Ki mondta, hogy mesélni csak gyerekeknek lehet?
– Egyedi, művészileg innovatív és különleges produkció a Ssss... Alvószínház
Stílusosan szólva a különleges alvószínházi produkciót a Junior Príma díjas Eke Angéla álmodta meg – magas művészi igénnyel. A színházi piacon egyedülálló, magyar márkával kollaboráló előadást tervezett, amely a közönséget és brandeket is képes megszólítani, mindenki számára elérhető, és nem utolsósorban profitot termel. A projekt megvalósításában fontos szerepet játszott saját ismertsége és kapcsolati tőkéje, valamint alkotói alázata.
A tárgyi kiadásokat (díszlet és kellékek) az NKA művészeti pályázati támogatása fedezte. A produkciót látványtervezőként Oláh Anna képzőművész, dizájner, az Anna Amélie márka alapítója jegyzi, az ő stúdiójában (az ott dolgozó alkalmazottak bevonásával) valósult meg a projekt. Ily módon biztosított volt az előadás játszóhelye is, ami napközben ruhák és táskák üzleteként, este pedig – átalakítva – színházi térként funkcionált. A Ssss...Alvószínház az első előadástól kezdve nyereséges volt, ami a független színházi szférában szinte egyedülállónak számít.
A projekt előkészítési fázisában Eke Angéla, a produkció kreatív megalkotója felkereste az IKEA-t, hogy – olyan előadásról lévén szó, amit egy installációban fekve néz és hallgat a közönség – eszközökkel támogassa a produkciót. Matracokra, ágyneműkre, párnákra, paplanokra lett volna szükség, összesen tizenkét szettre. Az IKEA illetékes regionális vezetőségének kifejezetten tetszett a koncepció, de a szponzorációt elutasította. Ám fél évvel később meghívta a produkciót az egyik áruházába.
Az Alvószínházat előadásról előadásra támogatja a Blanche professzionális tisztítószalon: tisztítják, vasalják, házhoz szállítják az Oláh Anna által kézzel festett, mesés ágyneműket (amiket a nézők használnak), hogy az installációban olyan kifogástalan fekhelyek legyenek, akár egy hotelben. Ez a támogatás kiemelten fontos a produkció számára, hiszen a szakszerű tisztítás magas költségekkel járna.
Eke Angéla az IKEA-ban (forrás: IKEA)
Különleges kommunikációs kampány
Eke Angéla színésznő, ismert személyiség, tartalomkészítő saját közösségimédia-platformjain adott hírt a készülő előadásról, ami már a premiert megelőző időszakban hatalmas érdeklődést keltett követői és közönsége körében, és a sajtót is felcsigázta az egyedi, művészileg innovatív, különleges produkció. Angéla az előadás készültekor folyamatosan beszámolt a projekt állapotáról, a közzétett tartalmakat az alkotóházban készítette, ihletett környezetben, ami betekintést engedett a nézőknek, majd további izgalmas alkotói fázisokat örökített meg. Az Anna Amélie márka közönsége is folyamatosan értesült a készülő produkcióról, hiszen Oláh Anna a nevével fémjelzett line art technikájával készítette az ágyneműket, amely műalkotások harmóniában vannak ruha- és táskakollekcióival. A színésznő és a designer márka közönsége „keveredett”, ami mindkét fél esetében pozitív eredménnyel járt.
A premier előtt sold out volt az összes kiírt előadás, azaz minden jegy elkelt rájuk. A Ssss...Alvószínház produkcióval több márka is össze tudta kapcsolni termékeit: például az Estée Lauder zárt körű előadások keretében mutatta be az éjszakai arckrémjét, és az Omorovicza luxus bőrápoló márka is az Alvószínházhoz csatlakozva tartotta zárt körű rendezvényét. Mivel egyedi, soha nem tapasztalt művészeti élménnyel párosult az esemény az influenszerek számára, kiugróan sok tartalmat készítettek róla, ami a márkáknak is meglepően nagy elérést hozott. Az előadásnak pedig erősödő jegybevételt, organikus reklámot.
A már említett IKEA alvásfókuszú kampányában felkérte Angélát, hogy az áruház alvásosztályán berendezett térben tartsa meg előadását az influenszereknek és a sajtónak. De meghívást kapott a Telekom Electronic Beats fesztiváljára a Somló-hegyre, szerepelt luxushotelben is, valamint a Budapesti Tavaszi Fesztivál záró eseményeként az előadás „altatta el” a programsorozatot. További márkák érdeklődnek, hogy eseményeiket az Alvószínházzal tegyék felejthetetlenné. A produkció már jótékonysági minőségben is fellép, társadalmi szerepet vállal: a Hősök Tere Alapítvány javára rendezett Élményaukcióra felajánlott exkluzív előadás félmillió forintért kelt el.
Téged mikor takartak be utoljára? Mikor olvastak neked mesét utoljára? Ki mondta, hogy mesélni csak gyerekeknek lehet? – kérdezik a Ssss...Alvószínház alkotói
Eke Angéla formabontó produkciójában a felolvasószínház, a meditáció és az élő installáció élménye egyesül. A nézők egy mesés fekhely-installációban, betakargatva nézik, hallgatják, „alusszák” az előadást. Az alapötlet a művész hiányélményéből fakad: neki ugyanis nem olvastak mesét a szülei kiskorában, épp ezért szeretné átadni felnőtt társainak az élményt, akár mesélnek a saját gyerekeiknek, akár nem. Az Anna Amélie kézműves, puha párnái, takarói mellé mindenki kap egy azokkal mintában harmonizáló szemmaszkot, amit az előadás alatt használhat. A maszkot ajándékba haza is viheti. A mese Angéla karanténprojektjeként készült, a színésznő a Fehérlófia történetét dolgozta át, és megírta a mai felnőtteknek szóló történetet, amiben mindenki azonosulhat valamelyik szereplővel; akár kapaszkodót találhat az életében felmerülő problémák megoldásához. Munkatársa Kemény Zsófi dramaturg, fotós, videós volt. Az előadást tizennyolc éves kortól mindenkinek ajánlják (nézőik vegyes életkorúak, a legidősebb nyolcvanéves volt.)
Oláh Anna és Eke Angéla (fotó: Ornella Mari)
Lesz-e folytatása a projektnek?
A produkció premierjét 2024 januárjában tartották, és a színházi évad végéig, júniusig összesen ötvenöt alkalommal játszották, ami kőszínházakban is kiemelkedő szám, független színházi viszonylatban pedig úgyszólván kivételes eset. (Ráadásul Angéla két teátrumban összesen nyolc repertoáron lévő előadásban játszik havonta, így ez az előadásszám színészileg is nagy teljesítmény, azon túl, hogy operatív feladatot is ellát az Alvószínházzal kapcsolatban.) A produkciót a nagy sikerre való tekintettel tovább szeretnék vinni. Angéla tervei között szerepel egy önálló játszóhely létrehozása, egy lakásszínház, ahol az Alvószínház állandó fekhelyére találna, és ahol hasonlóan kis közösségeket megszólító, de egyedülálló, unikális művészeti projektek valósulhatnának meg.
A független színházi és a magyar tervezői együttműködés már a premier után továbbgyűrűzött, hiszen az Anna Amélie márka az Alvószínházból inspirálódva hozta ki az Angie’s Tale nevű kollekciót. A ruhákon és táskákon Angéla meséjének szereplői és egyes jelenetei köszöntek vissza, valamint készült hálóruha, pizsama, csésze, így az előadáshoz szofisztikált módon kapcsolódott a merch kollekció. Többek között nézői igényeket kielégítendő, terveik között szerepel egy mesekönyv Eke Angéla szövegéből, Oláh Anna illusztrálásával. Az önálló játszóhelyen további alkotói kapcsolódásokat is terveznek, első körben egy olyan beinstallált teret, amely a korábbiaknál is nagyobb nézői élményt nyújt, és több program lehetőségét kínálja.
Az előadásokon néhány hónap alatt közel ezer betakargatott felnőtt vált újra kislánnyá, kisfiúvá. Aki korábban nem olvasott esti mesét a gyerekeinek, az átélt élmény után bizonyára nagyobb eséllyel teszi meg. De az sem baj, ha pusztán egy biztonságos közegben, kulturált körülmények között minőségi alvóidőt töltött. Szó szerint.
A cikk 2024. decemberében, az Art is Business 33. lapszámában jelent meg.
Nyitókép: Oláh Anna és Eke Angéla (fotó: Ornella Mari)
Lásd még:
Ottalvós buli a műtárgyak között – Éjszakázz a Néprajzi Múzeumban!
Annie Leibovitz világhírű fotóssal dolgozhat együtt hat fiatal az IKEA mentorprogramjában – Leibovitz az IKEA első művészeti rezidenciaprogramjának nyertesként működik közre a projektben
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!