásként tekintenek a zenélésre, illetve kinevelni azt a közönséget, amelyre majd az elkövetkező évtizedekben támaszkodhat a fesztivál.
Hogy látja, mennyire nyitott általánosságban a fiatal generáció a komolyzenére?
Azt gondolom, hogy még sok feladatunk van ezen a téren. A komolyzene megszerettetését nagyon fontosnak tartom, hiszen bizonyítottan rengeteg transzfer hatása van a zenélésnek, és a zene igen erősen befolyásolja a kognitív képességek fejlődését is. Hiszek abban, hogy a komolyzene fel tudja kelteni a fiatalok érdeklődését, ehhez azonban meg kell találni a legmegfelelőbb közvetítő csatornákat. A klasszikus zenét gyerekkorban kell megszerettetnünk, és olyan élményekhez juttatni a fiatalokat, amelyek egész életükben meghatározóak lehetnek.
Mekkora a fiatal közönség aránya a fesztiválon?
Rengetegen évről évre visszajárnak. Sokan tanulni jönnek, mesterkurzusokon vesznek részt, vagy inspirációt szereznek a koncerteken. A pályára készülő növendékeknek kiemelten fontos esemény a Kaposfest. Igyekszünk mindent megtenni azért, hogy akik zenét tanulnak, kedvezményesen juthassanak be a rendezvényekre, ezt nagyon fontosnak tartom. Elérhetővé kell tenni, hogy a fiatalok hozzájuthassanak a zenéhez!
Milyen előnyökkel jár számukra a Kaposfest?
Bizonyos lehetőségek már a rendezvény részévé váltak az évek során, én pedig ezt a típusú oktatást szeretném még tovább erősíteni. A fesztivál sajátos légköre megengedi, hogy a fiatalok közel kerüljenek a művészekhez, játsszanak velük, és segítséget kérjenek. Életre szóló mentor–diák viszonyok alakulhatnak ki, és ebben a művészeti vezetőknek nagyon fontos szerepük van.
A Kaposfestet illetően milyen összefogásokban hisz?
A helyi zeneiskolával nagyon jó kapcsolatot ápolunk, itt zajlanak a fesztivál alatt a mesterkurzusok, és tőle kapunk próbahelyet is. Az együttműködés kettős célt szolgál. Nemcsak a fiatalok oktatása, hanem a zenetanárok továbbképzése is nagyon fontos számunkra. Mindemellett, a helyi közösségek szerepe kiemelten lényeges minden együttműködésnél. A helyi vállalkozókkal és a város kulturális intézményeivel, a Csiky Gergely Színházzal és az Együd Árpád Kulturális Központtal is szoros kapcsolatot ápolunk. Ezek az együttműködések kulcsfontosságú alapkövei a rendezvénynek.
Volt arra példa, hogy más oktatási intézményekkel is együttműködtek?
Mind a Bécsi Zeneakadémiáról, mind pedig a fővárosi Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről sok fiatal látogat el hozzánk, ami az intézmények közti kooperációnak is köszönhető. Véleményem szerint el kell odáig jutnunk, hogy még több intézményi együttműködést építsünk, ne pedig konkuráljunk egymással. Az a felismerés, ami abban rejlik, hogy az együttműködések felei mindinkább látják a profitot és az eredményét a közös munkának, nagyon fontos tényező. E tekintetben a Kaposfest jól áll, mert nagyon sokan felismerték, és hisznek abban, hogy ennek a projektnek komoly perspektívái vannak.
Külön érdekesség, hogy például a fellépő művészek közül sokan visszajárnak ebben az időszakban Kaposvárra. Habár mindenkinek nem tudunk fellépési lehetőséget biztosítani, de törekszünk rá, hogy a kiválóságok előbb-utóbb színpadra álljanak Kaposváron. A Kaposfestnek olyan közösségteremtő ereje van, ami a szakmai, illetve a komolyzenét kedvelő közösséget is erősíti.
A látogatók között valóban százával vannak olyan emberek, akik évről évre eltöltenek pár napot a városban, mert ezt tartják a legmagasabb minőségi szakmai programnak.
Mindemellett a szponzorációt tekintve igencsak érdekes támogatót tudhatnak magukénak.
A fesztiválnak mindössze egyetlen vállalati támogatója van évek óta, ami nem más, mint a Magyar Cukor Zrt. Kaposvári Cukorgyára. A kulturális intézményeknek a vállalati szférában nehéz megtalálniuk azokat a kapcsolódásokat, amelyekkel közös érdekek mentén együttműködéseket tudnak kezdeményezni.
Partnereink nagy részével a közös kapcsolódási pont maga Kaposvár; főleg helyi vállalatokkal, vállalkozókkal kooperálunk minden tekintetben. A Koronás Cukorral ez nagyon jelentős együttműködés, a cég a lehetőségeihez mérten évről évre támogatja a rendezvényt. Ráadásul két kapcsolódási pont is felfedezhető közöttünk: a helyszínen kívül az a minőség, amit ez a nagyvállalat képvisel, összhangban áll a Kaposfest magas színvonalával, amit az évek során sikerült legnagyobb büszkeségünkre elérnünk.
Milyennek találja az egyéb szponzorációs lehetőségeket?
A kulturális szektorban külföldön a bevett gyakorlat egészen mást mutat, mint hazánkban. Kint egy esemény büdzséjének jelentős része szponzori pénzből tevődik össze, míg itthon a kulturális fesztiválok többsége állami, illetve önkormányzati támogatásokból állítja össze a költségvetését. Fő célunk és feladatunk az, hogy megteremtsük annak lehetőségét, hogy a vállalati szféra itthon is a kulturális élet szponzorává tudjon válni. Ehhez nagyon sokat kell nekünk is tennünk. Elsősorban például be kell mutatni a tevékenységünket, majd nagyon lassan, évről évre lehet kiépíteni azt a bázist, amellyel azután akár hosszú távú együttműködéseket is építhetünk. Ez inkább közép- vagy hosszú távú munka, amit nagyon fontosnak tartok, mert muszáj, hogy kinőjön a finanszírozás harmadik lába is hazánkban a kulturális projektekhez. Ezért is jelentős eredmény, hogy a Koronás Cukor hosszú távon elkötelezett a rendezvénnyel kapcsolatban.
A Koronás Cukor miként profitál ebből a kapcsolatból?
A magas minőség, amit a fesztivál képvisel, olyan erős márkává tette a Kaposfestet, amit ha bármilyen cég összekapcsol a maga aktivitásával, akár a saját brandjét is erősítheti vele. Ha a nagyvállalatok megértik ennek a lényegét, onnantól érdekükben áll összekapcsolni a márkájukat egy kulturális rendezvénnyel is. Másik fontos szempont az együttműködésben, hogy a vállalat a helyi közösségekben betöltött szerepét erősíti akkor, ha részt vesz a rendezvényeken.
Emellett a Kaposfest nemzetközi tevékenysége is előny, hiszen például a Koronás Cukor az AGRANA Zucker GmbH nevű multinacionális vállalathoz tartozik, akiknek inkább érdekében áll nemzetközi hatókörű projekteket támogatni. Szponzorációs szempontból egyébként az a tapasztalat, hogy a pandémia miatt a vállalatok visszavették a marketingkeretüket, ezért most kifejezetten nehéz ezekben az években építeni vagy akár fenntartani együttműködéseket.
Hogyan élték meg a pandémiát?
Aki ezekben az időkben fesztivált szervez, és sikeresen le is tudja bonyolítani, az borzasztó nagy előnyre tesz szert, hiszen olyan működési struktúrát tud kialakítani, ami megáll a lábán. Minden lehetséges forgatókönyvre, verzióra fel kell készülnünk, és rugalmasan kell kezelni a műsorszerkesztést, valamint az egész esemény technikai megvalósítását. Azt gondolom, hogy az ebben az időszakban szerzett tapasztalat inkább előnyt hoz akkor is, ha több energiába kerül kialakítani a működési modelleket.
Újfajta modelleket építettek ki az elmúlt két évben?
Tavaly óta bevezettük a támogatói bérletet, amellyel akár magánszemélyek, akár cégek is tudják támogatni a Kaposfestet. A differenciált bérletárazás nem volt a működés része a megelőző időszakban, de a nehéz tavalyi helyzet rákényszerített bennünket, hogy új utakat és megoldásokat keressünk.
Kellemes meglepetésként ért minket, hogy magánszemélyek részéről is van arra kereslet, hogy vásároljanak támogatói bérletet, amivel kifejezik, hogy nemcsak jelenlétükkel, hanem az anyagi támogatásukkal is a fesztivál mellett állnak.
Van jövője a Kaposfestnek?
Ebben a fesztiválban nagyon sok lehetőség rejlik, és komoly perspektívái lehetnek nemzetközi téren is, ezért tavaly óta a nemzetközi kommunikáció erősítésén is dolgozunk. Hatalmas öröm és visszacsatolás számunkra, hogy az itt fellépő művészek maguktól viszik a fesztivál hírét világszerte, és bizony nem kevés levelet kapunk, miszerint örömmel visszatérnének a Kaposfestre.
Ezen kívül elengedhetetlenül fontos, hogy a rendezvény finanszírozása tartósan stabil lábakon álljon, így célunk, hogy hosszútávú vállalati együttműködéseket alakítsunk ki. A több lábon állás eredményeként bátrabban lehet a jövőre vonatkozóan tervezni. A támogatások tekintetében is legalább középtávú megoldásokban kellene gondolkozni.
Mit üzenne azoknak, akik még nem jártak a Kapostfesten?
Idén nagyon színes programmal készülünk, és már a családok, illetve a fiatalok is találnak maguknak érdekes előadásokat, sőt a jazz és világzene kedvelői sem maradnak koncert nélkül. Augusztus 13-19. között valóban mindenki megtalálhatja a maga számára azt, amiért érdemes idelátogatni, nem beszélve arról, hogy a város egyre gazdagabb kulturális és rekreációs programokkal várja a somogyi megyeszékhelyre látogatókat. Ezen kívül a Balaton-part is közel található Kaposvárhoz, így az ott pihenők számára is izgalmas program lehet a fesztivál.
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!